|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en G31 X-drive 2019. Fungerar den ihop med android carplay? Någon som provat? | |
|
Carplay är Apples standard, Androids heter Auto. Vilken av dem menar du? Carplay fick man betala en extra avgift för om jag minns rätt. Funkar hyggligt, inte helt perfekt men jag skulle inte vilja vara utan funktionen. |
|
|
Tack för svaret. Ok, det är Android Auto jag menar, dvs motsvarigheten till Apples Carplay. Jag höll på ett tag men insåg att jag inte kom längre än att kunna spegla bilden på min mobil på bilens display. Ringde BMW för att fråga och fick till svar att det inte gick med Android och att det berodde på hårdvaran ... Har inte riktigt bestämt mig om jag ska nöja mig med det :o) |
|
|
Tyvärr förklaras inte vad han gör: Länk |
|
|
iDrive 6 stödjer inte Android, men iDrive 7 gör. Versionsbytet skedde i juli -19 så om din bil är tillverkad innan dess saknas Android-stöd. Du kan kontrollera versionsnumret i inställningsmenyn. Observera att versionsnumret som visas för iDrive 6 kan börja på 7, vilket kan vara förvirrande. Senaste officiella iDrive 6 är xx-007.051.002, det är troligen den du har. Videolänken du skickade visar någon av de tredjepartslösningar som finns, se t.ex: Länk |
|
|
Aj då. Min bil togs ut i jan 2019. Jag köpte den i september. Så iDrive 7 är annan hårdvara? Annars borde man kunna programmera om den. Men det finns tydligen, enl din länk, möjligheter. Då handlar det väl mest om vad det får kosta :o). Det var intressant, tack. |
|
|
Går tyvärr inte att bara uppgradera mjukvaran från 6->7, det är en helt annan arkitektur i sjuan (Intel -> ARM bl.a). I princip skulle biltillverkarna kunna fortsätta att uppdatera mjukvaran för gamla bilar, men det skulle bli mycket dyrt att underhålla mjukvaran för parallella plattformar. Angående Carplay/Auto-stöd har biltillverkarna ett dilemma. Det kommer nya telefoner hela tiden, som kräver följduppdateringar i bilen. Att tvingas fortsätta uppdatera programvaran för 5-10-15 år gamla fordon, utan att ha någon motsvarande intäktsström, är inget drömläge. Det är tokdyrt att underhålla programvara, och det måste göras löpande år efter år, vilket man som slutanvändare kanske inte tänker på. Vissa tillverkare har försökt ta månadsavgift för funktionen, men det fungerade inte PR-mässigt. GM är mer radikala och har helt enkelt tagit bort Carplay/Android-stödet i nya elbilar (Chevrolet Blazer). Det officiella motivet är "säkerheten", men jag kan tänka mig att det även gjorts ekonomiska överväganden enligt ovan. |
|
|
Ser att du läst in dig i ämnet. Tack för att du delar med dig /Leif |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.