AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
847

E91 330D Auto: Bilen vill driva även fast jag har foten på bromsen!

Visa användare
3
CaptVonAcid
E91 330D 2006
Tjena gott folk!

Har ett litet problem jag stött på som jag nu inte kommer någon vart med längre. Felsökt långt över min kunskap och hittar ingen lösning eller kommer närmare någon lösning.

Från en kvällskörning så börja bilen klubba helt konstigt. När man då står still med en drivande växel i och foten på bromsen så droppar bilen i varv, precis som jag kväver den. Samt det känns som den vill driva då man känner att den "kryper" ihop i fjädringen.

När man väl lagt den i P/N och släpper bromsen så glider bilen antingen bak eller fram beroende på vilken växel man hade i senast.

Samt den slänger INGA felkoder. Checkat med Carly, iCarsoft Max och INPA.

Länkar video på varvmätaren MED ljud.

Video: Länk

Må bäst och hoppas på någon kan komma med något konkret 😂
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du beskriva närmare vad denna ”kvällskörning” som var det sista som orsakade felet bestod av? Hur långt har bilen gått?
Visa användare
3
CaptVonAcid
E91 330D 2006
Den bestod egentligen inte av något speciellt faktiskt. Körde hemifrån till en polare (5.5mil) sen när jag väl kom fram till honom kände jag symptomet första gången.

Bilen har rullat precis över 40k mil idag!
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Har du kollat alla vakuum slangar/ insug slangar ? igensatt vevhusventilation ??
Har sett den videon , och det symptomet är svårt att gissa
Kan vara vanos systemet som behöver ses över
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast detta låter ju mer relaterat till transan.

Momentomvandlaren vispar ju alltid runt och ett svagt drivmoment går ju alltid genom växellådan (om än mycket svagt och att stå på bromsen räcker gott och väl).

Men här verkar ju något hänt som gör att detta drivmoment är onormalt högt och vill verkligen driva bilen (och därför komprimerar bilens fjädring fram eller bak beroende på drivriktning och denna energi släpps sedan tillbaka när du släpper bromsen i P/N och skapar den rullning som du märker - samtidigt som motorn boggar ner på grund av den högare belastningen från transan).

Om den bara hade boggat ned så hade man ju mer börjat snegla på hur bra motorn är på tomgångsvarvtalen (som robertbmw nämner). Men eftersom den inte bara boggar ned utan även spänner fjädringen så luktar det transa.

Jag har gjort i princip samma sak många gånger fast i manuella bilar - jag står på bromsen med en växel i och sakta släpper upp kopplingen. Med framåtgående växel så komprimerar du bakfjädringen (sätter sig) och motorn börjar bogga ned och fortsätter du sådär så dör ju motorn.

Men här är ganska många gissningar (vilket jag inte tycker om att göra och gissningar tillför sällan något användbart och bör således undvikas) - för jag måste erkänna att jag inte kan någonting om transor.
Visa användare
3
CaptVonAcid
E91 330D 2006
Robert: Inte gått genom vakuum än! Ska göra det! Insug och VHV har jag inte kollat än!

Slangen: Tacksamt att du är ärlig iallafall med att inte svara på något du inte vet! Men jag förstår din poäng med att den boggar och sen hoppa till efter man släppt bromsen.

Men de få jag pratat med har svårt att tro att växellådan eller momentomvandlaren är problemet då den inte pendlar i varv normalt samt går normalt i vanlig drift.

Börjat snegla på antingen Vakuum, sensor eller något annat. Jag personligen tror det är enklare än vad jag inbillar mig, men jag vetifan alltså 🥲💀
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.