AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
753

Vad skiljer fjädrarna?

Le
2
Le Fred
Z4 3,0 E85 2003
320i E46
Hej.

Postade ursprungligen frågan i Z-forumet men utan resultat så jag provar här då tekniken är så gott som identisk.

Så. Jag har en Z4 E85 3,0 från 2003.
Den är sänkt 35mm med en sänkningssats vilket ger mig en bil som skrapar i överallt. Både i innerskärmarna och vid vägbulor eller ojämna parkeringsgarage.
Tanken nu är att byta till nya fjädrar som är osänkta eller hitta en fjäder som blir lite mer lagom.
Och det är här alla fjädrar som på olika sajter beskrivs som "till bil med M-chassi". Denna fjäder ska då vara virka 15mm lägre och avsevärt hårdare.
Om det stämmer rent generellt så är detta de perfekta fjädrarna. Min bil kommer då bli 2 cm högre och jag får ändå en fjäder med lite mer spänst än standard.

Kan någon bekräfta att en fjäder till M-chassi har samma mått i övrigt och att den fysiskt passar på en bil som normalt inte har M-chassi?

Tacksam för svar

/F
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag tycker du skall ta fram lite mer info om sänkningssatsen. Vad är det för märke på den? Något bra eller billigt? Du har ju kvar stötdämparna om du bara byter fjädrar - är dessa bra, värda att ha kvar eller är det dags att byta dessa också? Skall du ändå lägga pengar på byte av fjädrar kan det vara läge att byta dämpare också så att du får ett kit som passar och fungerar ihop.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Hej.
Vad har du för mått från centrum på fälgen till skärmkanten? På min Z4 Coupe E86 har jag 350 mm bak och 345 mm fram. Den har ett Bilstein B12 set. Den ska sänka 30 mm fram resp. 20 mm bak enligt de. Tror inte det blev det jämfört med innan (blev mindre) men kan vara bytt fjädrar innan på bilen?

Tar i innerskärmen... Antar att det inte är orginalfälgar då?

/Kent
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Här kan du se själv.
Det enda som tillkommer med M-chassi är ett annat gummistopp #9:
Länk

Alla andra delar är samma.
Förenklat så är det fjädrar, dämpare och krängningshämmare som skiljer standardchassi från M. Vissa modeller har även andra topplagringar.

M-chassin sänker sällan mer än 10-15 mm jämfört med standard.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.