AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.105

F11 530d x-drive multirem går av

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Har en 530d x-drive touring 2013 med dynamic drive.

Multiremmen gick av för ett par veckor sen, den var då körd 4000 mil. Resten av delarna var original, bilen har gått 19600 mil. Hade tidigare börjat höra missljud vid kallstart. Delar av remmen hade lindat dig kring axeln på servo/dd pumpen så den började läcka olja.

Jag bytte rem (SKF), spännare (Febi bilstein) och rullen deflection pulley (BMW original) samt servo/dd pumpen (original renoverad).
Generatorn, vattenpumpen och ac-kompressorn gick lätt runt. På ac även den inre som snurrar när kopplingen går in. Motorn gick bra utan missljud när jag startade den. Har sen dess kört 8 km, och idag gick remmen av igen. Vattenpumpens remskiva gick också sönder. Det var massor av rem-damm i motorrummet.

Har ni några ideer? Kan hydraulsystemet belasta för mycket om något annat är trasigt där? Styrningen fungerade normalt.

Jag tycker spännaren har för smala hjul, man ser att inre kanten är fasad, som att remmen gått utanför. Har en bild med nya remmen monterad där jag nu ser att hjulet dessutom sticker ut mycket på utsidan.

Här är bilder: Länk

MVH
Jonas
Hej,

Förra året gick multiremmen av på min bil under en långresa. Ganska konstigt egentligen, för remmen var inte gammal.

Fick ta bärgning sista biten hem, när batteriet till slut hade gjort sitt.

Nästa dag kände jag på alla remhjul, ledhjul, spännare. Inget trögade eller visade konstigheter.

Ny rem. Några mils körning och sllt fungerade. Men när jag kom hem igen lyste laddningslampan. Igen!

Det visade sig då att (den vattenkylda) generatorn slutat snurra. Kall var den ok, men varm låste den sig.

(Det visade sig sen att ett lager hade skurit och gett följdverkningar.)

I ditt fall kan det kanske handla om något liknande - ett värmerelaterat problem?

En son hade f ö ett liknande problem en gång. Då var det AC- kompressorn som låste sig varje gång när utetemperaturen nådde plus trettio grader. Det visade sig bero på en defekt tryckventil. Ett minst sagt svårfunnet fel.

/Lennart

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Tack för ideer Lennart!

Nu verkar min bil fungera, har kört 20 mil med nya remmen och den ser ut som ny. Men man ser inte så mycket av den när allt är monterat. Jag bytte vattenpumpen och spännaren till ett annat märke som har rätt bredd på rullarna.

Sen så upptäckte jag att lagret i ac-kopplingen glappade lite så jag tog lös remskivan och bytte lagret där i. Jag tror att felet orsakades av det lagret började gå tungt när det blev varmt. Har lagt till nya bilder i albumet.

MVH
Jonas
Tack för din återkoppling.

Håller tummarna!

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.