AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.400

Verklig räckvidd nya 330e och 530e

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Är det någon som har 330e eller 530e med 19,5kW batteriet och kan ge lite input på hur långt batteriet räcker i elläget? Förstår att det givetvis beror på körsätt och vilka hastigheter man kör. Men hur ligger man till mot de utlovade 80-90 km?

Undrar även lite över hur el o bensin samverkar. Kommer från Volvo T8 där elmotorn och bensin hela tiden ger en sammanslagen mängd hästkrafter och vridstyrka.
Har jag förstått det rätt att även om man kör i hybridläge på BMW så får man endast elkraften ihop med bensinmotorn om man knappar/ställer in ngn form av boozt, alltså inte automatiskt?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har enbart erfarenhet från en lånebil en helg i februari (330), men då hade jag ca en mil kvar på batteriet efter att ha kört fem mil, mestadels på motorväg i ca 120.
Volvo och BMW har väldigt olika hybridsystem; Volvo har en elmotor på bakaxeln och bensinmotorn driver framaxeln medan BMW har elmotorn inbyggd i växellådan. Detta gör att BMW inte behöver låta elmotorn jobba för att få 4wd vilket Volvo behöver.
Jag utgår från att även BMW använder vbåde elmotor och bensinmotor när såpass mycket effekt behövs.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ok, tack för svar. Jag kör mest landsväg/stad och undrade mest som sagt om de 90ish km som BMW påstår är någorlunda rätt. Så om du fick ut ca 6 mil vid mest motorvägskörande i ganska kallt väder så låter ju det bra.

Vad gäller drivsystemet så såg jag i ngn Youtubevideo att man var tvungen att starta ngn form av Boostinställning för att få ta del av båda motorerna, men då bara 40 HK från elmotorn, därför undrade jag lite. Isf låter det ju som att man "bara" har bensinmotorns 190hk eller elmotorn när hybriddriften kopplar in den aldrig 292 samlade Hästkrafter från båda motorerna.
Eller har jag fattat det fel?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Systemeffekten som anges i annonserna är max effekt när bensin och elmotor körs på max samtidigt.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Kört ca 1700 mil nu med en 330e med 19,5kWh batteriet varav knappt 900 mil på el, och jag tycker det håller vad det lovar avseende räckvidd Som all eldrift mycket beroende av körsätt men ffa utetemperatur. Boostfunktionen är en extrakraft( tror det är de sista 40 hk) via sportplus eller knapp som du nämner som man kan få fram ett tiotal sekunder, men annars i sportläget hjälper alltid eldriften till när man så önskar för att få en extraknuff, men även i hybridläge vid kickdown. Snittar nu på ca 0,3 l milen bensin utslaget på all körning.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ok, tack😁
Det var det jag undrade över. Var rädd för att man var tvungen att göra ngn inställning varje gång man ska göra en omkörning eller liknande. På Volvon finns det alltid lite kräm kvar i batteriet oavsett om det står noll på batterimätaren.

Har du även ngn tanke om vad den drar ca i ren bensinkörning?
Kan man fortfarande ställa in hybriddrift så man har en viss procent kvar när man kommer fram eller att den iallafall anpassar hybriddrften efter den inställda slutdestinationen?
Nöjd överlag annars? Något som man borde tänka på? Kollar mest efter de demobilar och kortdistanser som blrjat komma ut på begmarknaden.

Någon som har erfarenhet ab 530e?

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nej inget trixande behövs vid omkörning, men ändå lite koll på vilken drift du har. Jo det finns alltid lite kräm kvar på bmw:n också när räckvidden står på noll ( batteriet är nog 21,5 brutto). Det finns en batteryhold knapp som du aktiverar vid den procent du vill spara. Annars anpassar den hybriddriften till slutdestinationen. Har man tomt batteri går det trots allt ganska snabbt under drift få fram ca 15 km i batteriet. Detta gör man genom att köra i manuellt sportläge ( växla med paddlar). Jo jag känner mig nöjd med bilen och dess egenskaper.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Kalas, tack!
Någon tanke om bensinförbrukningen när batteriet är tömt?

Någon med input om 530e, är den snarlik i räckvidd med samma batteri tro?
530ans bagage och utrymme känns ändå lite lockande, även om vi inte behöver samma som i XC90an längre....

Har haft både 530 e61 och 320 F30 tidigare och 3an känns lite trängre kring axlarna än 5 serien. Är väl fortfarande så tänker jag. Eller har 3 serien blivit större?

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har efter 20 år med diverse 5-serie bytt ner till en 3-serie då behovet av stor bil numera saknas, allra helst som g60/61 klev över 5 meter. Visst är bl a stolar mindre, men det är ändå inte alls någon liten bil. Vad gäller ren bränsledrift så ligger det väl någonstans mellan 0,55-0,65 men det beror på hur man kör och hur mycket hybriddrift som genereras trots att batteriet är tomt.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Jag har en 330e xDrive G20 LCI 1, alltså LCI men inte LCI 2, där bilen fick ett större batteri.
Motorn ger i normal drift (hybridläge, vanligt sportläge etc.) 252 hk. Så fort du trycker förbi kickdown eller kör i XtraBoost producerar bilen 292 hk. Det märks tydligt om man har plattan i mattan strax innan kickdown i ”vanligt” sportläge och sedan trycker förbi kickdown — då känner man verkligen av den extra boosten.

Bränsleförbrukningen på bensinmotorn beror helt på hur snabbt du kör och om bilen är laddad eller inte. Min fästmö, som kör med en snällare högerfot än jag, körde nyligen 140 km motorväg med en förbrukning på 5,5 l/100 km. Genomsnittshastigheten var 104 km/h och bilen körde 22,8 km på el samt förbrukade totalt 3,6 kWh. Bilen var fulladdad vid start.

Dessutom sparar bilen alltid lite kraft i batteriet, även när den visar ”tom”, så du är alltid garanterad 292 hk. Jag har provocerat fram ett test för att se hur det fungerar utan laddning genom att köra slut på batteriet och sedan fortsätta i hybridläge med flera kickdowns i rad. Efter 3–4 gånger märks det att batteriet verkligen är tomt. Det är dock en situation som i princip aldrig uppstår vid normal körning — jag forcerade fram det bara för att testa.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Kalas, tack för svaren! Tydligt👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.