AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.298

N53 B30, limp mode och felkoder 29F2 och 30E9

St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Körde på motorvägen för 3 veckor sedan när helt plötsligt ett litet ryck kändes och "halva motor-lampan" tändes och bilen gick in i "limp mode". Startade om och lampan var släckt men den tändes igen efter någon km. Bilen var klart körbar, något mindre rapp på gasen, men körbar utan ryckningar eller liknande så jag tuffade vidare hemåt. Efter en stund körning tändes även den vanliga motorlampan. Väl framme lästes felkoder av med en enklare ODB och den visade ett flertal koder relaterade till bränsletrycket; 29F2, 2FCA och 2FDA + 30E9 för åldrad Nox-kat. Efter att ha läst en del på forumet och nätet i övrigt så förstod jag att det inte var någon högoddsare att högtryckspumpen kunde vara boven i dramat, särskilt eftersom bilen gått drygt 27 k mil och mig veterligen har inte pumpen bytts tidigare. Så jag beställde en på tyska ebay, ville inte lägga ut >10k så jag snålade lite och fick tag i en, troligen renoverad, för ca 4 k. Monterade den nya pumpen men det gjorde ingen skillnad, 29F2 kom igen. Inser nu att det kanske var lite förhastat och att det troligen inte var fel på den gamla HPFP:n.

Har efter första limp modet märkt att man får mala lite längre på startmotorn innan bilen hoppar igång och när den väl gör det så går den hackigt och dör ibland så jag får starta om. Men gasar jag till så går den jämnt igen. Dock går den i limp mode nästan direkt, förutom om jag håller lite varv, över 1500 rpm, då går den inte in i limp mode lika snabbt. Har haft lite liknande beteende tidigare men då har jag alltid fått felkoder på misständningar och det har i slutändan visat sig vara injektorer som strulat. Har bytt till index 11 i ett par omgångar; 1, 2 och 3 byttes 2019 och har gått ca 12 000 mil medan 4, 5 och 6 byttes 2021 och har gått ca 6000 mil. Men inga felkoder på misständningar nu.

Kopplade på INPA och fick samma felkoder, dock var 2FCA och 2FDA borta nu. Kan inte INPA så bra så jag försökte hitta något som kunde vara fel men är lite osäker på om jag hittade något. Tex körde jag något som benämns "Rough running" där cyl 1 och 5 skiljer sig en del mot övriga. 1: an har -1,55 (ingen enhet), 5:an 0,44 medan de övriga ligger mellan -0,2 och -0,6. Vet inte om det indikerar något? Försökte även se vad jag hade för bränsletryck och det visar ca 5000 hPa på både bränsletryckssensor och på rampen. Detta är väl vad LPFP levererar? Vill minnas att detta var när bilen fortfarande gick utan att ha hamnat i limp men ska ut och mäta igen för säkerhets skull. det borde ju ligga på ca 20 000 hPa om HPFP fungerar och är inkopplad innan limp inträder, eller hur?

Innan jag börjar byta en massa dyra grejer (injektorer tex) utan att veta säkert om det är felet, har ni några förslag på hur jag kan gå vidare? Ska man kanske byta bränsletryckssensorerna först, eftersom det inte är så dyra komponenter om man jämför med tex injektorer? Hur många sensorer finns det, är det den som sitter på röret innan HPFP och en eller två på bränslerampen efter HPFP:n? Kan NOx-sensorn ge dessa fel?

St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Någon som har några funderingar/input?

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Skulle gissa på att det är något med spridarna
Testa att köra en rengöring kanske ?
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Update: Bytte båda bränsletryckssensorerna; ingen skillnad. Bytte lågtrycksbränslepumpen; ingen skillnad. Bet då i det sura äpplet och beställde en original högtrycksbränslepump. Nu är problemet löst, bilen går som den ska och inga felkoder. Vad har jag då lärt mig av detta? Om jag hade lyssnat på råden från början, köp inget annat än original HPFP, så hade bilen rullat för länge sen. Dock har jag lärt mig mycket om bränslesystemets uppbyggnad på vägen fram :) T.ex. när jag bytte LPFP:n så visade det sig att den befintliga pumpen var förberedd för parkeringsvärmare och således hade en extra slanganslutning. Så, eftersom bilen inte har någon parkeringsvärmare så fanns det ju ingen anledning att beställa en LPFP som var avsedd för fordon med parkeringsvärmare. Men det var precis det jag fick göra till slut... Konstaterade även att det inte sitter något "extra" bränslefilter utöver det som sitter i LPFP:n. Känns lite underdimensionerat med tanke på hur känsligt bränslesystemet borde vara mot föroreningar. Tänker främst på HPFP:n som borde slitas onödigt mycket och de extremt känsliga spridarna. Alltså, de i särklass dyraste komponenterna i bränslesystemet. Nåväl, efter att ha bränt drygt 20k på bränslesystemet så verkar det nu iaf vara löst. Får väl trösta mig med att jag slapp byta spridare, den här gången... :/

St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Nono, så lätt ska man inte komma undan, ett rejält slag till med fisken i ansiktet ska man kunna ta. Igår var vi ute en sväng på kvällen och åkte, bilen gick perfekt. På väg hem, efter ca 20 minuters körning så började bilen misstända och tappa ork. Dock tändes inga motorlamor konstigt nog. Bilen gick bara sämre och sämre för att tillslut stanna helt. Ok, ringa bärgare. Fick dem att köra hem bilen istf till verkstad. Testade på skoj att starta bilen och självklart gick den igång direkt, så jag kunde backa in i garaget.

så vad har hänt nu? Kollade felkoder och fick upp 2AAF, 29DC och 29F2. Sammantaget verkar det bli att jag landar i att bränslepumpsreläet kan vara orsaken. Vad jag kunnat läsa mig till så kan det bli överhettat, speciellt om man satt i en Walbro-pump eller liknande. Nu har jag ju bara satt i en Bosch LPFP och en BMW original HPFP, men kanske har detta fått reläet att jobba hårdare än vanligt, vad vet jag. I vilket fall går historien vidare med byte av nämnda relä. To be continued.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är helt sjukt vilken sopmotor det här är. Jag har haft enorma problem med min.
Kul att du återkopplar!

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Ja, den är rätt tålamodskrävande, N53:an. Tänker sälja bilen när jag har fått ordning på detta, men det är nästan så man känner dåligt samvete för att sälja den vidare... Har du bytt ditt bränslepumpsrelä också? Isf, vet du om man behöver koda det i INPA? När jag kikar över vad jag gjort så är det, möjligen, bara bränslepumpsrelät kvar att byta. Sen har jag nog bytt i princip alla vitala komponenter i bränslesystemet.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu blev ju jag såklart nyfiken!

@Storebrollan : När du säger "bränslepumpsreläet kan vara orsaken" och "byta bränslepumpsrelä" - vad syftar du på då?

Jag är 99.99999% säker på att det sitter en EKPS-styrenheten (bränslepumpstyrenhet) på dessa modeller.

Är det EKPS-styrenheten du syftar på?

EKPS är mycket mer (och mycket krångligare) än bara ett litet relä.
Förutom nätverk och diagnostik så styr den bränslepumpens kapacitet kontiuerligt (beroende på typ av bränslepump som är monterad så styrs den via trefas eller PWM). Så en jäkla massa elekotronik i den där lilla lådan == jäkla massa failure points :-)

EKPS går definitivt sönder till och från. Men du kan ju börja med att kolla att den inte kommit i kontakt med vatten. Händer ibland att om det läcker in vatten där runt bakdörren och ibland kan det nå EKPS (det är där EKPS brukar vara monterad men inte på alla modeller där det istället sitter på högra sidan i bagageutrymmet) och den börjar ärga och bete sig illa. Dock är detta inte så vanligt (då jag tror den är monterad med kontakten nedåt och brukar inte finnas så mycket för vattnet att följa för att nå denna styrenhet).
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Ahh, sorry för min lite "simpla" benämning ;) Självklart menade jag EKPS (eller EKPM som jag sett att den även benämns) och det är en sådan jag har beställt. Har inte hunnit kika än var den sitter och hur kontakterna ser ut, hoppas hinna kolla ikväll och hoppas att den sitter på högersidan vid baksätet. Känner du till om jag behöver koda in den nya styrenheten?

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
EKP behöver kodas in. En vanlig defaultkodning med NCS-Expert.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Ok, då kollar jag upp det! Återkommer om jag stöter på problem/inte hittar i INPA.

St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Har nu fått hem den nya styrenheten av märket Topran. Givetvis satt ju inte styrenheten på det enkla stället bakom högerpanelen vid baksätet, utan istället satt den bakom högerpanelen bakom ryggstödet, i lastutrymmet. En smärre helvete att få bort denna kåpa, men nu är jag där iaf. Kopplade bort batteriet och böt. Drog igång INPA, valde Fuel Pump EKP From 03/04 och fick upp en dialogruta, ”Variant checking” som säger:
“Requested control unit EKPM60_2,EKPM60_3 not found. Control unit found: EKP360. Program will be stopped!” Kan bara klicka OK. Bilen startar på befintligt bränsletryck, men dör sedan efter en kort stund och går inte starta igen. Alltså verkar inte ECU:n ha accepterat den nya EKP:n. Om jag går in i menyn med den gamla EKP:n, en HELLA EKPM2 från 2007, så kommer jag vidare och kan se data mm om den. Har någon förslag på hur jag ska lyckas koda in den nya EKP:n i INPA? Jag kanske går fel väg?

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Menar du att du satt in en styrenhet av annan typ men att om du kopplar in den gamla så kommer du åt den med Inpa?

Kodning görs med NCS-EXPERT

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Såg ditt mail nu och har svarat!

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Update!
Skickade tillbaka EKP:n som jag beställde eftersom jag inte lyckades koda in den. Knatade in på lokala skroten och fick tag i en EKPM3 från en dieselbil. Den gick koda in, men tyvärr ingen skillnad på motorproblemen. Bilen kunde starta till ibland, gå lite halvdant för att sedan stanna. Ok, är det kanske lik förbannat nåt fel på den nya LPFP:n eller tillhörande slangar mm? Kopplade loss utgående anslutning på vänstersidan och satte dit en lös genomskinlig slang och kunde då konstatera att trots att jag hörde att LPFP:n surrade när jag körde på starten, så kom det inte ut något bränsle! Isär med LPFP och konstaterade att en av slangarna, den mittersta släta, var ganska vriden så att flödet borde vara begränsat. Efter lite googlande och funderande antog jag att det var något slags retur eftersom de andra två var lite "rejälare", veckade, slangar. Okej, lyfte då på vänster sidas armatur, med vad jag förstått ett inbyggt bränslefilter, och kunde då se att inkommande (veckad) bränsleslang från LPFP:n var vikt pga att den var lite för lång! Jag märkte inte detta när jag monterade LPFP:n, kanske pga slarv eller ouppmärksamhet. I vilket fall drog jag tillbaka slangen några cm och satte dit ett buntband så slangen rätades ut och öppnades upp. Nu startade den och idag tog jag den till jobbet 3,5 mil enkel utan några som helst problem eller felkoder! Den var även märkbart rappare än tidigare vilket troligen beror på något eller flera av: LPFP, igensatt filter, och/eller en HPFP som var på väg att ge upp. Så kan det gå! Håller nu bara tummarna att den fortsätter att lira. Bör väl iaf inte vara orolig för något med bränslesystemet eftersom jag har bytt i princip allt som har med det att göra...

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack för återkoppling och bra jobbat!
Lurigt fel.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.