|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga gällande en pendlarbil jag köpt. Är en 1-serie xDrive som har olika däck fram o bak. Bak är 245/40R17 Bridgestone och fram är 225/45/R17 Nexen. Mönsterdjupen är ganska lika fram o bak men olika tillverkare/dimensioner mellan fram o bakdäcken. Toleransen för BMW xDrive ligger på <1% och mitt utfall ger 1,02%. Är detta en big deal, måste jag köpa 4 nya däck eller kan jag fortsätta att köra inom övre toleransspannet utan att Xdrivens förselningslåda förorsakas? Jag vet ju inte hur långt förra ägaren kört med denna uppställningen, så står o velar mellan om det är värt att köpa nytt eller inte. Vad tycker ni? | |
|
Jag skulle först mäta vad skillnaden i rullomkrets verkligen är, för med olika däckmodeller och här t.o.m. olika tillverkare kan omkrets avvika från vad däckmärkningen antyder. Du kan göra en enkel koll på rullomkrets: 1) Mät på omonterade hjul med snöre eller bredvid varandra med vattenpass. (0.3% är ca 7mm i omkrets eller 2mm i diameter). 2) Med hjulen på bilen, rulla bilen typ 10m och notera vid vilka "vinklar" ventilhattarna står före och efter (ta foto). För en skillnad < 1% skall skillnaden i vinklar (fram mot bak) efter, jämfört med före, vara mindre än ca 18 grader (eller mätt som rullsträcka < 1dm. (För att mäta noggrant använder jag ProTool och medlar wheelspeed-värden vid rak väg, men jag vet inte om ProTool kan läsa en 1-serie.) |
|
|
Bör inte vara några problem. "Godkänt" är 1,2%. Bilen har säkert kommit med de dimensionerna ifrån fabrik. |
|
| Hej Ska3! Jag har letat efter officiell information om vad som rekommenderas för xDrive, där en vanligt värde på olika forum anger 1%. Var kommer 1.2% ifrån? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.