AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
880

XDrive - däck/fördelningslåda

Har en fråga gällande en pendlarbil jag köpt. Är en 1-serie xDrive som har olika däck fram o bak. Bak är 245/40R17 Bridgestone och fram är 225/45/R17 Nexen. Mönsterdjupen är ganska lika fram o bak men olika tillverkare/dimensioner mellan fram o bakdäcken.

Toleransen för BMW xDrive ligger på <1% och mitt utfall ger 1,02%.

Är detta en big deal, måste jag köpa 4 nya däck eller kan jag fortsätta att köra inom övre toleransspannet utan att Xdrivens förselningslåda förorsakas? Jag vet ju inte hur långt förra ägaren kört med denna uppställningen, så står o velar mellan om det är värt att köpa nytt eller inte.

Vad tycker ni?

Jag skulle först mäta vad skillnaden i rullomkrets verkligen är, för med olika däckmodeller och här t.o.m. olika tillverkare kan omkrets avvika från vad däckmärkningen antyder.

Du kan göra en enkel koll på rullomkrets:
1) Mät på omonterade hjul med snöre eller bredvid varandra med vattenpass. (0.3% är ca 7mm i omkrets eller 2mm i diameter).
2) Med hjulen på bilen, rulla bilen typ 10m och notera vid vilka "vinklar" ventilhattarna står före och efter (ta foto).
För en skillnad < 1% skall skillnaden i vinklar (fram mot bak) efter, jämfört med före, vara mindre än ca 18 grader (eller mätt som rullsträcka < 1dm.

(För att mäta noggrant använder jag ProTool och medlar wheelspeed-värden vid rak väg, men jag vet inte om ProTool kan läsa en 1-serie.)
Bör inte vara några problem.

"Godkänt" är 1,2%. Bilen har säkert kommit med de dimensionerna ifrån fabrik.
Hej Ska3! Jag har letat efter officiell information om vad som rekommenderas för xDrive, där en vanligt värde på olika forum anger 1%. Var kommer 1.2% ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.