|
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns det några försäkringsexperter här? Jag har en 520d som jag leasat (finansiell leasing) på mitt eget AB i ca 4 år. Jag har bytt försäkringsbolag för denna men när jag läste villkoren för femte gången så reagerar jag på följande: G4.1 Leasade fordon Ersättning lämnas med högst det bokförda restvärdet. Ersättningen lämnas till ägaren av fordonet, det vill säga leasinggivaren. I mitt fall har jag ett restvärde/skuld på ca 180' men marknadsvärdet är över 320'. Jag tolkar då detta som att om det uppstår en totalskada och försäkringsbolaget vill lösa in bilen endast löser min skuld hos leasingbiolaget och jag står där utan bil. En ganska bra affär för försäkringsbolaget och väldigt dålig för mig. Är detta unikt för detta FB (Watercircles) eller är det så på flera bolag? Eller är det skillnad på finansiell och operationell leasing som inte framgår? | |
| Det är ju inte din bil så varför skall du kunna tjäna pengar på leasingbolagets bil? Dessutom är det ju leasingbolaget som gör den sämsta affären som inte kan få ut ett marknadsvärde vid totalskada? | |
|
Inget i de villkoren låter rimligt. Försäkringsbolaget vet inte vad bilens bokförda värde är och har inte att göra med det. De ska ersätta med marknadsvärde. Att ersättningen betalas till leasingbolaget vid operationell leasing låter rimligt men inte vid finansiell. Att Watercircles har konstiga villkor skulle inte förvåna mig. De har varit i blåsväder förr. |
|
|
blixten: Jo, man kan nog se det som att jag äger bilen/risken vid finansiell leasing. Det kan liknas vid ett banklån även om det kallas för leasing. Stor skillnad mot operationell leasing vilket är vanligast vid privatleasing vilket är mer likt att hyra bilen och lämna tillbaka den. Löwet: Jag har ställt frågan till dem om dom egentligen menar det du säger, att det är vid operationell som villkoret gäller. I så fall inget märkligt. Jag kan även ha feltolkat då G4.1 står under G4 som säger G4 Nyvärdesersättning för personbil och lätt lastbil Vid skada på personbil och lätt lastbil som kan ersättas via egendomsskyddet, lämnas ersättning med ny bil av samma eller likvärdigt fabrikat, typ och årsmodell som den skadade (nyvärdesersättning) om följande förutsättningar är uppfyllda: • bilen är seriemässigt tillverkad, • bilen omfattas i Sverige av fabrikantens garantier och den svenska generalagentens andra åtaganden, • du har ägt bilen oavbrutet sedan den registrerades första gången, 36 • skadan har skett inom två år efter det bilen registrerades första gången (förregistrering hos bilhandlare räknas inte), • bilen har körts högst 4 000 mil och • skälig reparationskostnad för bilen och den utrustning som ingår i bilens inköpspris beräknas överstiga 80 % av inköpspriset vid skadetillfället. Vid beräkningen räknas mervärdesskatt eller annan jämförlig skatt in i reparationskostnaderna. Samtidigt skadad utrustning ersätts med ny om den ingick i bilens "nypris". Om det finns särskilda skäl har vi rätt att i stället ersätta skadan kontant med ett belopp som motsvarar vad vi skulle ha fått betala för att skaffa motsvarande ny bil. Jag väntar med spänning på svaret då jag i övrigt tycker att villkoren verkar rimliga. |
|
|
Fick nyss svar från Watercircles. Ett långt svar som avslutas med: "Så svar på din fråga är att vi ersätter marknadsvärdet på fordonet och efter ersättning från WaterCircles är det leasinggivaren som kontaktar leasingtagaren för att lösa avtalet dem emellan ." Blev även uppringd av förmedlaren som sa samma sak och att det var lite konstig formulering. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.