|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har en 325i, som har fått ett problem jag inte riktigt vet vad jag ska göra med: Hoppas på vägledning. Symtombeskrivning. Kall motor. 1. Start: Inga problem. Jämn och fin tomgång. Kör i ca 20-30 min eller pressar motorn varm (ca 3000 varv): Bilen hackar och blir "svag", tappar kraft när man gasar med växel i. Trampar ned kopplingen, gasar och motorn svarar normalt, släpper kopplingen och försöker accelerera: svag motor, hackar. Tomgång pendlar mellan 500-800 varv, som att den andas. Och ljudet samt skakningar påminner om att den inte tänder på alla cylindrar. Inget avvikande med "färgen" på avgaserna. 2a. Stannar, stänger av. Väntar i 10 sek. Startar: Normal start, normal tomgång. Börjar köra: Normalt till en början. - Växlar upp, snabb växlingsförfarande utan att motorn tappar för mycket varv; inga problem. - Långsam, eller "normal" växling - symtomen uppstår igen. 2b. Stannar, stänger av. Väntar i 10 sek. Startar: Normal start, normal tomgång. Kör igen, normal växling. Symtomen uppstår vid belastning. Igen. 3. Stannar, stänger av. Väntar ca 20-30 min. Startar: Normalt. Börjar köra: Normalt sen kommer symtomen tillbaka efter lite körning eller efter belastning. Problemformulering. Kom gärna med input. Det som framkommer varje gång är att motorn "fungerar normalt" när den är kall och symtomen kommer vid belastning. Felkoder: - 2B05 (NOx Sensor, Heating) - 29DC (Cylinder injection cutout) (Cylinder 1) Egna åtgärder: - Testat köra rengöringstillsats i bensinen. Ingen (mätbar) förbättring. - Bytt lågtrycksensorn. Andra har sagt. - Det låter som spridarna om en cylinder inte tänder. (Jag tillägger: tändspolar byttes för inte länge sedan av den förra ägaren). Hjälp. Jag finns i STHLM-trakten (norra delen) | |
|
Hur är det med tändstiften , kolla ifall de är svarta eller luktar bensin Har bilen gått mera än 20 000 mil så skulle det kunna vara bränslepumpen Kan även vara ett vanos problem Luftmassemätaren bör också kollas ... Skruva även loss oljepåfyllar locket och kolla om det sker en förändring på motorns gång ...ifall vevhusventilation är tätt och även Disa ventilen bör kollas |
|
|
Bra input! Tack! Den har gått blott 15K. :D Är det tändstiften även om problemet dyker upp efter viss drift? Luktar bensin = ingen förbränning, rätt? |
|
|
Ja dom blir svarta och kletiga .. Skulle även kolla bränsfilter som sitter under bilen bakom en plast Kan även vara själva injektorn som sprutar in soppa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.