AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
731

Vilket diagnosverktyg rekommenderas för en 320d E91 2012

pl
6
pln8421
320d X-drive -11
Hej
Vi har haft en del problem med vår 320d E91 och nu när vi åker genom Tyskland mot Italien på semester fick vi tipset att köpa ett diagnosverktyg så att man kan se felkoder och gärna kunna släcka för att se om det kommer tillbaka. Just nu är det motorsymbolen som har tänds gul.
Vad rekommenderar ni för diagnosverktyg ett sånt med app eller ett som har egen display?

Hälsningar Per
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad man ska ha beror helt uteslutande på dina objectives.

Med det menar jag exempelvis vad är det primära (och ibland sekundära) syftet, vilka användarscenarios måste hanteras samt inbördes prioritet av dessa, vilka användarscenarios är optional, vilken kunskapsnivå finns hos användaren, vilken övrig kringutrustning kan finnas, vilken budget är avsatt?

Jag brukar säga: Oavsett vad det frågas efter (spelar ingen roll om man frågar om vilken typ av dasspapper eller vilken typ av diagnostikverktyg som man ska ha) så ska frågan aldrig besvaras utan istället ska ett antal motfrågor ställas för att klura ut vad som faktiskt efterfrågas :-)

Nu har du redan gett en hel del ledtrådar här så jag tror inte det behövs så många motfrågor här :-)
#1 : Jag ser en nybörjarperson inom felsökning som endast behöver (och är endast intresserad av att) kunna läsa ut felkoder, radera felkoder, kanske nollställa något och på sin höjd läsa ut någon livedata vid enstaka tillfällen.
#2 : Något mer avancerat (än det som nämns ovan) behövs inte då personen inte har några djupare diagnostik- eller motorstyrsystemkunskaper (och har ej heller några ambitioner på att plöja ned tusentals timmar inom detta område).
#3 : Verktyget måste finnas till hands ALLTID oavsett!
#4 : Kostnaden är en stor faktor (kostnaden måste stå i relation till ovan nämnda tänkta sporadiska användanden).

Baserat på ovanstående punkter så rekommenderar jag en Bluetooth adapter (tex OBDLink CX eller UniCarScan UCSI-2100) som du alltid har liggandes i bilen. Detta kombinerar du med en app (tex BimmerLink i kombination med tex Torque eller OBD Auto Doctor för att även täcka in den generiska OBD delen) på din telefon som folk i dessa dagar alltid släpar med sig...
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, jag tycker UCSI-2100 är en mycket bra adapter och appen Bimmerlink är en kanonapp.
Smidigt att ha med sig.
Den har räddat mig många gånger då jag äger en e61 med N53. Sämsta motorn någonsin.

Sen tycker jag inte egentligen att man ska vara utan ett Inpa-kit till en e-serie. Då kan man göra allt med sin e-serie
inkl konstigheter med startspärr, låsta ljusutgångar, låst ELV etc etc.

Mvh Ola

Grejerna finns bl.a här (jäv)
Min OBDshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.