AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
906

Byta multirem på 330xi?

Nu
8
Numinel
330xi -01
520d -13
Drivremmen har gått av på dotterns 330xi från 2001 och det är så jäkla trångt att jag inte kan se om något annat gått sönder pga det (t ex något spännhjul).

Hittade några videos på youtube där de byter remmen på just E46 men hennes xi ställer till det för mej.
Fläkten sitter i motorn så jag kan inte (som på videon) bara koppla bort kontakten, skruva ur T25:an till vänster och plocka bort plastpluggen till höger för att sen lyfta fläkten rakt upp.
Det är så himla tajt att jag inte ens får ner handen till remmen.

Tyvärr har verkstäderna i närheten semesterstängt så vore bra om jag lyckades byta själv.
Några tips på andra saker man kan montera bort för att komma åt remmen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, du menar det är en fläktkoppling (fastskruvad på vattenpump) och fläktbladen sitter på denna fläktkoppling? Precis som det såg ut på de flesta BMW-motorer innan elfläktar klampade in.

Det är ju bara att lossa fläktkopplingen från vattenpumpen (och fläktbladen följer då med), då får du det utrymme du behöver. Det är även så här som BMW beskriver i sina instruktioner.

Dock svårare att göra när remmen gått av. Jag har alltid kunnat ta en tunn 32 mm nyckel och snärta till den med en hammare så lossnar muttern (men det blir svårare utan någon rem men dock inte omöjligt).
Länk
Obs! Den är vänstergängad! Så man lossar åt "fel håll" så att säga (så på bilden ovan så lossar jag alltså muttern).

Så du måste använda ett mothåll som använder sig av två av de fyra skruvskallarna som vattenpumpens remhjul sitter fast med. Originalverktyget heter 11 5 030 men finns flera olika kopior att köpa eller så kan du ta ett vanligt 3 mm plattjärn och borra två håll (samt gröpa ur en halvcirkel). Fast svårt att få bra mått med sakerna på plats - de där måtten tar man gärna med fläktkoppling+fläkblad redan bortmonterade.
Länk

Närbild på de där fyra skruvskallarna på vattenpumpens remhjul (samt gängan som fläktkopplingen sitter fast på) för att visa lite bättre vad jag menar med skruvskallar och fläktkoppling som sitter fastskruvad på vattenpumpen (detta är från en M30-motor men är exakt samma koncept på denna M54-motor)
Länk

Annars kan du ta en gammal rem och lägga runt vattenpumpens remhjul och knipa ihop med en svetstång och använda det som mothåll.

Men du måste väl ta bort AC-drivremmen först? Den sitter väl ytterst så för att komma åt drivremmen för allt annat, som sitter innerst, så vill jag minnas den där AC-drivremmen måste bort först.
Nu
8
Numinel
330xi -01
520d -13
Din bild är klockren. Tack!
Det lär ändå bli billigare att köpa 11 5 030 verktyg för att kunna byta multiremmen själv, än att lämna in på verkstad.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ibland kan en vanlig 32 mm u-ringnyckel vara lite för bred, fast det går dock att lösa genom att helt enkelt köpa en "offer-u-ringnyckel" och kör att tag med vinkelslipen.

Men detta mothåll brukar ofta paras ihop med en extra tunn 32 mm u-ringnyckel så enklast är att köpa ett sådant kit.

Behöver inte vara något avancerat, exempelvis detta (finns många andra varianter):
Länk
Länk
Länk
Nu
8
Numinel
330xi -01
520d -13
Med rätt verktyg fick jag loss visco-fläkten.
Vattempumpens remhjul glappar när jag känner på det. Ganska mycket faktiskt.
Skulle det kunna vara ostabiliteten i remhjulet som orsakat att multiremmen gick sönder?
Skall leta på youtube efter någon som byter vattenpump på en E46:a.
Känns dumt att byta rem när remhjulet glappar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut, remhjul som inte är alignade (uppradade/inriktade) kommer att drastiskt accelera slitaget på en drivrem.
Det spelar ingen roll om denna misalignment är statisk (tex remhjulet sitter lite för långt in/ut eller remhjulet inte är parallellt med drivremmen) eller om den är dynamisk (tex vobblande remhjul) - det drastiskt accelerade slitaget kommer ändå att uppstå.

@Numinel : Glappar även vattenpumpens fläns/axel?

Är ju ett separat remhjul som sitter monterad på vattenpumpens fläns (vars axel är gängad längst ut och där man skruvar fast fläktkopplingen/fläktbladen) - se bild nedan på en M20-vattenpump med remhjulet bortmonterat.
Länk

Jag har sett många gånger där remhjulet blivit slarvit/felaktigt ditsatt på vattenpumpen och/eller skruvarna är lösa (och i några enstaka fall även trasiga remhjul främst då på nyare motorer när allt är plastic-fantastic slit-o-släng-mentalitet) vilket resulterar i att remhjulet vobblar eller glappar / fladdrar omkring.

Det är onödigt att byta vattenpump om problemet bara är ett felaktigt monterat remhjul.
Nu
8
Numinel
330xi -01
520d -13
Tyvärr är det axeln till vattenpumpen som glappar, inte själva remhjulet som sitter löst.
Monterade remmen och drog igång motorn. Efter ett par minuter gled remmen av igen så det får bli en ny vattenpump helt enkelt.
Tack för all hjälp med bra bilder @bmw-slangen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.