AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.392

Hjälp med köpråd på familjebil

Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Hej,
Jag håller på och letar efter en bil att ersätta min V70 som börjar bli till åren, jag har tidigare haft flera 3-serien (E36, E46, E91) och tänkte gå tillbaka till den storleken nu när ungarna är större och vi slipper klumpiga barnstolar (min E91 330d Touring var väldigt liten i baksätet..).
Jag har främst tittat på BMW 330E Touring och BMW i4 eDrive40 runt 2023, och jag prioriterar körskänslan högt så helst bakhjulsdrift. Andra krav är drag lite lull-lull som komfort-paket etc.
Någon annan serie (eller märke) är inte aktuellt då jag inte tycker det finns några andra bilar jag tycker ser lika bra ut.
Jag tycker att 3-serien är snyggare än i4 och hade helst köpt en 330d eller 330i, men det är väldigt svårt att hitta dessa (även om det självklart finns) med rätt paket och mil, så det är väl 330e som gäller då dessa är betydligt vanligare.
Eftersom jag även kör en del i Stockholm så får man tänka på vad som händer med miljözoner där så en hybrid eller elbil är väl mer framtidssäker, tyvärr.

Förutsättningarna är att jag har 1,3 mil enkel resväg till jobbet landsväg (70-100 km/h) med möjlighet att installera laddbox hemma och det finns laddstationer på jobbet.
Utöver det blir det ca 15 resor om året till Stockholm (ca 18 mil enkel resa), och en långresa en eller två gånger om året (i år var vi exempelvis i Danmark en vecka med bil).

En nackdel är att jag brukar behålla mina bilar ganska länge, en 7-8 år är inte ovanligt och jag är tveksam till att köpa en laddhybrid av den anledningen (förmånsbil är inte aktuellt).

Alternativet är ju att byta bil oftare men jag umgås en del med bil-intresserade människor (har 180m² mek-garage för hobbybruk där vi skruvar diverse objekt) och jag har inte hört någon som förespråkat en laddhybrid pga problem med små batterier som slits i förtid.

Så det lutar mer åt en i4, men de kostar ca 100 000:- så det blir ju ganska mycket mer pengar.
Jag har tittat på bilar som ligger runt 6-10 000 mil och det är en viss risk att jag kommer upp i 16 000 mil med bilen vilket är gränsen för BMW's batterigaranti, så frågan är hur mycket batteriet har slitits i en laddhybrid med mindre batteri mot en ren elbil, och vad det gör på andrahandsvärdet.

Har ni något tips på vilken jag ska titta mest på, och är det något annat jag bör tänka på angående dessa två bilar?

Tack på förhand!
Har du provkört någon av modellerna? Om inte skulle jag börjat med det. Det är ju väldigt stor skillnad i upplevelse mellan en i4 och 330e.

Det där med batteriernas hållbarhet på hybrider vs elbilar vågar jag inte svara på men förstår dina funderingar. Tycker man läser väldigt lite om batteriproblem på ”äldre” hybrider från 2016-2020 ex så det är kanske ett tecken på att problemet är uppförstorat? Men finns säkert någon annan som kan bekräfta. Har inom familjen haft både 330e (2020) och en V90 T8 hybrid (2018 och 2021) och dessa uppvisade inga försämringar med batteriet under den 48 månader långa leasingperioden.

Låter som att det egentligen är 330e du vill ha och den kanske är en vettig övergång till att testa köra elektriskt på deltid. Även med en hybrid kommer du med din körcykel att kunna köra elektriskt större delen.

Om budgeten tillåter kan du ju försöka hitta en lite nyare begagnad 330e och därmed kunna få längre garanti på batterier. Borde finnas ett enormt utbud av dessa kan man ju tycka och därmed bra möjlighet till en bra affär för dig.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Se det som en möjlighet med elbil istället för en nackdel. Du behöver ju i princip aldrig ladda utanför hemmet vad det verkar. Är ju perfekt.

340 hästar på bakhjulen tillgängliga hela tiden med minimal fördröjning är betydligt roligare än en surrig bensinfyra som ska kicka in...

V70 är ju en av de minst körglada bilarna som finns (har själv haft en XC70) så oavsett så blir det ju ett lyft.

Det här med snabbladdning är inte ett problem heller iofs. Det finns laddare nästan överallt nuförtiden.

Men rådet är såklart att provköra båda bilarna och välja den du tycker känns bäst. Värt att tänka på är att bagageutrymmet trots allt är mindre i I4:an.

Ps. Det är sant att batteriet i hybrider slits snabbare eftersom ett batteri är byggt för att klarar x antal cykler. En cykel på ett hybridbatteri är ju bara några mil medan det på en I4 är 40-50 mil. Så det säger ju sig själv. Dock ska sägas att batterier tål väldigt mycket användning. Det som kommer ta kål på de flesta batterier är åldern. Runt 15 år (plus minus 5 år) är vad många tror att ett elbilsbatteri kommer hålla.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Generellt är min åsikt att om man har laddare hemma så är det elbil man ska ha. Alla jag känner med hybrider klagar konstant på en enda sak och det är att de inte kan köra tillräckligt mycket på el.
bl
2.293
blixten
325i -88
Fast TS verkade ju helst vilja ha en bmw som var varken hybrid eller el men dom var inte så lätta att finna...
@Lövet, jag tänker att någon vits med laddhybrid bara finns om man kan ladda där man parkerar, (så i ännu högre grad bör man ha "laddare hemma").
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hybrid är en mental snuttefilt bara. Det är en elbil med dålig räckvidd och 300kg drivlina som inte används. Bättre skaffa en elbil med bra räckvidd och snabbladda den de få gånger per år man behöver åka mer än 30 mil i ett svep.
Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Jag har inte provkört just den nya 3-serien och eDrive40, men jag har haft chefens M50 hemma en helg och provkört, och även om det är en väldigt trevlig bil på alla sätt och vis så har jag dels inte råd med M50, och dels tyckte jag den var lite klumpig och tung i framdelen..
Men jag har läst en del recensioner och tittat på youtube och många säger att eDrive40 är en roligare bil tack vare bakhjulsdriften och lättare framvagn och att den mindre effekten passar bilen bra så jag är inte orolig för att jag inte ska trivas med den.

Tanken är att åka in och provköra bägge bilarna nästa helg, min lokala BMW-verkstad hade stängt i helgen som var.

Jag har nog egentligen inget emot tanken på hybrid mer än att jag är rädd för vad som kan hända när man köper den privat, hade det varit en leasingbil hade det nog känts bättre..
Just det Löwet skriver är det jag är inne på också, visst att man får mindre årsskatt och potentiellt "det bästa av två världar", men man får också det sämsta av två världar..
Fortfarande service med byte av olja och filter, fler delar som kan gå sönder, och ska man åka ut på långtur så har man som sagt ett tungt batteri att släpa omkring på..
Jag tror mest att problemet är psykologiskt, att jag som aldrig haft elfordon är rädd för den nya tekniken men det känns mer som att ska man gå åt det hållet är det nästan lika bra att göra det fullt ut och inte stanna halvvägs..
Tycker det är synd att de inte har tillverkat någon 3-serie touring elbil :)

Aja, jag ska åka in och provköra bägge modellerna med sambon och känna vilken som känns bäst, har ni fler synpunkter suger jag åt mig all info med stort intresse så jag tackar er som skrivit här hittills :)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har kört elbil i ett par år tidigare, som jag tycker är klockren både i vardagspendling och på långresor, fungerar utmärkt på vintern, inte samma komplexitet och servicebehov som en hybrid etc.
Dock gick jag tillbaka till hybrid (diesel), då jag har behov av en effektiv tungdragare (bilsläp) där jag inte har lust/tid med massa laddstopp på turerna till banorna. Hade jag inte haft det lite udda behovet så hade jag absolut kört hel-el
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Klart du ska ha elbil, hoppa hybridspåret. Två år med I4 M50. Två kids 12, 14 år och sambo på det. Flera skidresor med takbox. Bilsemester med som mest 5 personer, kanske inte var optimalt, men gick. Perfekt storlek för vår familj. Packar i bagar och bilen sväljer mer än man tror. hade G31 innan och flera F11:or, ingen superstor skillnad i utrymme tycker jag. Du kommer dessutom köra den tom mesta tiden. I4 är inte den bästa elbilen på marknaden, men det mesta finns där och hög lägstanivå på hela paketet. Relativt effektiv om man inte gasar för hårt.

MEN. Kan du inte ladda hemma så skulle jag tänka en gång extra med elbil.
Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Hej,

Jag vill börja med att tacka för alla råd och tips, det lutade mer åt en i4 som kändes som det vettigare valet, och det blev så att jag köpte en i4 till slut, men istället för eDrive40 som kanske var det mer rationella valet så fick jag ett erbjudande på en fullsmetad 2022 M50 i Frozen Portimao blue jag inte kunde tacka nej till (ägaren av företaget jag jobbar på som gått i pension tittade tydligen på att sälja sin bil, och eftersom jag frågat honom om lite köpråd så undrade han om jag var intresserad).

Så, nu har jag min första elbil och ska börja titta på att installera laddbox hemma.
Jag kan som sagt ladda både hemma (snart) och på jobbet så jag kommer inte behöva ladda publikt särskilt ofta, men när det väl händer behöver jag kunna betala för det..

Vilka appar kan man behöva ha, och är det värt att skaffa ett BMW charging-kort?
Jag kommer nog inte skaffa abonnemang, men jag läste någonstans att man kunde skaffa Volvo-kort som var lite billigare och bättre?
Annars är väl priset inte så jättekritiskt, det kanske är typ sommartider/semester jag laddar offentligt och skiljer det någon krona då är det väl inte hela världen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skaffa Tesla, Ionity, InCharge och OKQ8. Då menar jag att du skaffar apparna, skriver i dina kortuppgifter men starta inga abonnemang. Som du är inne på så kan du köra ett tag först och sedan avgöra om du behöver abonnemang. Det blir väldigt mycket laddning hemma och bara ströladdning på snabbladdare för många.

Ionity har som exempel abonnemang som du kan teckna för en månad över exempelvis semesterperioden som då kan löna sig.

Fördelen med att ha skaffat lite basappar innan man ger sig iväg är att det minskar irritationen att knappa in denna på plats samma sekund som du vill ladda. Det kommer hända ändå att det blir någon extra-app eller två som du kommer behöva göra så med.

Låter som en schysst kärra! Kul!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kul att du slog till! Rätt trevlig bil va? Skippa laddkort och abonnemang som Grelle skriver. Ska du ut på bilsemester kan du skaffa då före en månad, jag har aldrig orkat krångla. Jag tar de där extra hundringarna per år de extremt få gången jag inte laddar hemma.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det kan låta som en jättebra deal att betala typ 136:-/mån hos Ionity för att få ladda för 3,50 istället för 6,40. Men då krävs minst 47 kWh i månaden, eller 564 kWh per år för att det ens ska löna sig. Först efter det blir det billigare. Dessutom känner man sig lite låst till det nätverk man har abonnemang hos och kanske känner att man måste köa istället för att ladda lite dyrare nån annanstans och slippa det...

Allt beror på vilket körmönster man har och jag kan ju inte veta hur du kör men många överskattar hur mycket snabbladdning det blir. Jag har snabbladdat 517 kWh i år. Men bara i juli och augusti. Alla andra månader har jag inte gjort det. Då är det tre längre resor jag gjort på totalt 330 mil. Att det inte är mer beror ju även på att jag alltid startar med fullt batteri när jag åker hemifrån.

Totalt har jag kört 2200 mil hittills i år. Blir antagligen ingen mer snabbladdning förrän nästa sommar. Om ens då. Planerar inga längre resor med bil nästa år. Så det kan dröja flera år innan jag snabbladdar igen. Lite synd för jag laddar gratis hos Tesla...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.