AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

Vart sitter jordfläta på BMW 523i 2007?

Hej!
Bilen startar inte. Händer inget alls. När jag tar en startkabel mellan motor och minuspunkten så startar den direkt.
Hittar inte jordflätan. Vart sitter den? Finns flera jordkablar?
BMW 523i Lci 2007 E61
N53 motor
Antar att det är jorden eftersom den startar direkt med startkabel.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Ja, det låter definitivt som ett jordfläteproblem.

Jordflätan sitter mellan motorns högra motorfäste och går sedan ned till bilen högra frambalk.

Tittar man på ett höger motorfäste så ser man att det finns en liten "utstickare" ingjutet och där finns en skruvanslutning (och det är just för jordflätan).
Länk
Länk
Tack! Har tagit bort skydden under bilen. Behöver jag demontera något mer för att komma åt? Sitter en stor stabilitetsplåt i mitten. Antar att det är underifrån som jag kommer åt eller går det ovanifrån?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror (men inte säker) det är lättast underifrån numera på dessa moderna bilar (som generellt sett är helt omöjliga att arbeta på utan att bli tokig).

Jag är liksom van att det ser ut såhär när man tittar ned i motorutrymmet och ska byta jordflätan:
Länk
Länk

Vet inte exakt hur det ser ut på nyare bilar men de brukar precis som du nämner alltid vara fullkletade med plastsjok, plåtar och sen ska ju alla ha fyrhjulsdrift numera så det ser säkert olika ut mellan de varianterna också.

Du ser vad du behöver lossa (det är ju det högra motorfästet du vill kunna nå - samt högra rambalken - så bara lossa det som behövs för att nå detta).

Men jag gissar på att du behöver lossa det där plastsjoket som täcker bakre delen av motorn och främre delen av för kunna komma åt vad du behöver - men sitter mest och gissar nu (dessa plastlock har alltid åkt all världens väg när jag kommit i närheten av något av dessa modernare fordon så osäker vad de täcker och inte täcker).

Det där motorfästet vill jag minnas är strax framför bulan i oljetråget (och således dräneringspluggen), så det är ungefär där longitudinellt man behöver skapa lite utrymme (och det brukar betyda lossa det där bakre plastsjoket och det är väl där den där förstärkningsplåten är också).

Men du vet vad du är ute efter. Kan du komma åt högra motorfästet och jordkabeln? Om nej, ta bort delen som är i vägen.

Det går säkert att byta denna ovanifrån också. Men då måste man nog lossa ett antal saker - frågan är väl bara hur mycket. Men det ska säkerligen gå också. Tja, du vet ju vad du vill komma åt - kolla och se huruvida du kan komma motorfästet ovanifrån.

Ska faktiskt flukta lite snabbt vad Bentley och BMW säger!
EDIT: Nä, hittade inget specifikt om just detta momentet.
Ska fortsätta kika i em. Då har jag koll på vilken sida och vart jag ska leta.
Jordflätan var dålig. Satt där du beskrev. Lite pyssel med skyddsplåtar men nu är den bytt och bilen fungerar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt! Då var du direkt på spåret med den där jordflätan! Tummen upp för återkoppling!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.