AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
511

Har precis beställt en 230e xDrive Active Tourer... (U06)

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Hej.

Som rubriken antyder får vi om ett par månader köra hem en alldeles ny 230e xDrive Active Tourer av årsmodell 2026. Här på AutoPower finns inte mycket att läsa om denna bil – och om vi ska vara ärliga står det inte mycket att läsa om den på andra ställen heller. Att U06 är en udda fågel i BMW:s utbud är säkert en bidragande anledning till att det är glest mellan provkörningar och tester. En MPV passar inte riktigt in i den bild man normalt associerar med BMW.

Redan vid säljstart låg U06 på minus eftersom det var F46 som var dess föregångare. Men där föregångaren F46 verkligen ser ut som en MPV, så gör U06 inte det. Redan där försvann minusinledningen för U06.

Till Sverige kommer endast två motoralternativ till U06: hybriderna 225xe och 230xe. Övriga EU kan däremot välja mellan åtta olika motoralternativ. Självklart varierar marknaden i resten av EU jämfört med den i Sverige, men jag tror att marknadsavdelningen på BMW tog fel på vem kunden var när de tänkte fram U06.

Vi tror att de tänkte sig unga, sportiga stadsbor, påbörjad akademisk karriär, kanske med ett barn på väg. Någonting ditåt, tänkte de nog. Men… det liknar ju inte oss. Alls. Vi bor i en liten by på landet. Vi kan pensioneras vilken sekund som helst. Och det är väl klart att vi väljer största motorn – varför skulle vi inte det? Vi kan ju, och det är kul.

Att jag senare här på AutoPower skulle recensera denna bil vore en dålig idé – en bra recensent lämnar alltid tillbaka testobjektet för att kunna bibehålla sin objektivitet. Däremot svarar jag till de som vill veta gärna på frågor om bilen när den väl har kommit.

ratata
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Tror säkert du kommer bli nöjd! Den är ju betydligt trevligare än F46 som sagt.

Men 574 papp (listpris) känns saftigt för en förhöjd 1-serie. Då tar jag hellre en i4 för 599 (dock utan xDrive).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.