|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skall byta startbatteri. Idag sitter BMW original (Exide). Märkt S 61 21 7 575 575 90Ah / 900CCA Finns ingen märkning som påvisar ett AGM batteri. Finns det något sätt att fastställa om typen är AGM? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, det är tokenkelt! Svart är AGM! Länk Vitt är regular flooded! Länk Om din bil exempelvis har kronisk rökhosta (Start-Stop System) så ska du ha AGM. Bytte alldeles nyligen mitt batteri i min E87 - där satt fortfarande original 46 Ah från 2006 precis som det var monterat på produktionslinan när bilen byggdes (tillverkningsår och tillverkningsvecka är oftast instämplade på batterier från BMW så jag kunde se att batteriet var från vecka 29 år 2006 och min bil föddes ca 3 veckor efter det den 16:e augusti 2006). Slet ut det stackars batteriet precis när han höll på att fira sin 19-årsdag! :-( Runt 15 år eller mer - det är så länge som mina batterier brukar hålla i mina bilar innan det är dags att byta. |
|
Ok, det som gör mig osäker var att när jag söker på typen finner jag batteri med exakt samma nummer som mitt batteri där vissa tydligt är märkta AGM och vissa saknar AGM märket. Bilen har inte star-stop system. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är ett AGM batteri. Vilken färg har ditt batteri? Visst är det svart - eller hur? Det finns olika versioner av etiketterna. Ibland står det AGM, ibland inte. Du kan faktiskt se det på mitt bilexempel i mitt förra inlägg. Exakt samma artikelnummer på etiketterna men står AGM endast på den ena. Länk Länk Det är dock färgen på ytterhöljet (endast BMW Original dock) som är det definitiva avgörandet huruvida det är AGM eller inte. Det är inte jag som säger att färgen på ytterhöljet bestämmer batteritypen - det är faktiskt BMW själva. Som du ser så när du söker på det artikelnummer så dyker det bara upp batteriet med svarta ytterhöljen. Dock inget fel med AGM även om man inte har Start Stop System - det finns flera fördelar med AGM (nackdelen är dock priset). De största uppenbara skillnaderna är bättre cykeltålighet (alltså laddas ur rejält och laddas upp igen om och om och om och om igen vilket är mer eller mindre standardmönster på de moderna bilarna fullsmetade med elektronik i varenda förbannade utrymme) samt högre laddmottagningskapacitet (vilket är uppenbarligen fördelaktigt på bilar med Start-Stop-System och/eller bromskraftsåtervinning då stora mängder energier far både ut ur och in i batteriet och när det gäller bromskraftsåtervinning måste en stor mängd energi tryckas in i batteriet under mycket kort tid - gäller även med Start-Stop-System där man kan behöva fläska på med full laddning då och då för att säkra funktionaliteten av system - och allt detta görs om och om och om och om och om igen mot det stackars batteriet). Jag skulle rekommendera att fortsätta använda ett AGM batteri. Däremot ska du göra en registrering (och eventuellt en programmering) efter du monterat nytt batteri. I en av bilens styrenheter är det programmerat vilken typ av batteri det är (AGM eller vanligt) samt storleken (antal Ah). Står det fel uppgifter här så kommer bilens extremt komplicerade power management system att fungerar långt ifrån så bra det kan (och i princip alla fördelar med ett AGM rinner ut i sanden). |
|
Japp det är svart och det är original, ser precis ut som i din första länk. Siktar på att hitta ett med samma Ah och CCA och köra en registrering från INPA. Tack för snabbt och bra svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.