|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en 330e 2022 laddhybrid och att ladda från husets laddbox går fint. Men om jag parkerar lite längre bort på uppfarten och kopplar den laddsladden som följde med bilen (BMW kabel) till laddboxens sladd och sedan till bilen som "förlängningssladd" så vill bilen inte ladda. Är detta som det ska? Dvs finns någon kommunikation som inte funkar då man ha en laddkabel hona/hane mitt på sladden mellan laddbox och bil. Laddboxen är en wallbox levererad av Svea solar. och i boxändan är kabel fast, dvs går inte att ta bort från boxen. Eller borde det funka att ladda med förlängning? Vad kan i så fall vara fel? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Vad jag kan utläsa är det förbjudet eller åtminstone inte att rekommendera varför bilen säkert själv känner av den bristande kopplingen och inte släpper på någon ström | |
| Vänta här nu? Du försöker sätta ihop dessa två ändar med varandra? Länk | |
|
OM vi säger att bilen är honkontakt och laddboxens fasta kabel är hane och kopplar jag dessa ihopa direkt funkar allt som det ska. Med bilen följde en kabel med hona i ena änden och hane i andra änden, troligen för att användas vid publika laddstolpar. Kopplar jag box-kabelns hane i lösa kabels hona och sedan lösa kabelns hane i bilens hona så vill bilen inte ladda. Har också googlat och det kanske är avsiktligt och styrs av några motstånd i kablarna men bra om någon som verkligen vet kunde bekräfta. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Jag har aldrig varken hört eller sett någon med förlängningskabel eller kan ens finna en illustration på någon sådan lösning, så du kan vara ganska säker på att bilen känner av att det inte är som det ska i ditt fall. Så fort man sätter igång att ladda med en lös kabel, så låses den alltid fast i laddenheten vilket bilen säkert känner av. Med en mellankabel så kommer ju inte en sådan låsning ske av den kabel som sitter i bilen så det är säkert en säkerhetsspärr. | |
|
Laddbox-tillverkaren (wallbox) bekräftar att man inte kan ladda med förlängningssladd av säkerhetsskäl säger de. Så jag får antingen flytta befintlig box eller byta till en box med längre kabel då ju tyvärr kabeln sitter fast inuti boxen på den jag har. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Kolla med en elektriker om det inte går att byta själva kabeln i boxen. Har en bekant som hade liknande problem som du och det var inga konstigheter. Nu var hans box dock ingen Wallbox men det kan i alla fall vara värt att kolla innan du flyttar den/köper ny. Länk |
|
|
Ska be en elktriker kolla och se vad som blir billigast - att låta honom byta ut en kabel som inte ska gå att byta eller bara flytta hela boxen till andra sidan garageporten (kortare inmatningskabel från elskåpet). Jag tror nog det blir det senare (det är ju bara arbete) men värt att kolla upp även alternativet som kräver att köpa ny kabel. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det blev att flytta laddboxen till andra sidan garageporten, närmare elskåpet så en elektriker och en timmes arbete så var det klart. Wallbox medger inte att byta kabel, den sitter fast inne i boxen och vill man ha lång kabel så ska man köpa det från fabrik. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.