AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
594

Min 325 e-30 startar inte!?

pär olsson
Jag har köpt en 318 med 325 motor. Bilen har inte startat efter motorbytet!

Det är spänning till tändspolen, men ingen gnista. Vad kan det vara för fel?

Finns det någon givare som meddelar styrboxen när den ska tända? Lägesgivaren är uppmätt till 495ohm.

Jag använder kabelhärvan från "skruvkopplingen" till säkringsdosan från 318 alla andra härvor är 325.

Är det någon som har elscheman? Har provat haynes verkstadshandbok men det finns bara ett schema över motronic. Så gott som ingen kabel stämmer på min 325:a
Jag skulle behöva ett schema över 318 -88 o ett 325 -87.

Eller vet någon vilka kablar som behöver skarvas så att bilen startar (färger på kablarna)?

Gasglad
pär olsson
Uppdatering: Är det ingen som kan svaret på detta problem??

Det ska gå in 2st kablar (enskilda enkelledare enl. elschema) Från styrboxen till fördelaren, VART GÅR DOM? Är det lägesgivaren som skickar dom impulserna??

Eller finns det någon annan givare någonstans på kamaxeln?

Ska det komma spänning till lägesgivaren?

Gasglad
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Låter knepigt, Hur många stift har du på motronicboxen?
Finns 35 o 55 och de förekom båda -87.

Vad jag vet så är lägesgivaren induktiv så den genererar en växelspänning som man kan mäta med en vanlig mutimeter samtidigt som man kör runt motorn på starten.

/Per
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Tjo, har en kompis som hade liknande problem. Den vägrade starta, ingen gnista. Tror att det var ngn stöpsel vid styrboxen som fattades eller ngt liknande.

lycka till,

///air, BMW Club Finland #2150

325:an -> Länk
pär olsson
Tack för svar.

Det finns 55 stift på styr boxen!!!

Jag använder härvan från styrboxen från 325, så stifterna där ifrån ar ju i alla fall rätt.

325 och 318 boxen har i stort sett lika färgkombinationer bara 2st kablar skiljer dom åt!
så jag tycker att det inte är det som är fel.

Gasglad
pär olsson
Hallå är det någon vaken i detta jävla avlånga land, eller är det inte någon som skruvar bmw???
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
försök få tag på ett gammalt elschema på ngn bmwverkstad.. kanske kan hitta felet då!?

mvh
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
jag hade samma problem när jag bytte till en 325 motor. det var en stöpsel i kabel-härvan till styrboxen i handskfacket som jag inte hade satt ihop. den hade tre kablar, en grön och en svart den sista minns jag inte. den svarta borde vara till varvräknaren och den gröna till tändlåset. kopplade bara ihop dem med en den enda passande stöpsel jag hittade i handskfacket, kablarna på den var inte alla av motsvarande färg. sen var det bara att starta och köra.

lycka till!
pär olsson
Tackar ödmjukast för alla svar!! Nu ska jag ut o prova om det funkar!!!!!!!

Gasglad
pär olsson
NU FUNKAR DEN!!!!!!!!! TACK, TACK.... Det var bara en kabel som skulle ha ström!

O nu jä**ar ska den få visa vad den kan.

Gasglad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.