|
|
|
|---|---|
| Hej. Är ägare till en underbar 540,men det finns bara ett problem som sabbar min dag.Tv/navi och div andra saker slutar att funka när det känner för det, ibland går det flera dagar utan strul.Har besökt BMW verkstad och bytt både ljusknapp och kombi instrumentet (kodat direkt från tyskland)hjälpte i 2dar, nu har dom kommit på att det saknas ström. Är det någon som har varit med om liknande isåfall gärna förslag, börjar tröttna på att sjunga själv, MVH Jonny | |
|
En teori är en kabel som klämmer eller jordfel. Kanske tom fukt ngnstans. Blir det bättre om bilen får stå i varmgarage över natten? Finns det tex eftermonterat larm eller liknande på bilen? Har lichtmodulen/kmställning kollats av BMWverkstad? Är batteriet bytt? Asken |
|
| Först trodde jag att vädret spelade roll, men det har varit skiftande temp.Larmet är orginal,verkstaden har kodat om bilen 4ggr och kollat upp kmställningen.Håller nog med om fukt eller jordfel frågan är bara var man börjar,det får bli helgens projekt.Tack för förslag Asken. | |
|
Säger inte felindikeringarna i DISen(servicedatorn) om ngt vad det kan vara? Jag skulle börja där det finns rörliga delar. Batteriet är laddat utgår jag ifrån. Kanske våra elgurus folke och George kan tillägga något? Jag mailar dom. Mvh och lycka till Asken |
|
| Du har rätt, jag glömde en liten detalj:När allt funkar som det ska får jag ett felmeddelande från servicedatorn att dimljusen inte funkar fast det gör dom, och när felet är får jag inte detta felmeddelande. | |
|
Har dom provat med en annan LKM?(Licht Kontroll Modul) där lagras bla kmställnignen och alla ljusfunktioner mm till bilen styrs därifrån. Min gamla E38 740 fick fel på LKM men då var det dimljuset som lös när tändningen var avslagen. Jag fick den utbytt på garantin men min var svensksåld och garanterat inte skruvad. Vill åminna mig något fall där hasso berättade om en 320d som blivit skruvad 6000mil. Den brände dom LKMen i när dom skruvade taffligt så den nye ägaren fick köpa en ny lkm. Han fick upp felmeddelanden fastän det inte var fel på bilen. Vid kmkolen på bmw visade den att bilen inte var skruvad? Mvh Asken |
|
|
Jonny: Du måste specificera dig på vad det är som inte funkar, är det hela systemet? monitorn + naviläsren + radiomonitorn ? villka andra delar som inte funkar ? 1 - kan vara fel/glapp i el/jord-distributionen. BMW har alla ritningar till dessa "power distribution" + "ground distribution" centraler för din bil och borde vara lätt att mäta på navi kontakterna och verifera rätt spänningsnivåer till +12 och jord matningen (alltså när felet uppträder). 2 - Den "mjuka" kopplingen mellan Navi:n och de övriga delar i bilen går via I-bussen (en seriell data buss som består av ett tråd), det skulle kunna vara ett "logiskt fel" som orsakas av en enhet som "stör" I-bussen och leder till ett "mjukt" haveri, så är det svårt att veta villken enhet som orsakar det. Kandidaterna är LKM, GM (grundmodulen) och IKE (kombi instrumentet). Enligt min erfaringhet (jag har provat) det räcker med att kapa I-bussen till navi systemet så slocknar hela navi systemet! dvs det går icke att köra navi:n som "stand alone", denna måste kommunicera med GM, IKE, ock (LKM) för att starta! jag har provat detta själv med att koppla alla delar inklusive radion och växlaren och när jag drog ur I-bussen så slocknade allting! Det finns speciella instrument som kallas för linjelyssnare som kan "lyssna" på I-bussen, och vet man hur I-buss protokoll fungerar, så kan man fånga all meddelanden som skickas och tas emot från bussen. Jag antar att BMW inte har tillgång till dessa... Jag han en inbyggnadshandledning för MKII (du har en MKI), säg till om du behöver den. mvh George mvh George mvh |
|
|
George: den där "inbyggnadshandledning" för MkII verkar intressant . mailar du den ? 540is@inse.com |
|
|
Nu har bilen varit på besök i BMW verkstaden och dom konstaterade att dom måste byta kombiinstrumentet och LKM (vid förra besöket bytte dom bara kombit, fast dom sa i från början att man måste byta båda samtidigt)Det är tur att förra ägaren sponsrar besöken. Om det inte funkar så får jag testa george förslag. MVH Jonny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.