AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.082

BMW:s trecylindriga maskiner

Tja.
Vi är i lite begrepp att köpa en F20 118i.
Dvs en trecylindrig bensinare.
Hur är dessa maskiner?
Fallgropar?

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har inte hört så mycket negativt om dessa motorer (med avseende på typfel och liknande), fast å andra sidan är de kanske inte de vanligaste motorerna som diskuteras på nätet. De har iallafall funnits ute i det vilda ett tag nu så eventuella typfel borde ha tricklat in vid det här laget.

Värt att nämna att äldre F20 118i typ pre-LCI hade den 4-cylindriga N13 Prince-motorn och ska man jämföra så har den ett sämre rykte än uppföljaren B38 (som är den 3-cylindriga motorn i nyare F20 118i typ LCI).

Kommer ihåg ett par inlägg om denna motorn
Länk
Länk

Men hade varit intressant att höra om det finns mer kunskap och information nu här bland folk om denna motor - den har ju trots allt fyllt 10 år!
Hej.
Kanon.. Ja, jag känner väl lite lika.. Man hittar inte mycket när man googlar vilket ju är positivt.
Tack för bra svar!

///Micke
ma
73
maysula
Z3 1998
218 AT -16
Jag har den motorn i en 218 i enF45 från 2016. har kört 14700 mil och har aldrig haft några som helst problem med den
Har pendlat under många år ca 7 mil om dan, förbrukningen ligger på mellan 0,58-0,65 l/mil, den är manuell.Jag
brukar peta i sportläge så då blir den lite rappare, upplever bilen ändå som rätt pigg. Den har ingen oljesticka bara digital ,det irriterar mig lite, den drar förövrigt minimalt med olja. Vad jag förstår så är denna motor relativt problemfri, jämfört med div tidigare Bmw motorer.
Thomas
Hade en 118i 3-cyl med 8-stegslådan när den var ny. Var på det hela en riktigt trevlig maskin att pendla med. Särskilt snål i stadskörning minns jag. Hade inga bekymmer med den och ägaren (god vän) som sedan köpte den av mig hade den i flera år utan några problem heller. Vi är fortfarande goda vänner :-)
Tack snälla för input! Känns ju tryggt att köpa en sådan då.
Vi får se vad det landar i.

///Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.