|
|
|
|---|---|
|
Behöver byta differential på min E46a. Vilka varianter passar? Är det bara från sedan/touring? Oavsett om den kommer från manuell eller automat? Har årsmodell betydelse? Hoppas någon kan reda ut lite frågetecken. BMW - Allt annat orsakar illamående. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad jag kan se så är din differential av storleken 188 (BMW från denna eran har generellt stort sett tre storlekar - 168, 188, 210 - vilket syftar på storleken på kronhjulet). I ditt fall måste den komma från manuell (automat har dock samma utväxling i det här fallet men verkar ha den mindre 168 differentialen). Modellår ska inte spela någon roll (men det måste vara ett modellår med M54-motorn). Kaross ska inte spela någon roll (både Coupe, Sedan Touring och Convertible går bra). Måste dock komma från en 320i med en M54B22 motor. Det är BMW reservdelsnummer 33 10 7 509 780 som du är ute efter och något du kan använda vid sökning i bilreservdelsdatabaser - se nedanstående del som ett exempelvis där detta nummer uppges under uppgiften originalnr: Länk |
|
Tack för svar. Skiljer detta beroende på vilken modell man har då jag sett att vissa byter till annan utväxling än vad som sitter från fabrik. T.ex. denna 330Ci där han testar 3 olika varianter. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yepp, beroende på främst motor och växellåda (manuell/automatiskt/antal växlar/overdrive vs non-overdrive) och ibland även vilken marknad som bilen säljs till så är det olika utväxlingar på differentialen. Man byter utväxling endast om man har ett specifikt mål eller syfte man vill uppnå (samt att man är fullt införstådd med vad som händer när man ändrar utväxling). Om inte så kommer man bli besviken, ångra sig och byta tillbaka. Så ska man ändra utväxling måste man kunna svara på frågan : "Vilket problem är det jag försöker lösa?" Om man håller sig inom samma storlek (dvs 168, 188 eller 210) så är det oftast inga problem att swappa från andra E46-modeller. Enda problemet kan vara att ibland så är det olika ingående flänsar (vilket i sin tur beror på hur kardanaxeln ser ut i änden samt dess längd vilket ibland kan variera mellan manuell och automatisk växellåda och ibland beroende på andra saker - vet ej hur det är på E46 men är något man bör vara medveten om och göra sin research på). På äldre differentialer på tex E30 så går det att byta ingående fläns då det sitter en crush washer som man byter ut och därmed kan få exakt korrekt pinjongdjup och preload (mycket viktigt). Till E46 ser jag inget, står bara "Important! Drive flange and nust must not be replaced" så jag vet inte hur man gör det. Ibland kan även infästningen variera även inom samma storlek på differentialen (vill minnas E34 hade detta), men tror inte det gäller på E46. Att gå utanför sin storlek (tex man har 168 och köper en 188 istället) öppnar upp en enda stor "burk med maskar" med inbyggd snöbollseffekt. Det går men varierar enormt hur enkelt det är på olika bilar- ibland kan det resultera i att du måste byta ut hela bakvagnen inklusive drivaxlar och alltihopa medans ibland är det i princip bara "bult-på" (som folk brukar skriva). Så generellt gäller att "ju längre" man går utanför sin specifika modell och konfiguration desto snårigare blir det och ju mer koll måste man ha. TILLÄGG : Vid 10:00 tidsstämpeln och framåt (i det videoklippet du länkande in) så ser man faktiskt precis vad jag pratade om angående olika varianter av ingående flänsar (är precis vad jag pratade om). Notera att även han är orolig för preloaden (just det jag nämnde också) och eftersom detta bara är ett kort test gör han bara en quick'n'dirty montering och kollar att preload inte är off-the-charts, men ska det hålla så måste man göra det mycket noggrannare (och är tidsödande). Han flyttar även över bakre locket vilket indikerar att något skiljer sig där också (det är inte ovanligt att det kan förekomma olika typer av infästningar eller andra skillnader - se exempel från E34). Och klassikern i slutet med skillnader i LK (Loch Kreis) dvs hålcirkeldiameter på utgående flänsar. Oftast uppstår detta mellan olika storlekar på differentialer men du kan även stöta på det inom samma storlek. Är det inom samma storlek på differentialerna så brukar man kunna swappa rakt av. Men är det inte inom samma storlek så är det inte ovanligt att det inte går att swappa (dimensioner och splines överensstämmer inte). Och skulle det gå så är det inte ovanligt att differential+output flanges är ganske mycket bredare/smalare och plötsligt är drivaxlarna för korta/för långa! Sen byter man drivaxlar och inser att hjullagret har annan dimension. Då upptäcker man att det hjullagret har större yttre diameter och man måste byta uprights/bärarmar. Då upptäcker man något annat osv osv osv... Det är därför detta är som att rulla en snöboll av en burk med maskar ned i ett kaninhål :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.