AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
869

Torkare slutat fungera 740-1995

Sida 1 av 2
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej!
Testar o skriva här efter många år!
Efter vindrutebyte och vinterförvaring är torkare stendöda!!
Har enbart kollat i badkaret och det va snustorrt,
Jag har 1.3 till ca 3.5 volt upp till spaken?
Reläet kanske då är orsaken?
Hur felsöker detta?
Är det svårt att nå torkar motorn?
Om jag felsöker..kan jag ansluta batteriet utan att ecm o de andra modulerna är anslutna i badkaret?
(Badkaret=säkringsdosa och elskåpet uppe vid höger fjädertorn)!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen tillbaka!

@lucasm54 : Har du elschema?
Utan det är det omöjligt och således inte meningsfullt att felsöka - så har du inte dessa uppflärpade på köksbordet redan så är detta det allra första steget :-)

När du säger "jag har 1.3 till ca 3.5 volt" upp till spaken - vad menar du mer exakt?
Menar du pinne 1 (med svart/gul kabel) på den 10-pin kontakten till torkarspaken?
Eller pinne 2 (svart/vit kabel) eller pinne 4 (svart/blå) kabel?

Kom ihåg att torkarspaken är direkt kopplad till GM (General Module) - annars flukta på ditt elschema.
Så GM känner helt enkelt av vilket läge torkarspaken är i genom att kolla spänningsfall på två olika anslutningar.
Beroende i vilket av de 5 olika positioner torkarspaken är i så har man ström eller inte ström i de två anslutningarna.
Med två binära värden kan man koda upp till 4 positioner (vilket är precis det som GM gör).
Single wipe och normal wipe har dock exakt samma binära värde, 10, och GM får således exakt samma binära kod (vilket är logiskt då enda skillnaden mellan dessa två är tiden de är aktiverade).

GM styr ju sedan K36 och K37 reläerna som i sin tur styr torkarmotorn.

Felsökningen är precis som vilken annan felsökning som helst - antingen kör du Divide & Conquer metoden (och styckar problemet i mindre delar) eller Hans & Greta metoden (och följer de vita stenarna).

Eftersom vi inte har en skäligen misstänkt i nuläget, så kör vi på Hans & Greta metoden.

Hans & Greta metoden går ut på att man börjar vid slutet (i det här fallet torkarmotorn - som får symbolisera stället där man lämnades i skogen) och sedan följer de vita stenarna (i det här fallet spänningen till torkarmotorn - som får symbolisera de vita stenarna).

Men först ska vi kolla att torkarmotorn har en en bra fungerade jord.
Koppla in en 55W testlampa (ger ca 5A testström vilket är lämpligt här) på pinne 1 (brun kabel) - du kan koppla loss kontakten innan du testart då det gör det enklare.

Därefter är det dags att följa de vita stenarna (man går bakåt i kedjan tills man hittar felet).

Torkarmotorn drivs ju av K37 reläet och torkarmotorn tar emot späning alternerade på pinne 3 (svart/brun kabel) och pinne 2 (svart/grön kabel) från K37 reläet.
Mät nu (räcker med en vanlig multimeter i det här skedet) om du har spänning på någon av dessa pinnar.
Om inte, gå längre bak i kedjan..

Har K37 reläet allt den behöver för att fungera?
Har den spänning (räcker med en vanlig multimeter i det här skedet samt att detta bara är control side av reläet) på terminal 86 (du kan ta loss reläet här för detta test)?
Sluter A1 terminal 85 mot jord?
Enklast att testa det är koppla in en 3W testlampa mot batteri plus och samt terminal 85 uttaget i reläsockeln (du kan ta loss reläet här för detta test)?

Ok.... Jag tror du fattar konceptet vid det här laget! :-)
Bara följ allt baklänges tills du hittar problemet!

Det enklaste är som sagt att börja med verifiera att allt är som det ska och fungerar i hela spännings- och jordförsörjning till torkarmotorn (Hans & Greta metoden användes för detta). Om all spänning och jord och alla reläer fungerar som de ska och det enda som inte fungerar är styrningen från GM så får man göra en separat undersökning av GM.

Kom ihåg att det alltid kan finnas multipla fel. Säg att det finns ett fel i både GM och i ett relä. Ett extremt vanligt nybörjarmisstag är att bara slänga sig över GM (eller valfri sak som Facebook och TikTok säger) och bara byter ut den och man märker att det inte löste problemet. Vad man inte vet är att man faktiskt FIXAT ett av felen, men man ser inte detta för att att det fortfarande finns ett sekundärt fel.

Därför måste man vara metodisk i sin felsökning och "säkra" område för område (inte bara felsökning utan det gäller många olika områden där tydlig och komplett verifiering är av yttersta vikt för operativa framgångar).

Nämner just GM här för med torkarspaken i avslaget läge så hade jag faktiskt förväntat mig se systemspänning komma från GM på iallafall pinne 2 (svart/vit kabel) och pinne 4 (svart/blå kabel). Så har man inte detta så verkar det lite suspekt måste jag säga.

Angående testlampor så ser du att ibland vill man ha höga testströmmar (tex med 55W lampa) och ibland låga (tex med 3W lampa).
Av denna anledning har jag byggt ihop mina egna testlampor (med banankontakter) med sockel för att kunna byta lampor.
Länk
Med endast dessa tre kablage har jag allt ifrån 3W eller 5W (bara att sätta i lämplig wedge lampa), via 5W, 10W, 15W, 18W eller 21W (bara att sätta i lämplig päronlampa) och upp till 55W (vanlig H7 lampa).
Så med en nominell spänning på 12V så har jag testströmmar på 0.25A, 0.4A, 0.8A, 1.25A, 1.5A, 1.75A och 4.5A genom att koppla in valfri testlampa.
Vill jag ha lägre så tar jag den enkla testlampan som drar någonstans runt 50-100mA (om jag minns rätt).
Vill jag ha högre så har jag en enklare "brödrost" som på runt 500W så den drar runt 40A.

REDIGERING TILLÄGG : Nu är det högst troligt att det är snorkrångligt att komma åt kontakten till torkarmotorn. Därför är det faktiskt bättre att börja felsökningen vid K37 reläet (ett spännande möte mellan Hans & Greta och Divide & Conquer helt enkelt).
Kolla alltså om reläet ens har spänningsmatning på control side - det är alltså terminal 86 du ska kolla på (terminal 86 och 85 är control side av reläet).
Kolla sedan om reläet ens har spänningsmatning på load side - det är alltså terminal 30 du ska kolla på (terminal 30 samt terminalerna 87 och 87a är load side av reläet).
Aktivera först torkaren innan du kollar dessa spänning (för vissa har inte spänning såvida inte torkaren är aktiverad).
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Man tackar...
trodde inte du va kvar här!
Nej har inte elschema..men jag inbillar mig själv att jag ändå skall kunna lösa detta.
Älskar verkligen elektroniken i dessa bilar!!
Kommer ihåg när jag skulle renovera värmeventilen och öppnade upp spolen vid solenoiden och ser att den tunna tunna kopparlindningen har gått av??Testade löda om det och vips funkade den!!
Men!
De flesta fel som radas upp googlemässigt pekar på reläet och ...i sanningens namn har jag inte ens försökt mig på att felsöka detta....
klantigt av mig att missta mig på GM vid 10-poliga kontakten uppe vid spaken...självklart är det ju så!!!
Var länge sedan jag höll på med min gamla sommarbil så jag är minst sagt ringrostig....
Fick för mig att göra detta via ett tips online....ja ja.....
och! !!
Verkligen en till update oxå...!!
Körde gamla hederliga BMW-scanner igår och fick upp error på detta : "open circuit!"
Låter hoppfullt!!
Men idag skall jag ta mig an detta igen på 100% då det har hänt nya grejjer...igår hoppade spolningen igång via spaken (har inte hänt förut) så....
återkommer!
Tack för feedback!!
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Ja just det!
tillägg här....!
tänkte ju dyka ner i badkaret idag.
men några frågor först.....allmänt...!
Det sitter ju 2-3 herrejösses styrdon uppepå/bredvid säkringsdosan.
Och sedan efter man tagit bort anslutningarna och lyft upp dem, ser man ju torkar reläet där nere.
Nu till min fråga...
Eftersom jag är väldigt noga med att koppla bort batteriet vid alla arbeten med elektroniken, så...kan jag ansluta batteriet när dessa styrdon är bortkopplade...det går väl inte alls?
det är ju omöjligt att komma åt det annars?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ehhhum.... Hur felsöker man elfel utan elschema!?!
Är ju lite som att meka utan verktyg - hi hi hi! :-)

Notera att jag skiljer mellan aktiviteterna "felsökning" och "googling+partswapping" :-)

Håller dock med om elektroniken i dessa äldre bilar - mycket roligare att arbeta med!
Nyare bilar är i princip bara smartphones on wheels och allt i princip är inbyggd mjukvara och kraftigt modulariserat - astråkigt.
Missförstå mig inte, mjukvara för inbyggda system är riktigt roligt (hållt på en hel del med det) men för en utomstående är det ganska tråkigt då du inte har tillgång till någonting eller någon insyn överhuvudtaget.

De där styrdonen är säkerligen DME (styrenheten för motorn) och TCM (styrenheten för automatlådan) och det är inga problem att koppla loss batteriet, därefter koppla loss de där två styrenheterna och därefter koppla in batteriet.

Eventuella felkoder i DME kommer att raderas (kan inget om automatlådor så säger inget om TCM gör samma sak men antar det).

Eftersom du felsöker vindrutetorkarmotorn och det är en äldre bil så bör det inte vara några problem att felsöka utan DME inkopplad.
Men många andra funktioner förlitar sig på att DME är inkopplad och fungerar (eller att de ändrar beteende). På en sådan här modern bil (där CAN och bussar började introduceras) så kommer säkert någon modul att sätta felkod att den inte kan kommunicera med DME. Men det är ju bara att radera.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej.
Nej du har rätt !
Funkar inte utan elschema!....jag hade gjort vissa efterforskningar och trodde jag var på rätt spår.
Nåja ...men det var fel...
Reläet hittar jag inte alls, det som det skulle kunna vara står det ABS på ...
Tänker inte röra det.
Skall se om jag hittar elschema...
Kollade om det låg 12 volt på säkringen nr 3 o
28...och det var det.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej.
Nej du har rätt !
Funkar inte utan elschema!....jag hade gjort vissa efterforskningar och trodde jag var på rätt spår.
Nåja ...men det var fel...
Reläet hittar jag inte alls, det som det skulle kunna vara står det ABS på ...
Tänker inte röra det.
Skall se om jag hittar elschema...
Kollade om det låg 12 volt på säkringen nr 3 o
28...och det var det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä nä, det som det står ABS på är garanterat BMW 61 35 8 365 326 och är till för - you guessed it - ABS! :-)
Länk

Dessa ABS-reläer är odd-ballar då ett av stiften är supersmala (för att man inte willy-nilly ska sätta vilket relä som helst där).

Det var väl K36 och K37 reläet du var i första hand intresserad av?
Länk
Länk

Nu är det dock inte ovanligt att reläplaceringar flyttas omkring mellan olika motoralternativ och MY's.
Jag vet ju exempelvis inte om du har en M60- eller M62-motor, för det fanns båda till din MY.

@lucasm54 : Men har du inte en verkstadshandbok till din E38?!?
Själv sitter jag här och bläddrar och fluktar i Bentley E38 - en tung jäkla tegelsten! :-)

Du får hålla till godo tills vidare med dessa elscheman (med dessa förstår man min tidigare text/beskrivning lite enklare och kan följa med bättre i resonemanget, tänkandet och logiken). Det är den tänkande människan jag vill locka fram!
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Ok!
M60b40 (gf51)...
Hade ju säkert sparat en del pengar att investera i Bentley`s manual...trots sitt pris..
Men hittar inte märkningen du nämner..
Min är ju dessutom från -95....men tack för för att delar med dig!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, GF51 kan det inte vara - det är en manuell E38 740i.
Står 740iA i profilen och A står för Automatic och då blir det en GF61.

Nu spelar det dock ingen roll i detta fallet med vindrutetorkaren (men vissa andra detaljer skiljer sig såklart åt i det elektriska mellan manuell och automat).

Men bra att få bekräftat det är en M60, för det är garanterat en del skillnader i elektroniken mellan M60 och M62 (är väl främst inom motorstyrningen så inte direkt applicerbart i det här fallet hellet men alltid bra att veta).

Sen ska man vara medveten om att i både ETK, TIS och Bentley så finns det vissa avvikelser inom elektronik (det stämmer inte alltid till 100%). Bentley ska man vara lite försiktigt med främst kring belysning då Bentley är gjort på nordamerikanska fordon och där skiljer sig elektroniken en del (främst då kring belysning men även andra detaljer som EVAP och annat).

Mysko du inte hittar något.

Så vad hittar du där nere i lådan egentligen?

Sitter det inte två reläer där bredvid det där ABS-reläet (och allting under den där DME-styrenheten)?
Har du kanske några bilder på hur det ser ut i boxen med allt installerat och sedan hur det ser ut med båda styrenheter demonterade?
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Aha trodde det va g51..
iallafall ..

Tar lite bilder imorgon!
Ber att få återkomma
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej!
Nu har jag kollat nummer på reläet och det stämmer med din länk som du postade.
Det är inte reläet som krånglar. Eftersom det sitter 2 st likadana växlade dessa men, utan framgång.
Torkarmotorn sitter illa till ja,
Igår testade jag och hade 12 volt till säkringen som kommer från pin 86 (säkring 28)
Skall nu hitta pin som går direkt till torkarmotorn och mäta på något sätt...
**Tillägg här...**
Av någon outgrundlig anledning fungerar endast hel o halvljus o bakljus?
Dimljus parkeringsljus backlampa, är döda.
Är detta en slump?
Exakt vad gör denna GM egentligen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu gjorde du ett kardinalfel inom felsökning :-)

Testmetodiken är felaktig då du byter delar som alla ingår i det flöde du vill verifiera.

De två likadana reläerna du hittade är troligtvis K36 och K37 (Wiper I och Wiper II).
Dessa två reläer sitter i serie med varandra (mot torkarmotorn):
[B+]--->[K36]--->[K37]---->[Torkarmotor]---[B-]

Så för att torkarmotorn ska fungera så måste BÅDA reläer fungera.
Så nu förstår nu nog varför man i det här fallet inte kan spela swaparoo spelet :-)
Du kan bara spela swaparoo med en känd god komponent och det har vi inte här.

Därför måste reläernas funktionalitet i nuläget fortfarande anses som okända.

Du bröt även mot ett annat kardinalfel inom felsökning :-)

När du deklarerade att reläerna inte är problemet så utgick du ifrån att du bara har ETT fel!

Men det vet man aldrig. Det är inte ovanligt att ha både två och tre fel som alla måste lösas för att få det man felsöker att fungera!

Säg att du har både ett trasigt relä OCH en trasig kabel (tex mellan GM och relä).
Du säger att du swappat reläer men det löste inte problemet och baserat på det deklarerar du att reläerna är INTE problemet. Man kan inte dra den slutsatsen.
Detta är nog det absolut vanligaste felet jag ser personer göra när de felsöker,

Men du är ju inte halvfärdig med felsökningen vid reläerna - eller hur?
Varför stressa iväg till torkarmotorn?

Först och främst - klickar BÅDA reläer när du aktiverar torkarna?
Om de inte gör det så är det ingen mening att gräva sig ned till torkarmotorn för vi VET att där inte kommer finnas något! Work smarter - not harder! :-)

Så börja med att se vilka av dessa två reläer klickar när du aktiverar torkarna (sätt ett finger på reläet och aktivera sedan torkarna). Nu kan detta vara lite svårt om man är ensam och därför är det nog bättre att mäta med en testlampa istället.

Gör så här istället:

Steg 1) Ta loss båda reläer.

Steg 2) Mät med en vanlig testlampa (drar bara runt 50-100mA) som du ansluter mot känd god jord.
Mät nu mot terminal 86 (control side) för K36 reläet och verifiera att testlampan lyser.
Mät nu mot terminal 86 (control side) för K37 reläet och verifiera att testlampan lyser.

Steg 3) Mät nu med en starkare testlampa (typ en 21W lampa som drar runt 2A istället) som du ansluter mot känd god jord.
Mät nu mot terminal 30 (load side) för K36 reläet och verifiera att testlampan lyser.

Steg 4) Koppla nu in K36 reläet och slå på torkarna.
Mät nu mot terminal 30 (load side) för K37 reläet och verifiera att testlampan lyser.

Tänk samtidigt efter så du förstår vad dessa olika steg gör, vad du verifierar och varför - annars blir det ju att jag bara rabblar en massa saker att göra och det är fullständigt meningslöst (det är så man skapar icke-tänkande mekaniker på verkstäder).
Att förstå varför man mäter något är det absolut viktigaste (varför mäter jag och vad är det förväntade resultatet).
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Fasen!!
Klart!
seriekopplat!
Vet ju vad det innebär...!!
Det borde ja listat ut när ja kollade på elschemat...!
Ok..
Ingen fara...inget är ju pajjat, blir bara att gräva igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du börjar få kläm på detta - det här problemet kommer du nog snart ha ringat in!

Jag kom ihåg att jag tog bort torkarmekanism/torkarmotor på någon E34 eller liknande, iallafall var det många svordomar. Att börja felsökningen i motorns ände låter ju bra i teorin, men har lärt mig vid felsökning att man ibland måste anpassa sig efter vad som är tillgängligt (eller hur lättillängligt det är). Så därför insåg jag att det är nog smart att hålla sig borta från torkarmotorn så länge som möjligt.

För du kan faktiskt kolla om kablage och lindningar är hela från K37 reläsockeln om det skulle behövas längre fram. Det garanterar ju inte att motorn fungerar, men ser man helt knäppa värden här (tex ett extremt lågt eller högt motstånd eller ett totalt avbrott) då vet man att något är fel i detta område och måste undersökas också (men man kan fortfarande ha andra fel).

Lite off-topic så är GM en prime suspect i det här fallet (antingen något i GM eller direkt runtomkring GM).
Men det spelar ingen roll för vi måste ändåså verifiera alla de grundläggande delarna som ingår i hela kedjan först - kom ihåg vi kan ha multipla problem!

Så nästa steg är de steg 1-4 nämnda ovan.
Där veriferar vi att reläerna har spänning på control side.
Där verifierar vi att reläerna har spänning på load side (och det är denna spänning som relät K37 i slutänden skyfflar vidare torkarmotorn).

Låt oss se vad dessa tester ger för resultat!

GM står för General Module och är ett passande namn för denna styrbox hanterar i princip allt som inte är specialierat (och styrs av specifika styrenheter). Så GM styr eller är insyltad i interiör belysning, centrallås, vindrutetorkare, torkarspolning, regnsensor, taklucka, power trunk release och liknande.

Denna GM brukar sitta bakom handsfacket (tror den gör det på E38 också).

Dimljus, parkeringsljus och backlampa är däremot hanterade av LM som står för Light Module.

Du bör ha en separat LM och CCM (Check Control Module) då det var först för MY96 som man gick över till LCM (Light Check Module) vilket är en modul där man kombinerat LM och CCM.

LM brukar ofta sitta nere bakom den högra kickpanelen nere vid passagerarens fötter där fram.

Det finns få kopplingar mellan dessa så dessa är garanterat två helt separata problem (jag skulle börjat med det antagandet iallafall).

@lucasm54 : När du säger dimljus och parkeringsljus - menar du:
a) dimljus bak och parkeringsljus bak
b) dimljus fram och parkeringsljus fram
c) både a och b

@lucasm54 : När du säger att bakljus fungerar och att parkeringsljus inte fungerar - då blir det en motsägelse om du menar parkeringsljus bak (då detta är samma sak).

Så är det alternativ b du menar (och dimljus bak fungerar)?

Enklast är nog att fylla i nedanstående blankett :-)
Helljus = OK
Halvljus = OK
Parkeringsljus fram = ?
Bakljus = OK
Backljus = NOK
Bromsljus = ?
Dimlampor fram = ?
Dimlampor bak = ?
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej!
Har nu gjort följande.....
Testat pin 86 på bägge...utan resultat
(Tändningen på, torkare på max,)
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Kollat säkringar 3-28 och ligger 12 volt på
Då med tändningen på o spaken på,...finns ingen ström vid pin 86 varken på k36-k37
Och testa även pin 30 vid k37 när k36 var ansluten med tändningen på och relä på...
Men ingen ström då vid pin 30..
Eller har jag tänkt fel?
Alltså använder multimeter!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du ingen spänning på terminal 86 på något av reläerna?
Då lär ju ingenting fungera...

Men... Mätte du verkligen på rätt ställe?

Du ser ju terminalerna undertill på reläet
Länk
men sedan vänder ju du på reläet och det är lätt tappa bort vilken terminal är vilken i själva sockeln.

Säkrast är att du ritar upp hur terminalerna är utlagda i själva sockeln.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såhär bör terminalerna vara sett ovanfrån sockeln (K37 är markerat men layouten för K36 precis bredvid är exakt likadan):
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Nu är det mycket här på google....
Finns uppdatering på ...detta med torkarna reläerna byter nummer?(Service order)
Någon annan med samma fel..hittar att matningen inte alls finns där ..på dessa pin...
Va det frågan om?
Om vi vänder på steken...
Kan jag ohm-mäta från säkringen till kontaktstycket?
Enligt elschema sitter det ju en säkring före pin 86?
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Jadå!
Mätte rätt!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.