|
|
|
|---|---|
|
tänkte passa på i vinter, när man inte använder 17" att polera upp dom, det är femekrade ganska luftiga fälgar, mille miglia, tänkte höra hur man ska gå till väga för att få ett bra resultat?... nån som har nåra tips? | |
|
1. Tvätt med avfettning och vatten. 2. Tvätt med bilschampoo+svamp. 3. Eventuellt tvätt med fälgrengöring. 4. Hårdvax. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| inte direkt så jag tänkte, utan att polera upp så jag får aluminium glansen, dvs, slipa bort lack, och klarlack och sen polera upp så det blir som en crome effekt. | |
|
Jokko, hoppas att du är medveten om att du kommer att behöva lägga offantligt mycket tid på att polera fälgarna för att hålla dem blanka när du sedan skall använda dem! Skyddslack över metallen rekommenderas starkt! Mvh |
|
|
Jokko! Lacken är mycket hård så tänker du slipa för hand får du sitta en stund... Det vanliga är att man sätter upp fälgen i en svarv o svarvar bort lacken på fälgkanterna. Ekrar o centrumkåpor är det värre med. Kolla med Intera eller annan fälgrenoverare! |
|
|
En gång i tiden i mitten på 70-talet hade jag en Zundapp mopedd. Motorblocken var lackerad aluminium och utmaningen var att få dessa som crom. Jag slipade ner lacken med smärgelduk och sedan använde jag våtslippapper i olika grovlekar för att få bort repor. Efter det använde jag en borrmaskin med fårskinn på och maskinpolerade med vanlig autosol och sista finnishen med helt vanlig tandkräm. Efter otaliga timmars slit så blev slutresultet en otroligt fin cromliknande yta som jag klarlackade med 3 komponentslack. Många timmars slit som sagt men med facit i hand så hade jag nog gjort samma sak igen. |
|
| har polare som gjort det på sina fälgar, jag ska inte polera hela fälgen, utan bara breddningen, dvs kanten utanför ekrarna. | |
Tigerr |
För det första så är aluminium (antar att fälgarna är gjorda i det?) som är avsett för att lackas ibland inte särskilt vackert. Det kan finnas små föroreningar/nyansskillnader.. Men, klart att man ska ha projekt! Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med nått tips på hur du ska gå tillväga, men kör på helpolering - Det blir nog jättesnyggt! :) Tigerr |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Jag har för mig att jänkarna brukar luta av sina fälgar. Fråga mig inte var man får tag i lut, men en färgaffär borde kunna hjälpa dig. Att slipa ned lacken är ett hästjobb tror jag. Om det bara är fälgbanan så borde det bästa sättet vara att svarva ned lacken. Det blir säkert snyggast om man gör det med en riktig svarv, avsedd för detta. /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.