AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
311

Bredare däck E87 funkar det?

La
7
Lasse Andersson
BMW 320D -12 F30
Audi A3
Chevrolet Corvette C6 Z06
Hej! någon som vet om det går att sätta dit bredare däck på original M-fälg?

Det sitter idag monterat 245/35 18 bak och skulle vilja byta till 255/35 18, funkar det?

Vill även byta fram från 215/40 18 till 225/40 18 funkar det, någon som vet? Tacksam för klokt svar

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Generellt så brukar det gå hyfsat bra. Hur breda är fälgarna?

Men varför vill du göra det? De kommer ju även bli lite högre däcksida.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lasse Andersson : Är det originalfälgar med typ 7.5" bredd fram och 8.5" bredd bak?
La
7
Lasse Andersson
BMW 320D -12 F30
Audi A3
Yes det är originalfälgar och du har så rätt 7,5" fram och 8,5" bak.
Jag behöver däck som är mer lämpliga för trackday och de finns i de här dimensionerna, det kommer bli lite högre däcksida men jag tycker att det borde funka?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh trackdays! :-)

Generellt så brukar däck som är mer trackday-orienterade vilja ha lite bredare fälgar (relativt däckbredden) än vad vanliga gatdäck har. Däcktillverkaren brukar dock specificera vilka fälgbredder som är godkända till vilka däckbredder så där har man en bra guide.

Exempelvis Toyo rekommenderar för sina R888R 7.0"-8.5" (helst 7.5") för sina 225/45R17 och 8.5"-10.0" (helst 9") för sina 255/40R17. Så 255 är nästan i bredaste laget för 8.5" fälgar när det gäller en hel del trackday-orienterade däck.

Men ibland kan det vara ont om en viss dimension och då får man leta efter någon annan och ibland ta det som finns även om det inte är optimalt.

Men kolla även vad närmsta underliggande storlek är - det kanske är bättre!

För om de däcken du funderar på inte har en tillräckligt extra förstärkt sidostomme (beror på vilka däck vi pratar om) så kan ett bredare däck med högre sidostomme vara sämre än ett smalare däck med lägre sidostomme.

Tänk också på att med ett vanligt standardchassi och vanliga standardhjulvinklar är det svårt att utnyttja bredare däck. Inte alltför ovanligt de blir snedslitna eller att hela bredden helt enkelt inte utnyttjas och då är det bara nackdelar kvar med det bredare däcket. Så bredare är inte alltid bättre.

@Lasse Andersson : Vad för däck kollar du på? Är det UHP, UUHP (som tex Continental SportContact, Michelin Pilot Sport 4S, Goodyear Eagle F1 Supersport eller motsvarande) eller renodlade r-däck (som tex Kumho Ecsta V70A, Pirelli P Zero Trofeo R, Michelin Pilot Sport Cup 2 eller motsvarande) du tittar på?
La
7
Lasse Andersson
BMW 320D -12 F30
Audi A3
Tack för bra info, som sagt det är inte helt lätt att hitta avsedd däckdimension.
De här däcken har jag kollat på men de finns inte i 215 eller 245, jag har sett på trackdays att många verkar välja en något högre profil än de här superlåga, jag tror det funkar bättre bara sidorna är tillräckligt stabila.

NANKANG NS-2R
255/35 ZR18 94Y MEDIUM  SEMI-SLICK

NANKANG NS-2R
225/40 ZR18 92Y XL  Semi-Slick  180 STREET
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, Nankang NS-2R.

Yes, är ett mellanting mellan gatdäck och r-däck (brukar beskrivas som 50% gatdäck / 50% r-däck).
Dock ett bra däck för trackdays där fokus är att köra och inte snabbaste varvtid.
De är billiga och man får ett däck som inte överhettar som vanligt gatdäck och håller för många trackdays - iallafall för lite lättare bilar (1000-1500kg).

Har själv en uppsättning Nankang AR-1 som jag ännu inte hunnit prova. Men dessa är renodlade r-däck.

För min del har det blivit mestadels 215/40R17 däck (så en teoretisk däcksida på 86 mm).

När det gäller UUHP och r-däck så har de en totalt annorlunda design och sidoväggarna är helt annorlunda designade.
Så därför är 245/35 på ett vanligt gatdäck inte samma som 245/35 på ett r-däck när det gäller höjd på sidoväggen och hur den beter sig.

Så 255/35R18 är inga konstigheter för ett r-däck (Nankang har väl det på både sina NS-2R, AR-1 och CS-R däck).

215 i 18" verkar inte Nankang ha överhuvudtaget (det är inte heller så vanligt bland andra UUHP/r-däck heller).

EDIT : Bara för det så hittar jag Nankang NS-2R i både 215/45R18 och 245/40R18 storlekar.
Så de dimensionerna finns definitivt, men kanske inte just därifrån där du tänkt handla.

225 där fram bör ju rimligtvis inte vara några problem - så finns inte 215 så bör inte 225 vara några problem.

255 där bak bör ju rimligtvis också fungera - fast AR-1 och CR-S finns däremot i 245/40R18 men då går ju priset upp lite också.

Så om du ökar fram ett snäpp så är det ju inte hela världen om du ökar upp ett snäpp där bak samtidigt.
Däremot om man "squarar upp" däcken (dvs går från 215->255 fram och 245->255 bak så ändras bilens beteende hur den är på gränsen - ibland till tråkigare/jobbigare uppförande och ibland till lite mer ordnat uppförande - allt beroende på bil/chassi/däck/underlag och massor annat).

Så det där borde gå - värt att prova (bättre än att köra på vanliga gatdäck)!

Kuriosa : Nankang NS-2R finns i två gummiblandningar (Soft och Medium) men Medium är den absolut vanligaste och det är det du beskriver här (Medium har 180 treadwear och Soft har 120 treadwear).
La
7
Lasse Andersson
BMW 320D -12 F30
Audi A3
Då ska jag fasen prova de här dimensionerna och Nankang så får vi se hur det blir.

Tack för ert svar, kanonbra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.