|
|
|
|---|---|
|
Skriver detta med ångesten och stressen långt över hälsosamma nivåer. Bytte olja & oljefilter idag på 535dn. Av ren nyfikenhet tog jag upp en stark ficklampa och lyste rakt på oljan och såg då mikroskopiskt små partiklar av det jag misstänker är metall/järn eller något slag av icke biologiskt nedbrytbart material. (hjärtat i halsgropen) Dissekerade oljefilter och kollade så noga jag bara kunde utan att hitta några somhelst spån eller liknande. Försöker hitta på nätet vad som är en acceptabel nivå att partiklar i oljan men tycker jag hittar alla möjliga svar från att pyttelite glitter i oljan är vanligt till att det är i nivå med katastrof. Motorn går knäpptyst överlag utan några somhelst tecken på haveri av lager eller liknande. Uppskattar alla svar, faktasvar väger tyngst då jag inte vet hur jag ska gå vidare, inte sådär jättesugen på att köra bilen alls tills jag vet vad som är säkert och inte. Förtydligande: Jag hade nog aldrig sett partiklarna om jag inte lyst med ficklampa, har även försökt ta det på fingrarna och känner ingenting, partiklarna är somsagt så små så de knappast går att se med blotta ögat. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Att stöta på en oljeindränkt Harry Glitter är aldrig en trevlig upplevelse. Berättelsen börjar alltid med att man tappar ur oljan och man tycker det glittrar en aningens. Man lyser ned i oljan (precis som du gjorde) och märker att det glittrar/reflekterar lite oroväckande. Nästa steg blir alltid att kolla noggrannare i oljefiltret (även här precis som du gjorde). För finns det partiklar i oljan så kommer de att fastna i oljefiltret (då all olja som sugs upp av oljepumpen går genom oljefiltret så kommer oljefiltret att fyllas med mer och mer partiklar över tid och det blir väldigt enkelt och uppenbart vad det handlar om när man sedan tittar i oljefiltret). För att enklare se vad som fångats i oljefilter brukar jag skära ut filterlamellerna och pressa ihop dessa (för att pressa ut oljan). Vad som blir kvar då är partiklar och annat och det blir mycket enklare att se. Då ser det ut som exemplet här nedanför (oljefilter från en motor med kraftigt eftersatt underhåll där mycket sotavlagringar kom ut vid de första oljebytena men inga metallpartiklar): Länk Länk Så vad hittade du egentligen i oljefiltret? Om jag tolkat dig rätt så fanns i princip ingenting märkligt i oljefiltret. Om det inte fanns något i oljefiltret så finns det med största sannolikhet inget att oroa sig över. Det är endast i enheter utan filter (exempelvis differentialer och växellådor) som man främst rotar runt i oljan och letar efter metallpartiklar och annat. I det här fallet så passerar ju all olja som sugs upp (och används av motorn) genom ett filter. Så finns inget i filtret så har du med största sannolikhet inget problem (enda undantaget är väl stora plastdelar från trasiga kamkedjestyrskenor som blockerar oljepickupen). Hittade du förresten något glitter i oljefiltret? Hittade du NÅGOT alls i oljefiltret? Hittar man glitter i oljefiltret så är det första man brukar göra är att kolla om något av dessa är magnetiska eller inte. Icke-magnetisk : Förhoppningsvis bara lagermaterial (och är billigare att åtgärda om det fångas i tid). Magnetisk : Du har det redan börjat gnaga in i dyra komponenter (och det blir dyrt oavsett hur man vrider och vänder det). Nu är det svårt att analysera oljefilter såhär över distans (det är egentligen bara något som kan göras på plats kombinerat med erfarenhet). Om du ändåså känner viss oro så skulle du kunna börja en oljeanalysperiod. Det är relativt billigt och det ger hårda obestridliga fakta samt kvantifierbara och jämförbara mätresultat. Vad du gör då är att köra vidare med bilen en tid. Därefter tappar du ut oljan och i mitten av flödet tar du ett prov av din olja och skickar in detta för analys. Samtidigt bör du även skicka in ett virgin oil prov (du skickar alltså in EXAKT den olja du använde för dagens oljebyte för analys). Skaka flaskan innan du tar provet utifall additiven fallit ur suspension. Då har du en baseline och vet vilka nivåer av olika ämnen som redan finns i just den oljan du använder (alla oljor är olika och har olika mycket av olika ämnen). Du kan sedan följa upp med fler prover och se om det finns en trend över tid. |
|
Tack för svar slangen. Jag ska skära ut lamellerna imorgon och se om jag kan hitta nåt som får hjärtat att pumpa runt extra blod, men för att svara på din fråga om jag hittade något märkligt: Nej inget alls vad jag kunde se då. Tog en magnet för att se om något fastnade men inget fastnade alls på magneten. Ska försöka ta utförliga bilder imorgon och lägga upp. |
|
|
Update! Delade på oljefiltret, utan att hitta ett enda spån eller liknande. Försökte ta bild på både olja och filter men det syns ingenting vad gäller glitter. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det inte fanns det minsta glittrande i oljefiltret så är det låga nivåer och/eller mycket små partiklar det rör sig om och då är det upprepade oljeanalyser som gäller. Så vill du gå vidare så är det som sagt oljebyte som vanligt var 1500:e / varje år som gäller och du tar ett oljeprov vid varje oljebyte (använd exakt samma olja så behöver du bara skicka in ett virgin oil prov) och utifrån analysen ser du om det finns något alarmerande eller om något ändras över åren. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.