|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nyinköpt e61 535d med 29000mil. Finns inte dokumenterat byte/spolning av växellådsolja. Den växlar mjukt och fint. Ska jag byta olja endå eller vänta tills den börjar växla/bete sig sämre? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Rasmus | |
| Jag tycker du kan göra ett vanligt oljebyte, dvs låta oljan rinna ut och fylla på ny olja. Byt filter också. Men hoppa över så kallad spolning där all olja byts. | |
|
Håller nog med Matthias här. Är inte helt ovanligt att man får problem om man spolar lådan på en som aldrig har varit servad riktigt. Fördelen är väl isåfall att du har 6hp26, och den finns ju att få tag på på Facebook Marketplace m.m om det skulle skita sig. |
|
| Så du hade också rekommenderat oljebyte bara? Med vänlig hälsning, Rasmus | |
|
Man bör / behöver byta oljor enligt intervaller Även om BMW säger lifetime Men Om lådan gått 29k mil utan att vara rörd, är inte det lite "if it ain't broken don't fix it"? |
|
| Har ju också hört att det kan bli knas när man spolar lådan men jag tänker att ny fräsch olja och nytt filter kan inte bara förstöra? Alternativet är att jag byter olja när den börjar krångla | |
|
Om BMW säger att oljan inte behöver bytas och inga problem föreligger...varför i byta? Håller helt med "ain't broken..." |
|
|
ZF som tillverkar lådorna menar ju att oljan bör bytas, vilket ju rent tekniskt är självklart. Mercedes rekommenderar exempelvis oljebyte, de har också ZF-lådor. Varför vissa tillverkare inte rekommenderar det beror på att inga garantier sträcker sig så långt de ändå håller. Bilarna räknas som förbrukade efter 20-25000 mil. Diskussionen har varit uppe "hundra gånger"... Jag skulle nog också förespråka byte av olja och filter, men undvika "spolning". MVH Christofer |
|
|
ZF har färdiga kit för sina lådor. Innehåller olja, filter, packningar och instruktion. Det här borde vara rätt för din bil, ZF 1068.298.062 Länk |
|
|
Hmm...intressant. Det brukar gnällas på att BMW verkstäderna "lurar sina kunder". Men när det gör en produkt som inte behöver oljebyte så är det för att BMW skiter i om de gå sönder efter 25' mil. Många som "vet mycket" på Internet... "Diskussionen har varit uppe hundra gånger"...och det innehåller ständigt samma gissningar och antagande. |
|
|
När jag spolade min låda hos Trans Mek berättade de om en taxigubbe som ville spola en aldrig servad låda efter 38,000 mil (eller det var kanske mer än så, minns inte exakt), och då sade de nej pga risken var stor att stora avlagringar kunde ställa till det. Jag föreslår att du ringer eller mejlar dem, de har jobbat med detta i decennier och kan ge dig en rekommendation. /M |
|
|
PDF från ZF (datum 09.2016) för 5HP/6HP: Länk "Depending on the driving style, ZF recommends a transmission oil change every 80,000 to 120,000 km or after eight years at the latest." Men i senare version (03.2023) av samma dokument har intervallen tagits bort. Länk För samma hårdvara, olja och filter. |
|
|
Har en kompis som jobbar på bilverkstad Precis alla tyska bilar har ungefär samma "politik" när det gäller slutväxel (diffen) och växellådan ! Behöver inte bytas står det till och med på växellådan Lifetime / do not change Men , ett stort men ..är man rädd om sin BMW och ska tänkt och ha den tills den gått 30 000 - 40 000 mil Så brukar kompisen rekommendera att byter oljan runt 20 000 mil Jag har bytat oljan i växellådan på min gamla 330 ..det gjorde faktiskt nytta Jag märkte direkt på ettan och tvåan att dom gled in mjukare ...ettan var lite trög på min ibland BMW växellådor är så bra så till och med folk som sätter in dom i gamla Volvo och kör drifting När man bytar oljan i lådan kan även passa på att smörja alla små bussningar så går till växel spaken De kommer man åt med en lång pip och något bra fett/smörja som inte dunstar direkt , typ Litium spray PS , vi kan fortsätta diskutera detta 200 gånger , haha |
|
| ska3:Har BMW gjort en egen automatlåda? eller har de bara klistrat på en lapp? | |
|
BMW tillverkar inga egna lådor. ZF gör lådan som är aktuell i tråden. Det som är intressant är att BMW säger lifetime. Men ZF:s egna rekommendationer var tidigare tydliga, 8000-12000 mil. För att senare ha ändrats. ZF säljer egna kit med filter och olja. Till alla lådor de tillverkar. |
|
|
Byt olja, min 5HP19 började växla konstigt, köpte ZF satsen, bytte olja enligt instruktionen, tog även ned mekatroniken och bytte tätningarna bakom, sen fyller man på olja efter instruktionen, nivån ställs efter temperatur, sen nollade jag adaptionen i lådan, växlar som en dröm nu. Min E60 har gått 38000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.