AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
747

Byte an nedre styrstång E39 525 -03

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej behöver byta nedre styrstångsknuten för att den blivit glapp
Någon som har info - tips hur man byter denna?
Något speciellt att tänka på

Mvh Anders
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hallå uppdaterar tråden
Kollade med BMW som ville ha 10.000 för jobbet. Var lite svettigt och han var inne på att behöva ta loss styrväxeln och hela ratt infästningen …Skulle ta runt 5h
Fick tag i TIS via nätet och efter att ha kollat lite djupare själv så ska det inte behövas tas loss styrväxel eller ratt infästning …
Nedre styrstången är delad i två delar med splines emellan så den är teleskopisk!
Därför kan man lossa infästningen vid styrspindeln och skjuta upp den nedre delen i den övre .
Samt även lossa den övre infästningen och således kunna få bort hela styrstången på detta viset.
Jag har skaffat en beggad stång och den löper väldigt trögt i splinesen . Är väldigt torrt där.
Splinesen är tydligen matchade emot varann och är även vridningsmässigt orienterade till varann …
Får se om jag vågar dra isär dem för uppsmörjning… Man ska ju få ihop de igen också 🙄
Hej! Du har rätt där! Tänkte byta på min e39 men min mekaniker lade in lite litiumfett så var problemet löst! Kostnad om jag skall byta rattstång en timme verkstadstid…
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.