AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
716

X5 F15 hybrid - lämplig familjebil / krångel?

SM
4
SM-LoD
118i -2016
Söker ny större bil till familjen och lockas av X5 F15 Hybrid som framstår ha ett väldigt lågt andrahandvärde.
Kollar i prisintervallet 300-350 tkr och du kan få en ganska välutrustad historia med runt 8-12k mil på mätaren.

Fullt medveten om att hybriden inte räcker mer än kanske 2-3 mil, men det räcker gott och jag är mest ute efter den låga skatten. Samtidigt är ju F15 en ganska utdaterad modell jämfört m G05.

Är det värt att gå på en årsmodell -18, eller ska man bara hålla sig lite och vänta in G05?

Hur är bilen att äga? Det är ju mkt trevlig elektronik på dem, men samtidigt innebär det ju mkt som kan gå sönder också. Luftfjädring är det med gött, men inte billigt om den kroknar? Ngn som har erfarenhet av denna?
Det är ingen malusskatt på så gamla bilar.
Om du är rädd för skatten så ska du nog inte köpa en sådan bil...de är inte billiga i underhåll.

SM
4
SM-LoD
118i -2016
"Rädd" för skatten skulle jag inte säga, men 3500 eller 360 är ju ganska stor skillnad.
Dessutom kommer frugan kunna åka till jobbet nästan gratis, och vi har tillgång till laddare där vi bor!

Däremot underhållet är ju det jag är ute efter. Servicen är ju såklart dyr, men det känns lite hugget som stucket givet att jag i övrigt kollar på Audi Q5 hybrid, X3-hybrid XC90, GLC hybrid eller en nyare E-klass/5serie hybrider. Såklart att det blir något svettigare, men det jag mer vill veta är om F15 är pålitlig, eller kommer elektroniken / andra saker börja haverera löpande om 2 år?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Själva hybriddelen är inte servicekrävande så det är samma som alla övriga 2 liter turbo bensin. Min bild är att själva drivlinan är robust vid det här laget. Däremot kan ju exakt vad som helst annars hända men det är ju liksom samma på alla begagnade bmw.
Finns väl inga X5 med "2 liter turbo bensin"?
SM
4
SM-LoD
118i -2016
ska inte svära men alla x5 f15 hybrid jag kollat på är bensin 2l m twinscroll-turbon
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att vara så tvärsäker i alla dina inlägg hela tiden Ska3 så är det ju lite märkligt att du inte uppfattat detta: Länk
Löwet missade du att det står ett frågetecken? ❓

Löwet missade du att det står ett frågetecken? ❓

G05 har betydligt bättre räckvidd och drivlina. Men kostar naturligtvis en hel del mer.
När det gäller service bör man nog stoppa undan en del pengar på kontot då det kan bli ganska dyrt. Hybriden är dyrare att serva. Jag skulle nog satsa på en diesel som begagnad.
Homeros. ”Hybriden är dyrare att serva”.

Hr du något belägg eller fria gissningar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kollade vad nästa service skulle kosta på två x5 2017 med 16000 mil på mätaren:

40e Hybrid
Valda tjänster
Standardomfång 249 kr
Fordonskontroll 872 kr
Motorolja 2137 kr
Mikrofilter 1595 kr
Miljöavgift för olja 50 kr
Sammanlagt 4903 kr

3.0d Diesel
Valda tjänster
Standardomfång 374 kr
Motorolja 2769 kr
Mikrofilter 1595 kr
Fordonskontroll 748 kr
Miljöavgift för olja 50 kr
Sammanlagt5536 kr

Min poäng kvarstår. Hybriden är inte dyrare att serva. Vilket inte är så konstigt, det finns inget löpande underhåll på hybridsystemet.
Det du missar med hybrider är att du t.ex behöver byta tändstift oftare vilket inte är billigt. Speciellt inte på G05
Där till misstänker jag att den högre vikten kommer att slita mer på hjulupphängningar mm.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Att bry sig om 300 spänn i månaden för skatten samtidigt som bilen kommer kosta norr om 10 tusen I månaden totalt...

Och nej, servicekostnader är inte heller särskilt avgörande.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför skulle man behöva byta tändstift oftare homeros? Visa nu nåt riktigt belägg för det istället för gissningar. Det går inte så bra hittils.
Lika otrevlig som vanligt…
Googla om du inte tror mig
Jag har även ägt X5 hybrid
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fram med ett serviceintervall från ISTA eller nåt. Att du ägt en hybrid säger ingenting.
1600 för att byte mikrofilter? Vilket skämt. Borde väl inte vara nåt speciellt med hybrid systemet som gör att man inte kan byta tändstift och olja själv? Det där är ockerpriser.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nusnas, det kostar sannolikt lika mycket att byta på en vanlig X5 som en hybrid. All service hos ÅF har som allt annat blivit dyrare. Allt färre kan göra saker själva så många sitter fast.
SM
4
SM-LoD
118i -2016
@Verdi2 10k/månad, vart får du den siffran ifrån? Räknar du in värdeminskning osv eller vad tänker du på?

Jag har själv räknat på service vartannat år, 15k/tillfälle = 7500/år, löpande underhåll/övrigt, 10k/år, försäkring 1500/månad. Landar på 3k/månad ungefär exkl värdeminskning vilket jag tycker känns både rimligt och hanterbart men det jag kanske är helt ute och cyklar?
Underbar bil. Älskar den på alla sätt men klart man är nervös för problem och kostnader. Spolarpumpen gick sönder på våran och det skulle kosta 10k för en ny. Hade CPO garanti så kostade inte mig något men hade inte varit kul att ta den kostanden. Tittar också efter en G05 men dom verkar inte gå ned i pris! Jag vill dessutom ha softclose, comfort access, panorama, comfort-stolarna etc etc som jag har nu, så det blir över 600k för en begagnad G05. Men ja, rekomenderar bilen. Underbart med hybrid! Familjen älskar den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.