AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.021

Värde Coupe 330 ci

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Har en imola röd II BMW Coupe 2002 som är i princip rostfri och har bra utrustning . alltså ingen ROST under bilen...självklart inte i själva lacken
Fattas bara sensorer bak och fram och den stora navi med CD växlare , annars så tror jag det finns det mesta
Den har manuell växellåda och går som en klocka i motorn , har fått sms av folk som sett bilen på ICA eller vart det nu finns info om vad jag har för telefon nummer , men den är inte till salu eftersom den är i så bra skick ...
Det jag undrar är om det finns någon speciell försäkring för vad som den verkligen är värd...
Jag tror inte den finns många imola röd II couper i Sverige som är i så bra skick ..svart inner tak med taklucka också
M paket, ej vrålkörd...jag har servat den själv , bytt oljan en gång per år oavsett hur många mil jag kört ...
Och dom som hade ägt bilen innan mig hade den alltid inne på riktig service...den har stått i garage i min ägo
Det jag undrar om det finns försäkringsbolag som verkligen betalat ut pengarna som ser till värdet på bilen
T.ex i Tyskland och även i Sverige så finns det bilar som värderas till 70 000 - 80 000 kr ....men det får man inte ut av försäkringen om man skulle bli påkörd t.ex....jag anser mig själv som en bra billist i trafiken ..men det finns andra nötter som kör som krattor....blev påkörd med min gamla 325 för 20 år sedan och den fick man ju inte så mycket för i lösen !
Om det var 20 år sedan du råkade ut för en olycka så är det nog enklast att bara ta det lugnt.

Du får väl helt enkelt vässa argumenten om det skulle bli en inlösensituation.

Problemet är att 99% av alla övervärderar sin pärla. Inget försäkringsbolaget kan ta hänsyn till.

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Man kan ta det jävligt lugnt på vägarna och ända bli påkörd...det du skriver är ju KOKO i den meningen i alla fall
Du kanske aldrig blivit påkörd i 90 km i timmen ??
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Det finns massor med folk som söker bra fina E46 för den motorn är ju bland det sista BMW som är byggda på rätt sätt , sedan börjades med att vinna vikt på vitala delar som kamaxelkedjor och andra galna fel som gjordes av BMW för att dom hade för bråttom med deras motorutveckling , i Tyskland kan man få massor för en Coupe ! lite rost avskräcker inte heller för det är ju ganska vanligt på e46 , det beror på att folk vill meka själva !! felkoder på e46 brukar funka bra , det har det gjort för mig ..
BMWs m54 motor som sitter i 330 är bland det bästa de gjort , ja den drar lite olja , men det kan gå 40 000 mil om man sköter den ...jag vill inte ha en nyare BMW med massa digitala saker som man inte fattar ett smack om det skulle krångla..bara att lämna in skiten och sluta klaga om det kostar mycket...då får man skylla sig själv att man ville ha en ny BMW för 800 000 och kostar skjortan att serva osv..jag lägger mina pengar på familj och resor istället ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror Ska3's poäng var att du behöver inte skapa ett problem du inte än har. Kör och njut av bilen, välj ett väletablerat försäkringsbolag och OM du råkar ut för en olycka som dessutom är så allvarlig att den kräver inlösen, DÅ vässar du argumenten för att i den situationen få ut maximalt.

Jag själv skulle kunna vara intresserad av en riktigt fin E46 330iM manuell, men såklart inte till vilket pris som helst.

Robert blir du påkörd i 90 km/h lär du ha större problem än värdet på den totalkvaddade bilen.

Vad är din poäng med tråden? Behöver du bekräftelse på ditt bilinnehav? Söker du beröm?

Det finns alltid visst intresse för gamla bilar men att tro de på någon punkt är överlägsna nyare modeller är just...KOKO ;-)

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Ja vissa människor är förutseende och vill Tänka om det händer något ...människor är olika

Vissa mc förare har airbag ifall det skulle hjälpa osv...många är efterkloka och undrar varför man inte gjorde så innan

Ja jag hamnade på akuten och min 325 e36 hamnade på skroten ...fick 25000 på den och dom struntade ju i skicket..
Poängen som jag trodde ni fattade var att hitta ett entusiast försäkringsbolag , och jag har hittat det nu ...
Eftersom ni redan dömt ut att min BMW inte är värd så mycket så behöver jag ingen mera hjälp ..tack för all information ..KOKO ;) ironin flödar nu .

Grelle om du läser mitt långa första inlägg så är den inte till salu.

Ska Jag och du har inget mera och prata om ..KOKO ;) Ska inte skriva mera
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag avsåg inte att köpa din bil utan supportade din tes om att det är en attraktiv modell som tilltalar många BMW entusiaster.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.