AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.026

Använda omvandlare för 5/112 till 5/120?

ctProPro-medlem
7
ctm555
i4 eDrive 40 -23
320dA xDrive -09
Hej,

Köpte mig just en i4 eDrive40 (2023) och det känns galet bra. Är inte så imponerad av originalfälgarna dock.

Har en uppsättning 19" M351 (tror dom heter så) som jag hade på min 320 från 2010. Dom är i skrivande stund fortfarande de snyggaste fälgar jag sett.

Hittade "omvandlare"/spacers som erkar göra att jag kan montera dom på i4an. Är det en bra idé? Eller kan det bli komplikationer? Någon som har erfarenheter? :)

Mvh Viktor

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det enda egentliga problem är att du inte kommer ifrån att omvandlingsspacers måste vara i runda slänga minst 15 mm eller bredare (om man väljer pinnskruvar så kan man nog kunna undan med kanske 10 mm.

Det betyder att ET på fälgarna måste vara 15mm ännu högre än tidigare för att hjulet ska sitta på samma ställe som med originalfälgar (detta då fälgarna flyttar 15mm utåt när man lägger till denna spacer).

Din modell vill ju normalt sett ha 8.5x19 ET35 fram och 9.0x19 ET42 där bak.
Att lägga på 15mm på dessa nuvarande ET gör att det slutar på ett önskat på ET50 och ET57 och det är för mycket för alla normala fälgdesignprinciper, tillverkningsmetoder och materialval. Så det kommer inte att finnas några fälgar med dessa önskade ET.

Typiska 19" till E90 var väl 8x19 ET37 och 9x19 ET39.
Säg du monterar dessa 9x19 ET39 med 15mm spacer (vilket tillsammans bildar ett totalt ET på 24) där bak på din i4 eDrive40 så kommer hjulet att sitta 42-24=18 mm längre ut än vad det gör original och det lär inte se bra ut.

Så svaret är nej.

Off-topic : M Double Spoke 351-fälgarna satt väl på F10 5-Serien normalt sett.

Fast de bör ha passat på din E90 också, då E90 och F10 hade väl identiska mått (5/120 hålcirkel, 72.5 nav) men... E90 hade väl M12 hjulskruvar och F10 hade väl M14 hjulskruvar?
Nu går det att ha M12 hjulskruvar i fälgar som är för M14 hjulskruvar (som du måste ha gjort på din E90), men det är DEFINTIVT inte rekommenderat.

ET-måtten är dock väldigt lika.
E90 vill ha 8x19 ET37 där fram och 9x19 ET39 där bak.
351-fälgarna är 8.5x19 ET33 där fram och 9x19 ET44 där bak.
Så på ET-fronten var det inga problem med F10-fälgar på E90.
Däremot M12 hjulskruvar på M14-fälgar är lite sketchy...
ctProPro-medlem
7
ctm555
i4 eDrive 40 -23
320dA xDrive -09
Tack för svaret!

Fälgarna är som du säger ifrån en F10. Dom hamnade väldigt långt in (framförallt bak) på E90:n, så jag har alltid kört med spacers. Bredare bak (15-20mm?) och tunnare fram (10-15mm?), däcken kom ut lagom och nästan i kant med ytterskärmen.

Vad gäller bultarna så har jag ingen aning vad jag gjort, förmodligen så som du skriver :)

Hänger med i resonemang och beräkningar. Det jag haft svårt att förstå är vilket ET min i4:a vill ha och när jag söker är oftast bara ett värde angivet och det varierar. Här är två exempel:

Anger ET36 för i4 (men bara ett värde):
Länk

Anger ET34 för E90 (men bara ett värde):
Länk

I det läget tänkte jag att det nog kommer funka. Håller med om att det ivilketfall blir en risk med tunna spacers i kombination med konvertering. Litar på expertisen här och försöker hitta nåt snyggt och som samtidigt passar rakt av :)

Tack för hjälpen!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående hur långt in/ut hjulet sitter i hjulhuset så verkar det variera lite mellan olika karosser om vad tillverkaren anser det ska vara och utöver det så alla lite olika smak. Så original placering är inte alltid det som alla tycker är bäst.

Därför är jag inte förvånad att du även hade spacers på din E90 för att få det där du ville ha det (trots att ET för de 351-fälgarna var nära vad det skulle vara original).

Därför (innan du bestämmer dig) så rekommenderar jag att du gör följande:

Titta på var hjulen är placerade idag på din i4.

Föreställ dig nu att framhjulen sitter 17 mm (35-33+15) längre ut i hjulhuset - skulle det passa dig?
Föreställ dig nu att bakhjulen sitter 13 mm (42-44+15) längre ut i hjulhuset - skulle det passa dig?

Jag utgår ifrån att din i4 har idag original fälgstorlekar, dvs 8.5x19 ET35 fram och 9.0x19 ET42 bak.
Om den har något annat så stämmer såklart inte ovanstående beräkningar och hela jämförelsen blir fel.

@ctm555 : Vet du exakt vilka fälgar följde med din i4 (och som sitter där nu)?

Om du har VIN (de sju sista siffrorna) så kan man ibland kolla upp det.

Om du haft av ett hjul avmonterat så kan du kolla på artikelnummer ingjutet i fälgarna.
Se exempel från mina E87-fälgar Länk
Ofta finns även fälgmåtten ingjutna Länk

@ctm555 : Nä, ta all information från Internet med en nypa salt och utgå ifrån att det inte är helt rätt. Ofta är det lite eller mycket fel, förvrängt eller taget ur sitt sammanhang.

Jag har själv hittat en hel del fel i dessa tabeller.

Så nä, det är inte sättet man kollar vad sanningen är.

Istället så har du här nedan några av de originalfälgar som säljs till din modell (realoem är en kopia av ETK som är BMW's reservdelsprogram)

Här kan du se att för 19" fälgar till din i4 eDrive40 så är original en staggered setup med 8.5x19 ET35 fram och 9.0x19 ET42 bak.
Länk

Här kan du se att för 20" fälgar till din i4 eDrive40 så är original en staggered setup exakt samma med 8.5x20 ET35 fram och 9.0x20 ET42 bak.
Länk

Här kan du se att för 18" fälgar till din i4 eDrive40 så är det i princip exakt samma mått som för 19" och 20" (förut en ynka mm i ET där fram) nämligen 8.5x18 ET36 fram och 9.0x18 ET42 fram.
Länk

Däremot 17" fälgar till din i4 eDrive40 är squared (samma mått runtom) och här är måtten istället 7.5x17 ET30 runtom.
Länk
I och med squared setup och smalare fälgar så hamnar dessa 17" fälgars ytterkanter ca 7.7 mm längre inåt där fram (12.7mm inåt och 5mm utåt) än övriga fälgstorlekar och ca 5.05 mm längre inåt där bak (19.05 mm inåt och 14 mm utåt).
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det går alldeles utmärkt att köra med spacers och frångå original inpressning för att fylla upp hjulhusen eller för att få på dom fälgar man vill använda. Standardfälgar på bilar sitter långt in för att följa lagar och regler vid helbilsgodkännande. Brukar inte vara några problem att köra med 5-20 mm spacers.

Är det optimalt? Nej, men kör man bara till vardags klarar man sig utan optimal scrub radie fram. Kommer det att göra bilen lite mer spårig när vägen är dålig? Troligtvis, men det kan avhjälpas till stor del av fräscha bussningar och en bra hjulinställning.

@BMW-Slangen: Spelar väl ingen större roll om fälgen är gjord för M12 eller M14? Det är konan som håller fast fälgen, inte storleken på gängan. Att gängan har blivit grövre beror till största del på att nyare bilar har blivit mycket tyngre. Har provat stoppa i M14 skruv i flertalet (äldre) fälgar som är gjorda för M12 skruv och det har inte varit några problem. Bland annat har jag haft Alpina Softline och BBS RS2 fälgar (alla gjorda för M12) monterade på min F11 som har M14.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med - spacers är aldrig några problem (sålänge rätt typ används, de monteras korrekt och inga extrema mått används)!

I det här fallet handlade det inte direkt om spacers vara eller inte vara (då jag håller med det du beskriver).

I det här fallet handlade det mer om att välja från tre alternativ:
1) hitta ET50 och ET57 varianter av 351 fälgarna om man ville bibehålla var hjulen sitter idag på denna i4 (och det alternativet uteslöts av flera skäl)
2) acceptera rent estetiskt att hjulen hamnar 17 mm längre ut där fram och 13 mm längre ut där bak (och kunna använda de önskade 351 fälgarna)
3) köpa nya fälgar som man gillar med rätt hålcirkel (och eventuellt använda vanliga spacers för att justera var i hjulhuset de ska sitta)

Med tanke på precis det du beskrev Westersund så rekommenderade jag trådskaparen att kolla om alternativt 2 fungerar, för det är fullt möjligt att det passar trådskaparens önskemål (eventuellt kanske man får köra med 15 mm converter spacers där fram och 20 mm converter spacers där bak).

@Westersund : Det beror på hur fälgen är gjord kring konan samt utformningen av hjulskruvarna. En M12 skruv har mindre diameter (således även dess kona) och hamnar djupare ned i ett konformat hål som är gjort för M14 och därmed mindre yta att sprida belastningen på. Så det är faktiskt konans minskade kontaktyta som är det egentliga potentiella problemet (och inte diametern på själva hjulskruven) - och även den är minimal (se här nedanför).

Så i de flesta fall (som du beskriver) så fungerar det fint.

Däremot kan det uppstå olyckliga kombinationer mellan vissa fälgar, utformningen av dess hål och materialval (oftast sämre eftermarknads) och vissa hjulskruvar (ofta sämre eftermarknads) där alla inblandade delar samverkar för att marginalerna reduceras till minsta möjliga och det kan uppstå problem.

Att använda M14 hjulskruvar i en fälg för M12 gissar jag på är ett mindre problem (enda man ska säkerställa är att man fortfarande får full gängkontakt då hjulskruven inte kommer att sitta lika långt in).
I den här tråden så handlade det om att använda M12 hjulskruvar i en fälg för M14 (och det är det fallet jag räknande på en gång i tiden och som kan vara problematiskt), så det var just det fallet som jag hade i åtanke.

Men bara för att det fungerar för ett antal personer eller i ett antal situationer så betyder det inte att man ska göra så. Yes, det är en observation och ett argument men det är något som kan göras bättre.
Det är istället bättre att förstå vad problemet är, göra en estimering var/när/hur detta kan bli ett problem (eller när sannolikheten ökar) och göra en bedömning utefter detta istället. Att förstå situationen - att i det här fallet är inte storleken på gängan det som är grundproblemet - det är konans kontaktya (och att säkerställa att en M12 inte går för djupt ned i ett M14 hål). Det handlar om att analysera och förstå situationen och problemet - att förstå vad det faktiskta problemet är - att få igång den tänkande människan - det är det jag gillar att trigga igång :-) Lite som du gjorde och faktiskt provade att stoppa M14 hjulskruvar i olika fälgar för M12 hjulskruvar och fundera lite kring det!
Spacers är alltid av ondo.
Ökar slitaget på framvagnsdetaljer även väghållningen kan påverkas negativt.

Köp fälgar som är anpassade till bilen.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@BMW-Slangen: Vad jag vet använder BMW 60 graders kona på alla hjulskruvar/fälgar. En kona är en kona och skruven kommer inte sitta djupare bara för att man köra med mindre diameter på gängan. Men som du säger kan ytterdiametern på konan skilja lite mellan M12 och M14, men behöver inte göra det. Det beror på hur skallen/konan på skruven är utformad. Hylsorna kommer troligen skilja (17 mm vs 19 mm) men ytterdiametern på konan behöver inte göra det. Men i det här fallet är det irrelevant för...

...Tråden handlade ursprungligen om att använda F10/F11 19" M351 på en i4 och båda dom bilarna använder M14x1,25 hjulskruvar. Det är faktiskt samma artikelnummer på hjulskruvarna om du kollar RealOEM, iallafall på den i4 jag kollade på med svarta hjulskruvar.

Länk

Så egentligen handlar det om TS vill att fälgarna sitter lite längre ut i hjulhusen än originalfälgarna. Kan han leva med det och de försumbara "problem" spacers medför vid vanlig brukskörning? Om ja, kör på säger jag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, M12 vs M14 är helt irrelevant och därför nämndes det inte tillsammans med vad trådskaparen frågade efter.

Jag tog endast upp det under "Off-topic" (se mitt första inlägg) då han nämnde att han hade dessa 351 fälgar i fråga på sin E90 och då hamnar man i situationen med fälgar för M14 hjulskruvar fastsatta med M12 hjulskruvar (då E90 använder M12 hjulskruvar).

Stämmer, jag summerar nog trådens problematik ganska kort och koncist i mitt andra inlägg:
>> Föreställ dig nu att framhjulen sitter 17 mm (35-33+15) längre ut i hjulhuset - skulle det passa dig?
>> Föreställ dig nu att bakhjulen sitter 13 mm (42-44+15) längre ut i hjulhuset - skulle det passa dig?

Spacers och omvandlingsspacers är generellt sett inga problem så de togs inte med i "summeringen". Detta för att spacers i de flesta fall används för att återskapa eller komma närmare den urpsrungliga placeringen av hjulet i hjulhuset och därmed har noll förändring på chassit.
Det är först när man väljer extrema mått på spacers som man måste beakta förändringarna det medför i chassit, men det är inga extrema avvikelser i det här fallet (förutom fram då isåfall där 17 mm är kanske för mycket rent estetiskt och man börjar väl snubbla in på nyansskillnader på skrubradier och annat här).

Stämmer, 60 grader är den absolut vanligaste standarden för hjulskruvar med kona (till personbilar).
En 60 grader kona är en 60 grader kona men notera att diametern är odefinerad!
Men! Du har alltid typiskt 17 mm sexkant huvud och man gör alltid konan lite större (en bieffekt av det är ju att man får ett bra ändstopp på hjulskruven för hylsan) - jag tror typiskt 23-24 mm som konans största diameter - ska faktiskt mäta en gång.
Asch, ser att det redan uppges på många ställen och 23 mm verkar vara standard.
Länk

Så yes, det kommer i alla normala fall finnas material och kontaktyta där - så jag backar ned på det!

Sålänge du kör med vettiga fälgar (även vettiga eftermarknads) och vettiga hjulskruvar (även vettiga eftermarknads) så ska det inte vara några problem alls. Det är först när man kombinerar fälgar från Temu med hjulskruvar från Wish som problem kan uppstå - men köper man från dessa ställen så ska man ändåså inte ha rätt att köra bil.

Så det är endast när du kombinerar en tillverkare som snålar in på den konade delen och gör konans största diameter mycket mindre då detta sparar pengar (material men framförallt bearbetningskostnad - tänk på att kineserna jagar enstaka ören per produkt) med en tillverkare som snålar in på samma konade del i en fälg som marginalerna börjar krympa. Det var främst dessa scenarios jag var ute efter och det var inte vad trådskaparen hade - så fel av mig där.

Men! Rent teoretiskt så kommer en M12 hjulskruv kommer att sitta lite djupare än en identiskt M14 hjulskruv i en fälg avsedd för M14 hjulskruvar.
Detta eftersom M14s kona börjar vid ca 14 mm diameter medans en M12s kona börjar vid ca 12 mm diameter och måste lite längre ned i fälgens hål innan konan får kontakt.
Spelar detta någon roll? Nä, inte alls (förutom i de extrema fall jag nämner här ovan) - så har mjukat upp mig här :-)
@Westersund : Prova gärna på någon av dina fälgar! Ta en exakt likadan M12 och M14 hjulskruv (iallafall där gänglängden är identisk) och mät nu med skjutmått hur mycket gänga som sticker ut på andra sidan av fälgen för M12 respektive M14 (du kommer att se att M12s gänga sticker ut en liten bit mer).
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag förstår vad du menar, men nu handlar det om ytterligheter. Om man köper hjulskruvar av välkänt fabrikat följer dom någon form av standard. Gänglängden som anges är den gänglängden det är. Anges 35 mm är det samma oavsett M12 eller M14, M12 är således in 1 millimeter eller så längre för att dom har gjort konan längre pga den mindre diametern.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, du har rätt - slarvigt uttryck av mig.
Om konans största diameter är samma mellan M12 och M14 (vilket jag ser nu att den är - jag hade för mig att M14 var lite större där men fel av mig där - det såg jag ju redan i mitt förra inlägg och redan där borde jag insett att det inte blir någon skillnad) så hamnar konan inte längre ned - helt rätt!

Däremot så blir det i teorin olika gänglängder precis som du säger.
Antingen bibehåller man samma gänglängd mellan M12 och M14 och då blir M12 en aningens längre totalt.
Eller så bibehåller man samma totala längd och då blir gängorna på M12 en aningens kortare.
Började göra en bild Länk men behövs ingen mer förtydligan :-)
Spelar det någon roll? Nä, precis som du skriver - inte det minsta!
Vi pratar några millimeter hit eller dit och vi är ju nere på i princip variationer vad tillverkning från hjulskruv till hjulskruv ger ju :-)

Jag var säker på M14 använde större kondiameter (hela mitt resonemang bygger ju delvis på det)!
Men jag har fel här (nu blev jag nyfiken och ska ned och mäta på några exempel från BMW mest för skojs skull).

Tackar Westersund för att jag fick tänka till lite såhär under semestertider - är ju precis det jag ville locka fram! :-)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hann redan redigera mitt inlägg tyvärr, men som jag ändrade till så är gänglängd gänglängd och inget annat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, jag tror vi är helt överens (håller med om gänglängdens definition och verkar även stämma överens med hur det defineras av olika försäljningsställen)!

Även konans "major diameter" följer någon form av standard så länge man köper från vettiga källor (dvs ej från Temu eller Wish) vilket är lika viktigt det. Det var här jag snurrade bort mig själv och mindes fel i form av att det var skillnad där (sen var snöbollens rullning igång).

Rent logiskt så borde ju tyskarna om några ha spottat ut sig en DIN standard för detta! :-)
ctProPro-medlem
7
ctm555
i4 eDrive 40 -23
320dA xDrive -09
Väntade lite tills ni rett ut det där ;)

@bmw-slangen Tack för utmärkt tydlighet och xp gained! Jag har lagt upp några bilder på bilen. De jag fick med var 18":
Däck fram: 245/45-18
Däck bak: 255/45-18

Har ej haft av dom än, men VIN är ...FP65662

Om jag förstått rätt då så innebär det:

Framhjulen sitter 18 mm (36-33+15) längre ut i hjulhuset.
Bakhjulen sitter 13 mm (42-44+15) längre ut i hjulhuset.

Sista bilden på bilen ger hyffsat rättvis vinkel. 13mm extra bak skulle nog bara vara positivt, men 18mm fram blir nog inte bra. Tyckte jag mätte samma skärm/däck-skillnad både bak och fram.

Way forward:
Kommer nog att offra 700 på 15mm spacers (tunnaste jag hittat) bara för att se hur det blir fram, men det är ett halmstrå. Tycker 19" du länkade till ser riktigt bra ut, så förmodligen kommer jag att jaga en uppsättning sådana. Och sedan svartlacka alla 8 såklart B)

Tack för hjälpen!

Edit: La även upp bilder på E90n, har inte fått på spacers på nån av bilderna dock.
bl
2.294
blixten
325i -88
ctm555, om det ökar 18 mm fram och 13 mm bak så är skillnaden mellan bak och fram 5 mm vilket är försumbart ur väghållningssynvinkel*. Jag hade en m3 e36 för ett antal år sedan där jag monterade 20 mm spacer** enbart fram per sida, totalt 40 mm, pga större bromsar. Ur väghållningssynvinkel blev det enbart positivt. Bilen blev helt neutral i gränssituationer från att innan varit något understyrd. Jag körde med detta i ca 18 000 mil och hade inga problem med hjullager eller upphängningsdetaljer och då gick bilen även på racerbana kanske 4-5 gånger per år.

*Nu har jag ingen erfarenhet av hur just din bil beter sig i "gränslandet" men skulle tro att den beter sig ungefär som andra bmw.

**Det var spacers som skruvas fast i navet och sedan skruvas fälgen fast i spacern.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, 245/45R18 fram och 255/45R18 är standard däckdimensioner på staggered 18" till denna modell.

Satan i gatan! 103 i lastindex på däcken! Yikes! Lätt lastbil!
Vad fasiken är totalvikten på... 2605 kg!!! Cheezuz....
Måste bara hämta andan...

Ok, då har du med största sannolikhet 8.5x18 ET36 fälgar fram och 9.0x18 ET42 fälgar bak monterade idag på i4.
Medans dina önskade 351-fälgar är 8.5x19 ET33 fram och 9.0x19 ET44 bak.

Jag tror du fick en siffra fel där i ditt VIN-nummer, för jag kan inte hitta något sådant registrerat i Sverige.

Yes, om du väljer att montera dina 351-fälgar med 15 mm spacer på din i4 så kommer dessa att sitta (jämfört med hur nuvarande monterade fälgar+däck sitter) precis som du skriver:
Framhjulen kommer att sitta 18 mm (36-33+15) längre ut i hjulhuset
Bakhjulen kommer att sitta 13 mm (42-44+15) längre ut i hjulhuset

Förklaring till beräkningarna fram (så ni ser hur jag tänker):
3mm längre UT i hjulhuset för att man går från ET36 till ET33 på framfälgarna
15mm längre UT i hjulhuet för att man lägger till en 15mm spacer
18 mm totalt

Förklaring till beräkningarna bak (så ni ser hur jag tänker):
2mm längre IN i hjulhuset för att man går från ET42 till ET44 på bakfälgarna
15mm längre UT i hjulhuet för att man lägger till en 15mm spacer
13 mm totalt
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Som framkommit är I4 en rejält tung bil. Kan vara bra att försäkra sig om att fälgarna tål den vikten också tänker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.