|
|
|
|---|---|
|
Hallå BMW-vänner, Jag köpte i Februari en BMW i4 som jag är supernöjd med än så länge men en sak jag har noterat är att grillens övre del som är i "pianolack" har en förmåga att bli lite flammig/fläckig efter att man har våtvaxat bilen. Hur gör ni som också har "pianolack" på era bilar, hur gör jag för att rengöra/putsa den delen så att jag får bort dessa fläckar samt undvika att dom sätter sig från första början? Har provat att tvätta av grillen som vanligt men det hjälper inte riktigt. Tack för ordet! | |
| Har du en bild på hur det ser ut? :) | |
|
Hej W.D, Tog en bild för att försöka visa hur det ser ut på nära håll. Länk |
|
|
Om du inte får några svar från proffs, är mina tips: * Torka bilen efter tvätt (jag "baddar" den torr med tjock Sonax "torkhanduk") * Sonax flytande hårdvax har jag använt på blank svart plast. Blir det flammigt är det inte rent. |
|
|
Tack för återkoppling och tips! Har aldrig varit med om något liknande tidigare, kör alltid foam lance och vårdar mina bilar ömt. Den här bilen har utökad shadowline, mao en massa svarta partier lite här och där, men det är bara här på grillen som detta har uppstått. När jag kör tvätthandske med schampo på grillen så händer ingenting med detta, så jag tror inte det kan blir mer "rent" så tillvida. Jag tror nästan att detta kommer att behöva poleras bort, ska åka förbi, BMW, Mr Cap eller Ditec och be dom kolla på det, frågan är bara hur man undviker att det uppstår igen. Jag torkar inte alltid bilen efter tvätt, många gånger när den inte är så smutsig och jag bara vill ta bort tex pollen och liknande så kör jag foam och åker sen vidare, men det kanske är något som måste göras, i alla fall på detta parti. Förstår bara inte att det bara är jag som stött på det, trodde jag skulle hitta andra med samma problem men det har jag inte gjort. |
|
| Jag tror att du har för mkt koncentrat i foam lancen. Prova att späda med lite vatten i flaskan. Har själv behövt torka blanksvarta lister med torkduk för att få bort det flammiga innan jag spädde ut foam lance koncentratet i flaskan | |
|
Baserat på bilden ser det ut som någon produkt (avfettning/våtvax/spraylackskydd) har torkat in vid något tillfälle. Du är inte ensam, det här är rätt vanligt när produkter torkar in även om jag inte har koll på just i4. Har du testat avfettning också (alkalisk avfettning) förutom schampo? Om det inte går bort vid tvätt är det endast polering som återstår för att få bort. En rekondfirma kommer garanterat få bort detta, men du kan testa själv med lite polermedel på en trasa först. Räcker inte det måste det maskinpoleras. Var det så här när du köpte bilen eller har det kommit senare? Du skriver att det blir så här efter våtvaxning. Hur gör du det? Torkar du efteråt eller låter du det självtorka? Finns det risk att det blivit för mycket produkt eller att det varit en varm dag så det torkade in? Bästa sättet att undvika detta framöver är att polera och vaxa/lackförsegla sen vara noga med att torka efter tvätt. Du skriver att du inte alltid torkar efter tvätt. Om du vill fortsätta så, se iaf till att spola av riktigt noga så inga tvättrester finns kvar som kan torka in. Blanksvarta delar är ju det värsta som finns att hålla snygga på en bil :-) |
|
|
Stort tack för återkoppling! Jag ska prova att köra lite extra alkalisk avfettning på det och se om det hjälper något, det måste ha uppkommit vid någon tvätt för det var inte där innan. Jag misstänker att det är vaxningen/coaten som är orsaken, det läggs också på med foam lance och ska sedan ligga 1-5 minuter innan man spolar av det. Det medlet heter "King Carthur QuickCoat" och är ett medel jag använt i många år på många bilar utan tidigare problem, men kanske är just denna plast i grillen känsligare. Tvätten sker alltid i tvätthall så inget solljus men visst kan det ha varit varmt i hallen, men samtidigt alltid extremt fuktigt i luften så det är ju inte så att bilen står och torkar direkt. Ibland torkar jag den när bilen ska bli extra fin, ibland åker jag bara in och blåser av den som sagt och då låter jag fartvinden efteråt sköta själva torkningen. :) Det skulle ju underlätta att veta vad som orsakade det helt klart. :) Men jag får kolla med någon rekondfirma som sagt, dom har förhoppningsvis sett det tidigare och kan peka på vad orsaken är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.