|
|
|
|---|---|
|
Tjena BMW-vänner! Jag har en 330D -10 som nu lagt av... Hostade till ett par gånger under färd, och stannade därefter direkt. Läst av med Carly och fått fram felkod 004B90 Rail Pressure monitoring at engine start. Fuel preparation system Felsökningen har bestått av följande åtgärder: Jag har bytt bränslefilter. Lyft på spridarrör till nr1, dels för att konstatera att det kommer bränsle, men även eventuellt få bort luft i systemet. Kört med batteri inkopplat på bränslepumpen i tanken. (startar och går) Tagit lös den inbyggda bränslepumpen för att kontrollera funktion. (Funkar och levererar bra tryck) Nu har jag fått slut på ideer, och behöver några tips från er 🙂 Vad kan jag kolla vidare på? Enda felet som uppstår är just felkoden beskrivet ovan.. Hoppas på tips och ideer för fortsatt felsökning. Bästa hälsningar Martin Våga älska BMW | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
EKPS är en sak som ju dyker upp i skallen. Var det inga felkoder från EKPS? Rapporterade EKPS in överhuvudtaget? När du skrev "startar och går" i nedanstående, menade du då att bränslepumpen startar och går eller menade du att hela motorn startar och går? >> Kört med batteri inkopplat på bränslepumpen i tanken. (startar och går) Låter ju som att nästa steg (om jag förstod beskrivningarna korrekt) är att köra bidirektionella tester mot EKPS (eller iallafall koppla upp ett oscilloskop på utgångarna mot bränslepumpen). Nu kommer jag inte ihåg vilka som har vanliga PWM-styrda bränslepumpar och vilka som har 3-fas bränslepumpar, så det får man nog kolla upp (men det ser man ändåså när man flärpar upp elschemat på köksbordet). När jag tänker efter så är det garanterat en vanlig PWM-styrd bränslepump på en E90 (som nog har gerotor typ av bränslepump). Då är det bara att koppla en multimeter och se vad för värde den ger (nu kommer multimetern att medelvärdesbilda så när duty cycle är låg blir det lägre spänningsvärden men man kommer att se något iallafall). Sen bör man slänga en ampclamp på kabeln för att se om någon ström överhuvudtaget kommer ut ur EKPS och förbrukas. Naturligtvis så dyker själva fuel rail sensorn upp också, likaså HPFP samt den där flödeskontrollventilen på HPFP... Men det är bara att felsöka vidare metodiskt så hittar man den defekta komponenten. |
|
Tack för frågor och tips. - Bränslepumpen startar vid inkoppling av batteriet. Inte bilen :) Jag kollar och återkommer vid tillfälle. Är strandsatt i stugan med begränsade möjligheter till felsökning |
|
>> Bränslepumpen startar vid inkoppling av batteriet. Inte bilen :) Yepp, anade att det var så - men ville bara dubbelkolla. @Sleadge : Går bränslepumpen när du försöker starta bilen? Av informationen kunde jag dock inte att uttyda om bränslepumpen snurrar och levererar bränsle vid startförsök (att den fungerar när den testades för sig själv är en sak men lika viktigt är det att veta hur den beter sig när den är monterad och inkopplad i övriga systemet). För om bränslepumpen snurrar vid startförsök så är ju EKPS-spåret inte lika intressant längre. Då är det intressantare att flärpa upp live data för fuel rail pressure sensorn (och kanske även low pressure sensorn om N57 har en sådan men är tveksam). @Sleadge : Vad visar förresten live datan för tryck i fuel railen vid startförsök? Det är nog det första man kollar innan men ens sneglar på verktygslådan. Om sensorn ballat och flatlinar så förstår jag att DDE vägrar starta. Många modernare dieselmotorer (kanske de flesta common rails) vägrar starta om den inte får vettig signal från denna sensor (så om du kopplar ur den så vägrar motorstyrsystemet starta motorn). Om sensorn visar låga och fluktuerande värden så blir det samma sak - DDE tvärvägrar att starta motorn. Om jag minns rätt så sätts den där felkoden om trycket i fuel railen är under 180 bar (under en viss specifik tid och motorns varvtal är över ett visst värde typ 160 rpm). Fast först vill man ju egentligen kolla att inkommande low pressure har ett bra och stabilt tryck, fast jag är osäker om N57 har en sensor för detta (ingen mening att fippla med högtryckssidan om det redan är knas på lågryckssidan). Fjantar sig den där flödeskontrollventilen på HPFP så kan du som sagt få denna typ av fel - händer ibland att den lägger av. Men du ser ju direkt på live datan hur trycket i fuel railen beter sig. Sitter ju även tryckregulator på fuel railen och den kan ju ställa till det med trycket också. Även här är ju live datan för fuel railen avgörande. Mitt heta tips denna sommar är att lägga undan chevanyckeln tills vidare och plocka upp diagnostikverktyget (efter sommarstugevistelsen såklart då man nog inte har allt sådant där) :-) |
|
Tack igen för feedback och frågor :) Jag har mätt upp spänningen till pumpen. Så snart jag trycker på startknappen, får den spänning. Så det bör vara grönt :) Bifogat i länkarna är bilder från vilka värden jag lyckats fånga upp med Carly. Länk Länk Jag har accepterat läget och ligger på hängmattan och latar mig :) Men är tacksam för återkoppling om det är något värde som du ser är konstigt :) |
|
| Kan det ha kommit luft in kanske ? | |
|
Absolut, men jag har luftat systemet så gott jag kunnat. Kan ju vara något som måste göras annorlunda iofs... Jag har ingen "programmerare som jag kan köra luftningsprogrammet med. Dock förklarar det inte varför bilen la av helt plötsligt. :D Tjing |
|
Länkarna fungerar tyvärr inte (de ser dock helt korrekta ut och som typiska giltliga Google Photos länkar). |
|
Då skriver jag in värderna här :) Rail Pressure setpoint - 422,29 bar Rail pressure linearly - 880 kPa Injection quantity current value - 30,45 mg/cyc Tack Slangen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.