AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.092

Motorfäste bmw f11

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Blir galen. Försökt googla i timmar men hittar inget bra svar.

Ska byta motorfäste på f11 520d då ja hoppas det tar bort en del kraftiga vibrationer.

Någonstans läste jag att motorn har 5 fästen.

Men när man söker delar hittar jag bara de som sitter bak. Två klumpar samt fästet för växellådan.

Har jag missat något viktigt föste som bör bytas i fram då eller är de bara de två i bak som bytes?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Woxblom : Var läste du att motorn har 5 fästen?

Mig veterligen så har motorn de två traditionella motorkuddarna (en till vänster och en till höger), det borde väl sitta den vanliga N47-motorn i denna bilen.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Nä du hade rätt bmw slangen.
2 på motorn och en på lådan.

Nu till nästa problem, skulle byta nu men på de videos ja kollat så verkar de ha rätt bra space. Inte för mig. Dpf på höger sida ställer till de ordentligt.

Sedan undrar jag angående kudden i sig. Beställde lämförder som skall vara bra märke, de ska vara rätt modell osv, men... De båda hade koppling för vakuum slang men de original som satt i bilen saknar de uttaget helt.

Går de att montera dessa ändå, behöver de pluggas?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, det här är mysko...

F11 520d hade vakuumstyrda motorfästen - men bara upp till tillverkningsdatum 09/2011.
Så för F11 520d MY 2012 hade den INTE vakuumstyrda motorfästen.

Men för F11 LCI 520d (dvs MY 2013 och framåt) så hade alla vakuumstyrda motorfästen.

Så det verkade som man "pausade" med vakuumstyrningen under endast MY2012.

Det kan förklara varför de som satt på din bil inte hade några uttag.

Ska nämnas att enligt ETK så är det exakt samma reservdelsnummer på motorfästen till MY2012 (som inte hade vakuumstyrning) och alla de andra modellåren (som hade vakuumstyrning).
vänster : 22 11 6 781 241
höger : 22 11 6 781 241

Så även om du hade köpt från BMW så hade du säkert fått motorfästen med vakuumuttag.

Nej, du behöver inte plugga något eller göra något speciellt - det är bara att montera motorfästena som de är.

Vakuumanslutningen används för att skapa ett vakuum och "aktivera" motorfästet och göra det extra mjukt - vi kan kalla det "soft mode".

Om det inte finns något vakuum (som när man lämnar anslutningen öppen mot atmosfärstryck) så är motorfästet inte aktiverat och har då sin normala hårdhet - vi kan kalla det "normal mode".

DDE (motorstyrenheten) aktiverar alltså ett vakuum typiskt under ett visst varvtal och gör att motorfästena går in i "soft mode" och blir extra mjuka (som i sin tur att gör att vibrationerna som fortplantar sig in i chassit minskar).

När varvtalet går över en viss gräns (kan kolla exakt värde det är) så slås vakuumet av och motorfästena får sin normala hårdhet och arbetar alltså i "normal mode".

Uppdatering : DDE verkar slå om från "soft mode" till "normal mode" när varvtalet går över 1050 rpm (det där varierar nog mellan motorer, modeller och kanske fler faktorer). DDE slår om till "soft mode" när varvtalet går under 950 rpm (så finns viss hysteresis här).
Men förenklat kan man säga att DDE slår om till "soft mode" när motorn går på tomgång annars är det "normal mode" (vilket låter rimligt då det är vid tomgång som behovet finns och där denna skillnad i hårdhet gör störst skillnad).
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Fan va bra svar! Å snabbt! Guld! Då kör ja på med dessa fästen.

Ja fick pausa bytet idag och återmontera de få skruvar ja fått den.
Bilen var för varm att jobba under och jag kom inte på någon bra lösning att komma åt runt dpfen på höger sida.
Vänster sida såg betydligt enklare ut.

Sitter och funderar om ja ska trixa med olika ledade förlängare osv eller om ja ska försöka slita ur dpfen.

Inte hittat någon video som har de(bara rakt fint rör för de andra).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.