|
|
|
|---|---|
|
Har haft ett litet bränsleläckage som snabbt blivit värre. Tog tag i det ikväll och började felsöka då det nu droppade ifrån främre delen av tanken. Såg ut som att läckan var precis vid fästet/clipset för främre ventilationsröret på tanken. Plockade loss värmeskölden för att kunna se bättre och fick använda ett bräckjärn för att kunna få loss den. I samma stund som värmeskölden kom loss, kom nu även en stril ström bensin rinnandes. Slangade ur några liter tills det slutade läcka och antog att det var hål i tanken just vid detta clips. Har nu läst att dessa ventilationsrör verkar vara typfel på E34, och att bränslenivån kanske snarare än under anslutningen till dessa nu(?). Förhoppningsvis tryckte jag till det med bräckjärnet och tanken är intakt. Hann inte sänka tanken ikväll så vet inte ifall det är hål i tanken (plasttank, så osannolikt(?)), eller om det är ventilationsrören. Undrar hur som helst hur man skulle kunna laga en plasttank, alternativt få tag i en ny? Schmiedmann har en begagnad i Danmark, men de skall ha 5000kr för den. Hittar ingen på bildelsbasen, och om jag sänker tanken vad mer borde jag byta eller kontrollera i samma sväng? | |
|
Det är alltså det inringade området jag menar att läckan kom ifrån: Länk Bonusfråga; vad har expansionskärlet för syfte? Såg på RealOEM att bilar av samma modell utan katalysator har en ventpipe ut i luften, Har man återcirkulerande ångor för att inte förpesta miljön och stinka bensin, eller finns något annat syfte? |
|
|
Gammal E34:a så det är rören. Om du ändå skall ta ned tanken så byt bägge, #2 och #3: Länk Har gjort samma resa två gånger och lärde mig andra gången att beställa nya skruvar för fästena, #8 i samma skiss. De gamla kommer sällan loss hela... Men tidiga E34:or hade plåttank? |
|
|
Den är från -88 så hade förväntat mig plåttank, antar att det är bytt till en i plast någon gång tidigare. Är det något särskilt med de skruvarna? Förzinkad antar jag med tanke på namnet och standard gänga. Hade du loss bakstöten eller går det med den kvar? |
|
|
Bakstöten måste loss för att komma åt skruvarna till banden som håller tanken. Det är insex och de rostar fast i gängorna. Lägg på 30 år? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.