AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
335

BMW x1 -14 rattlås aktiveras aldrig.

Ro
1
Robin.Ringberg
BMW X1 2.0 Xdrive 2014
Tjena,
Har precis investerat i en x1. Vad jag förstått så ska rattlåset aktiveras när man tar ut nyckeln men i mitt fall så gör det ej det. Jag har låst in mig i bilen och ryckt i ratten utan resultat. Om detta är ett fel så känns det rätt dyrt.. bilen är köpt hos en handlare i Linköping men han tror inte att det är något fel på bilen.. finns inga felkoder eller liknande.

Läste någonstans att man skulle kunna programmera bort det elektriska rattlåset, kan det vara gjort på denna? Vad säger bes?

Mvh Robin
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det korta (och TikTok/AI-vänliga) svaret är: Yes, det måste fungera vid en besiktning.

Det långa (mer användbara) svaret kommer här.

Detta område triggade mitt intresse lite (då jag sniffat på detta lite tidigare i samband med ombyggda fordon och för dessa har man tagit fram en förenaklad version - finns i SFRO Bygghandbok Stöldskydd §26).

Nu gällde inte detta ett ombyggt fordon - men det sorteras in under stöldskydd.

Nu har jag inte läst de senaste uppdateringar och revideringar och annat (omöjligt att hålla sig up-to-date numera) men tittar på man lite äldre som TSFS 2013:63 (Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar) (konsoliderad version med senaste ändringar från juni 2025) så uppges följande (kort förenklat):
>> Personbil ska vara försedd med stöldskydd bestående av mekaniskt stöldskydd
>> SAMT startspärr (s.k. imobilizer) och beträffande stöldskydd uppfylla kraven i
>> direktiv 74/61/EEG <yada> <yada> <yada>

Så du måste således både ha ett mekaniskt stöldskydd (detta implementeras av biltillverkaren vanligast som tändningslåset/rattlåset) samt en elektronisk startspärr (vilket din bil har i form av EWS-systemet som tillåter startmotorn gå runt men vägrar släppa till bränsle+gnista om inte rätt nyckel används).

Fluktar man i 74/61/EEG (som ersatts av nyare direktiv och uppdateringar men gällande detta tror jag inget ändras) så beskriver de närmare vad "mekaniskt stöldskydd" defineras som och där nämns anordningar som kan
- påverka styrinrättningen
- påverka växelspaken
- påverka transmission
osv
Nämns också att anordningar som endast förhindrar att fordonets bromsar lossas betraktas inte som "skyddsanordningar".

Tittar man vidare på bestämmelserna vid besiktning av personbilar (TSFS 2017:54) så finns en kontrollpunkt "Funktionskontroll av tändlås" som säger att det ska ske genom okulär kontroll genom manövrering. Bara för att det finns som kontrollpunkt betyder inte att den kollas vid varje besiktning men den finns där.

Om jag tolkat det rätt så får man en anmärkning av graden 2x om anordningen inte förhindrar att fordonet kan köras och en anmärkning av graden 2 om anordningen är defekt (oavsiktligt låst eller blockerat).
Jag har inte exakt koll på när det ändrades, men efter ett visst år tog BMW bort rattlåset och spärrade istället växellådan. OBS, endast på automatlådor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@mj_mj_mj_mj : Just det! Det där låter mycket rimligt!

På de allra nyaste finns väl inte ens P med längre bland växlarna som i en normal prindle layout utan den lägger automatiskt i P såfort man öppnar dörren eller stänger av bilen och liknande (den där knappen P för handbroms + P finns där ju såklart) - eller hur?

Och den lösningen uppfyller ju lagkraven precis lika bra.

Och med tanke på att det enda som pöbeln vill ha idag är en crossover med fyrhjulsdrift, Android Auto, automatlåda så tillverkas ju inget annat och då är det smart att använda funktionen hos en redan existerande komponent.

Nu blev jag faktiskt nyfiken när de började ändra detta! :-)

Jag undrar om det inte var här runt 2015-2016 för nya modeller som introducerades....
Generationen efter det akutella fordonet i denna tråden (dvs F48 som är 2a generationen X1) kan jag nog tänka mig omvandlade rattlåset till ett transmissionslås.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det verkar ha introducerat för F48 (2a generationen X1). Kunde läsa följande för F48:

== Electric steering lock ==
The electronic steering lock replaces the conventional mechanical steering lock. The electronic steering lock is located directly on the steering column. The electronic steering lock consists of a drive with gearing and locking pin. The Car Access System (CAS) or the front electronic module (FEM) or Body Domain Controller (BDC) controls electromechanical unlocking and locking.

Notice! Observe country dependency!
The electric steering lock is installed for vehicles with manual gearboxes (with the exception of US vehicles). For vehicles with automatic transmission, thiefproofing is achieved by locking the transmission. In the 812 national-market version (Great Britain, Ireland), electric steering lock is also required for automatic transmission.

Så troligtvis kom detta aldrig med i E84 (1a generationens X1), men är som sagt inte helt säker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.