|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e61 med N53 tyvärr. Alltid problem ;-) Hursomhelst så går den ruskigt illa när den stått över natten. Tänder alltid motorlampan, ibland lilla, ibland stora, och är knappt körbar. Jag nollar felkoder efter typ 100m med Bimmerlink och vips så går den ok. Det blir också nästan alltid bra efter en omstart men då får man köra någon kilometer först. Idag tittade jag på livedata på spridarna vid kallstart och blev lite förvånad att spridare 5 verkar helt avstängd. Se bilder: Länk Länk Efter radering av felkoder så hoppar spridare 5 igång omedelbart och visar liknande värden som övriga cylindrar. Dvs motorn lägger ju krokben för sig själv genom att inte bara köra på så att säga. Märkligt beteende av DME tycker jag. Jag misstänker att denna spridare står och läcker. I misständningsstatistiken så är Cyl 5 också kraftigt överrepresenterad, se bild från Bimmerlink: Länk Jag tänkte chansa och byta denna spridare, nya kostar ju 8000kr/st. Undrar om man vågar köpa en begagnad? Vad tror ni? Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk | |
|
Upptäckte också att bränsle lågtrycket är för högt. 6,2 bar mot 5 som det ska vara. Ger felkod 2AAF. Se bild: Länk Oklart vad det innebär? Byte lågtrycksgivare kanske som steg 1. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Jag har bra erfarenhet av att köpa beg. Men det ska vara från bildelsbasen och inte någon facebook marketplace annons. Sen måste det vara index 11 annars är det nog inte lönt. | |
|
Tack för svar! Det blev en ny spridare, dock ej monterad ännu. Det skumma är att för första gången på flera år så får jag inga felkoder och motorlampa vid kallstart just nu. Även lågtrycket har nu rätt värde på 5 bar stabilt. Så jag ska avvakta lite och se vad som händer när det blir kallare ute, historiskt har det varit som värst på vintern. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.