AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
920

Ljudisolering från Biltema

So
32
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
Tja göbbar! Har en BMW E61 och en Volvo S60 D5.

BMWn är ju MYCKET tystare i kupén än vad Volvon är och när jag tog bort mattan i E61an så såg jag de var tjockt med ljuddämpande material typ som denna: Länk

Även panelen ovanför fötterna hade ljuddämpning och när jag körde utan den hörde man motorn mycket mer.

Och i Volvon är det ju ingen ljuddämpning alls tyvärr så då återstår frågan:

Vad tror ni om att slänga i sådant material i Volvon? Gör det skillnad eller är det hur bilarna är byggda som avgör hur mycket det väsnas inuti?

Har läst runt lite på olika forum och folk rekommenderar sådant ljuddämpare material som billjudbyggarna använder men då tänker jag: "varför använder inte BMW det isåfall"

Edit: Är ingen isolering under mattan tydligen, är bara "filling" enligt Realoem men borde funka på samma sätt tänker jag?
Ni
958
Nip
320i-04
Jag gjorde en del sådant på en Ascona på 70-talet.

Köpte material som var rätt styvt men mjukt om man värmde med värmepistol, så formades varmt och vek över dit det skulle.
- finns en del som används för att ljusisolera pc-chassin också, om det är platta ytor
- men finns förmodligen massor mer att välja på idag

Viktigaste tyckte jag var ut med baksätet och över hjulhusen invändigt med detta materialet.
- mycket vägljud dämpas
- sedan lite matta typ din länk ovanpå det

Men under mattor och baksätet också med liknande du länkar till lär funka.
- jag tänker dock främst där hjulen möter vägen

Jag vart nöjd med förbättringen minns jag.

Men på min E46 har jag främst letat rätt däck, och kör på H-däck året runt. Kör så lite så funkar bra.
- Goodyear Ultragrip 9 är favoriten så långt, rejtas typ 9.5/10 på vägljud
Generellt sätt går det inte att ljudisolera bilen i efterhand. Ljudet kommer ex ifrån hjulupphäningar, vindbrus och fortplantar sig i karossen.

Men visst testa liten men dra inte ut inredningen och förvänta dig märkbar skilnad på ljudnivån.

ViBilägare försökte för ett antal år sedan ljudisolera en Mazda 6 med underredmassa, ljudmattor, tystare däck...resultat försumbar förbättring.

Värmepistol på 70-talet...?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Elektriska värmepistoler har funnits sen 1930-talet (men jag gissar det var väl runt 50-talet som det blev tillgängligt för "vanligt" folk så att säga men det var nog vanligast förekommande bland industrin ett bra tag framöver och kom sedan ut till det "vanliga" folket). Så inget konstigt att ha detta till hands på 70-talet.

I Mekonomen's katalog från 1987 på sidan där NikeSound ("dämpar ljudet i din bil") produkter listas så står det under bitumenfolien "formas lätt med varmluftpistol".

Värt att tänka på är att olika material dämpar olika typer (frekvenser) av ljudvågor. Sen har du olika typer av angreppssätt så att säga (de tunga asfaltsmattorna på plåtar är ju för att reducera att vibrationer fortplantar sig och omvandlar sig från mekanisk energi till akustisk energi medans mjuka tjockare material är främst där för att reducera den akustiska energin när väl ljudvågorna är ute i de fria så att säga). Ett annat angreppssätt (fast kanske svårare) kan vara att se över hur bra isolationen mellan källan av oljudet och via karossen och vidare in i kupén.
So
32
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
Tack för svar killar! Är ganska billigt att inhandla på Biltema så får testa för skojskull! Men ska inte ha allt för höga förhoppningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.