|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
plimpe |
jag satte för någon vecka sedan in en bas låda i min bil, helt plötsligt så började jag höra ett surr i mina högtalare. fick en massa tips härifrån om att byta jordpunkt testa med bättre skärmade lågnivåkablar. jag har testat nästan allt tror jag. brl (och liknande affärer) har ingen aning om vad mer jag ska göra så nu vänder jag mig igen till er jag orkar inte med surret längre..... |
|
Plimpe;...I min E36 323i er ledningen (kabelen) til batteriet placeret på højre side af bilen....hvis det er tilsvarende på E36 323i (cab) bør du naturligvis placere ledningen til "baslådan" på venstre side af bilen (alt. midten af bilen) ;-) V-max |
|
|
har du testat med att byta steg och cd?? |
|
plimpe |
jag har testat med olika jordpunkter, stereoaparater, lågnivåsom inte ens e dragen i bilen utan ut genom dörren direkt till baslådan, en ny likadan låda/slutsteg, nya sladdar men inget hjälper |
|
Har du jordat alla komponenter i samma jordpunkt? Om inte testa det! Jorda inte direkt på minuspolen, då brukar det bli störningar. Mvh |
|
|
glöm inte att skrapa bort färgen på plåten och glöm inte antennens jord |
|
| Har du testat med en jordisolator, eller att helt enkelt dra ner gainen på steget något? | |
|
Jordslingor pga jordning i olika punkter? Testa och lägg steget tillfälligt på isolerande underlag, om det hjälper, montera på isolerande platta. I de flesta steg så ligger minus i höljet, och så kanske man drar inkommande jord (minus) från annan punkt. Sen tillkommer jord från huvudenheten via skärmen i lågnivåkablarna. Eländes elände men jordisolator på lågnivåkablarna brukar hjälpa. Johan B: Nyfiken på om du kan förklara varför det skulle bli mera störningar vid jordning direkt på batteriminus? FP |
|
| Kolla oxå konditionen på batteriet, är det urladdat så kan du oxå få liknande problem. | |
|
Enklaste lösningen och en av de billigare är att köpa ett störningsfilter ála biltema eller micro det tar faktist ca 98% av generatorvinet, |
|
|
Bara om det är av typ jordisolator att sätta på lågnivåkablarna, osäker på om de finns hos Biltema/Micro. Enkla drosselfilter på matningsspänningen hjälper föga tyvärr. FP |
|
|
Instämmer i folkes kommentar - filter på strömmatning brukar föga hjälpa, men vid dylika problem med slutsteg inkopplat, brukar jordisolator nästan helt eliminera störningarna. Finns på micro för 249 kr: Länk På Biltema för 79,90 kr: Länk |
|
| Det enda som hjälpte mig när jag hade det problemet var att koppla ihop minusarna på lågnivåkablarna till varandra. (Ny stereo hjälpte iofs också...) | |
|
Blev av med vinandet på en gammal bil för ett flertal år sen genom att jorda så långt ifrån batteriets chassijordning som möjligt(batteriminus ansluten i motorrum,slutsteg i låset till bakluckan) Funkade för mig iallafall. Henrik |
|
diamantsvart_bmw |
Om du inte ta matningen direkt från batt så kan du få störningar,du ska ta både till Cd och steg ha sedan samma tjocklek på minus som plus och inte under 16 m2, ( tunare till cd går bra men ta då typ en 8 m2 kabel, skrapa alla jordpunkter även jordflätan vid batt. Signalkablar ska va av god kvalitet. Lycka till Blev ingen BMW 535I med skinn utan en 525 IA 24 V i topp skick |
|
Nu kommer ett antikt tips. Min farsa hade vinanden i stereon på en 2002 -72:a som följde motorvarvtalet. Då satte någon bilelektriker in en kondensator vid generatorn och lyckades då få bort ljudet. Hur det kopplades vet jag inte, men kanske kan någon här på forumet förklara. //Erik// |
|
|
Kondensatorn är för att dämpa ripplet från generatorn, är inbyggd i de flesta nyare bilar, brukar vara på runt 2uF. 8 kvmm till en CD? Tja inte vet jag vilka normer ni kör efter men inte drar väl en CD runt 40A som är lagom för denna grovlek? FP |
|
| Folke: det är US -style engineering: överdimensionera in absurdum... | |
|
Kortversionen: om inget annat funkar kan man koppla in en lågnivå förstärkare vid huvudenheten. Den högre nivån gör att kablaget blir mindre känsligt både vad gäller kvalitet och placering. ------ Ska man vara petig har alla installationer vinande ljud, det är bara frågan om vilken nivå man tycker är acceptabel. För mig var den acceptabla nivån att det inte skulle höras vid tomgång även om batteriet inte var fullladdat. Jagade länge mitt vinande ljud. Blev gradvis bättre. Har nu styv spännings matning av slutsteg, tyst slutsteg, skapliga lågnivåkablar, bra jordisolator på lågnivån placerad vid slutsteget (vilket eliminierar jordströmmarna), men det som gjorde tricket till slut var att installera en lågnivådrivare så nära huvudenheten som möjligt. Jag kranade upp lågnivån 20dB (gjorde störningar som kom in direkt i kabeln 20dB svagare, relativt sett), och kombinerat med den låga utimpedansen i lågnivådrivaren blev jag till slut nöjd. Om man vill prova vad det gör för skillnad med en lågimpediv och högimpediv drivning kan man koppla ur lågnivån där fram och jämföra med jordad lågnivå därfram. Någonstans däremellan ligger din huvudenhets utimpedans. Lyssna och njut... Att det gjorde så stor effekt för mig beror på att jag har en standard radio som inte haft lågnivå från början utan jag har kopplat in mig direkt på kretskortet. En bra huvudenhet med lågnivå utgångar som standard är mycket bättre. Tänkte bara att om inget annat funkar... Mulle |
|
|
Rent krasst sett så har ju alla utmärkta lågimpediva lågivåutgångar i form av huvudenhetens högtalarutgångar. Vi bortser nu från billiga no-name burkar. De "små" slutstegen är ju inget annat än kraftiga drivers för lång-långa linekablar, vanligt i proffs och studiosammanhang. Många oroar sig för hög brusnivå, dist osv, så är oftast inte fallet i moderna slutsteg, i synnerhet inte när de slipper driva knepiga högtalarbelastningar. Om man nu ändå skall hänga på ett större steg och inte skall använda högtalarutgångarna, varför inte dämpa till önskad nivå och (låg)impedans, samt isolera med jordavbrottsenhet (viktigt inte minst därför att många utgångar är bryggkopplade och för likspänning mot chassi) så är saken klar. FP |
|
|
Håller med om det handlar om att driva en sub (då den låga brytfrekvensen skär bort allt vin iallafall), men ger inte övergångsdistorsion och annan dist i de inbyggda stegen lite taskig ljudkvalitet? Min främsta anledning att köra framsystemet med separat slutsteg var att det låter dåligt om det inbyggda steget. Genom att använda högtalar utgången får jag ju båda slutstegens oljud!? Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.