|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
@jsn - tack för inspelet, det är precis så jag tänker. Lovar lyfta tråden när bilen väl levererats och jag hunnit lägga några mil på den. Vet att jag postade frågeställningen ”Varför skall jag inte välja en MY framför i5?” för snart 2 år sedan i forumet. Då fanns inte i5 som Touring ännu, paketen var inte heller specade, och förmånsvärdet blev därför klart högre än idag. Jag ångrar väl inte mitt val av MY just då men efter hand har jag insett vad jag prioriterar i en bruksbil. |
|
|
Du kommer att bli jättenöjd Kristoffer! Framförallt i jämförelsen med Teslan! /Anders |
|
| Tack Anders, ja jag hoppas det! | |
|
Efter 1000mil körda kan jag meddela att svaret på min ursprungliga fråga blev ”nej”. En bakhjulsdriven i5 40eDrive funkar alldeles utmärkt på vintern, även när snösmockorna kommer. Bilen är hur stabil som helst vid omkörningar över snösträngar och tar sig fram riktigt bra. Är mer tacksam för de extra 10 milen i räckvidd än att ha xDrive på bakluckan. Nu sitter det helt nya odubbade Nokian R5 på bilen - detta gör troligen mer för helhetsintrycket så här års än 4WD i sig. Visst, det går inte riktigt lika fort att komma iväg från stillastående jmf 4WD när snökanonerna är igång. Men hjälpsystemen gör bilen trygg att hantera. Och 4WD ger absolut 0 värde när man behöver få stopp på bilen. Så om någon är spekulant på en i5 så fundera en extra gång om du verkligen, verkligen behöver 4WD. |
|
| Vad har du för körläge när du kör över snösträngar vid omkörningar? Har läst om de som upplevt att deras bmw inte driver på under omkörning pga antispin som går in. | |
|
Jag är inte förvånad Kristoffer att det fungerar bra med rwd. Det gjorde det även för mig 2015-2022 och jag märker nu när jag kör awd att jag är lite kaxigare/slarvigare i snömodd osv. Kör in på en oplogade parkeringen, stannar i backar osv. Där var jag mer restriktiv med rwd för att inte riskera fastna. Att det inte driver på samma genom snösträngar är väl inte så konstigt, men samtidigt är det kanske det vissa skulle behöva påminnas om. Greppet för att bromsa är inte bättre med awd och det vissa med awd saknar är ju varningen att de är halt när de kör på som om det var sommar... |
|
|
Jag kör med det vanliga (comfort eller vad det numera kallas) läget hela tiden. Menade att greppet vid acceleration rakt fram är såklart långsammare än med 4WD. Jag upplevde Tesla MY, som trots sin 4WD, betydligt mer nervös och därmed osäker över snösträngarna än BMWn. Men tror dess struttiga chassie gjorde stabiliteten sämre. |
|
| Det läskiga med snömodd är väl inte framdriften utan det är känslan av vattenplaning. Det får man oavsett drivhjul. Jag känner direkt när bilen tappar grepp. Är som ett slags sjätte sinne. | |
| Det är inte så "kul" om man skall göra en omkörning och bilen sluta driva mitt i omkörningen pga antispinn som går in när man korsar moddsträngen. | |
|
….och det är just i dessa situationer jag tycker i5:an klarar bra. Antisladdsystemet är otroligt bra kalibrerat som sagt och jobbar fint ihop med däcken. Kan dock tänka mig att med lite sämre mönster så blir beteendet annorlunda. Oavsett - inte varit såhär nöjd med en ny bil sen min Macan S jag hade för många år sen. |
|
| Kul! Grattis till en bra början :D Håll oss gärna uppdaterade hur ägandet går "nåja, det lär ju inte ta så lång tid..." innan du byter nästa gång ;) | |
| Instämmer med Kristoffer, bakhjulsdrivna i5 funkar alldeles utmärkt på vinterväglag. Mina fyra senaste bilar har haft fyrhjulsdrift men jag har inte saknat det överhuvudtaget denna gång på i5:an. De senaste veckorna har bjudit på ordentligt och varierat vinterväder och jag har lagt ganska många mil i bilen. | |
|
Hej, Efter många år är jag tillbaka i BMW ägandet! Senast jag ägde en BMW - 530D E60 var för 7 år sedan. Efter det blev det andra märken och livet stannade! Det är något speciellt med BMW! Kör själv en I5 eDrive M sport sedan 1 månad tillbaka. Är hur nöjd som helst och min första elbil, valde bmwn pga. driftsäkerheten då I4:an verkar ha klarat sig utan några större problem. Nu har jag visserligen kört enbart 200 mil så jag får återkomma med det. Bilen fungerar utan anmärkning i dagens snökaos! Vilken komfort! Hade en av X - märke Suv med awd innan av japanskt märke och jag vet inte om jag inbillar mig men känslan är att jag åker tryggare med I5:an!! Suven fick lätt sladd och hela bakpartiet ville såklart bredda sig. Har kört många BMW i mitt liv såklart raka sexor men I5 med bakhjulsdriften är bra mycket tryggare och säkare mot gamla drivlinorna. Däremot, saknaden av den raka sexan är såklart stort! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.