AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
982

Elektrisk dragkrok problem/Slitet kugghjul?

Ett vanligt och frustrerande problem med BMW:s elektriska dragkrok är att den plötsligt slutar fungera. I många fall beror det på ett litet plastdrev som slitits ut. Tyvärr erbjuder inte BMW denna del som reservdel, deras lösning är att byta hela dragkrokspaketet, vilket ofta kostar **20 000 kr eller mer**.

Jag tillverkar exakt det drev som behövs – i slitstark ABS plast – så att du (eller din verkstad) kan byta ut den trasiga delen istället för hela enheten.
Dessa drev finns **inte som originaldel** och har inget BMW-reservdelsnummer och har du drevet i handen kan du lämna bilen till en kompetent verkstad som kan byta ut bara den trasiga delen och du sparar då ofta över 80% av kostnaden jämfört med BMW:s lösning.

Skicka ett meddelande via www.byseeger.se eller info@byseeger.se om du vill veta mer!
(Nej, jag är inget företag, 3D printing är min hobby och passion)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är dina grejer bättre än de som säljs på eBay? Bättre material eller liknande? Länk
Jag kan inte svara på det då det inte verkar framgå vilket material den är tillverkad i.
Vad jag vet är dock att ABS som jag tillverkar mina i är väldigt slagtåligt och kraftfullt, dock är det precis som originalet, bara plast, och risken finns alltid att problemet återkommer, vilket tydligt är ett konstruktionsfel från BMW från första början att använda ett plastdrev till en funktion som belastas så.
Mina kostar ungefär halva priset (220kr) av den du länkade till, eftersom jag inte behöver ha lagerhållning, utan tillverkar
on-demand så blir det billigare, och den skickas från Sverige med fraktkostnad därefter.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla initiativ i den här frågan är bra - BMWs "lösning" att inte tillhandahålla reservdelar och bara sälja kroken är ju bedrövligt. Det är ju 100% ett typfel, extremt många drabbas.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tidigare fanns det någon här på forumet som tillverkade dessa kugghjul i mässing, har dock inte sett honom på ett tag.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Passo222 Vet du dem det var som kunde metalprinta?
Jag har ett intresse av att metall-printa en annan sak som inte har med bilar att göra.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tror inte han ¨printade¨ utan tillverkade på annat sätt.
Du får söka i forumet på typ dragkrok..bör ju finnan här någonstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.