AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.357

Köpråd 520d x-drive

Halloj.
Ber er här på forumet om lite upplysning. Jag går i "nybilsköptankar" och har fått upp ögonen för bmw 520d xdrive 2016-2018. Jämför dock men andra bilar som man bör och då tex v60cc, passat Alltrack och Audi a6 quattro. Förutom uppenbara markfrigången och avsaknad av plastdetaljer längs sidan ligger bmw:n lägre, från 180-200tkr. Varför? Är de problembilar? I mina ögon har väl alltid bmw varit dyrare.

Tacksam för svar.
/Daniel
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
180-200'? Syftar du på F10/F11? Modellen kom 2010 fanns till 2018. Om du då jämför med V60 och A6 som kom 2019 så är det väl uppenbart varför dessa är dyrare.

Om du syftar på 5-serien G30/G31 som kom 2018 så är dessa med motsvarande årsmodell och miltal definitivt inte billigare än Volvo, Audi, Volkswagen eller för den delen Mercedes.
Finns ett fåtal G31 xDrive för 200' på Blocket, dessa har gått över 20000 mil.

För övrigt skulle jag väl säga att en stor fyrhjulsdriven premiumkombi för max 200' är ganska gammal, alltid ett vågspel, oavsett märke.

MVH Christofer
Hej Chrille, tack för svar. Ingen koll på f10/f11 eller andra benämningar på bmw's. Jag syftar på en 520d xdrive från 2016-2017 och jämför med modeller av v60 och passat som visst kom under samma år och de ligger högre i pris än vad en lika gammal bmw 520d xdrive gör, med samma mil på mätaren. Jo så är det väl alltid med i min värld trodde jag bmw's av denna typ låg högre än motsvarande Volvo/Audi/passat. Finns det större problem med just dessa bilar eller vad är grejen?
Grejen är som sagt att det är en modell som är 15 år gammal och bilar som i sig närmar sig 10 år gamla. Ingen betalar mer än så - om ens det.

Nu var det bra många år sedan jag hade en 5-serie F10/F11 men det låter snarare dyrt.
Jag sålde min 520d xDrive Touring -16 i gott skick för mindre än 180, för över 6 år sedan när den var ca 3 år gammal.

Sök på F10 eller F11 så hittar du förövrigt lite olika problem. Inget extremt men flertalet potentiella problem och skulle säga att du bör ha en större buffert för underhåll och titta gärna på försäkring i förväg.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
F10 är BMW's internkod för 5-serien som fanns 2010-2016, efter det heter den G30 och fanns 2017-2023. Länk

Generellt så skulle jag säga att crosscountry-versioner/allrad var dyrare som nya och är även det som begagnade. BMW har inte sådana, de tycker du ska köpa X5 om det är viktigt.

Länka till bilarna du tittar på. BMW har generellt ganska lite standardutrustning utan man måste plocka på en del för att det ska bli en rimlig bil, om du scannar bilar utan viktig utrustning så ska de vara billigare än de med eftertraktad utrustning. Som exempel så är M-paketet på BMW väldigt populärt och de bilarna står högre. Då får man sportstolar, sportratt, annan exteriör, specifik inredning m.m.
Jo det är ju klart det är mycket pengar för en såpass gammal bil men det gäller samtliga ICE-bilar i dagsläget. Det har ju med omvärldsläget, corona, kriget i Ukraina, inflation och osäkerhet kring bilindustrin i övrigt. Innan eller strax efter corona låg priserna på samtliga bilar lite drygt 40-50k lägre än det gör idag. Folk skulle köra elbil punkt slut. Sen kom allt det där och elbilsbidraget försvann, råoljepriset dök, med mera, med mera. Därav de högre priserna på samtliga ICE-bilar idag. Hade span på andra bilar för några år sedan men nu har tyvärr min bil packat ihop och jag behöver "ny". Jag kan dra till med ännu högre bilpris men inget som passar och har andra utgifter som är mer akuta och mer prioriterade. Därav är denna modell/år intressant då den fyller prickar av många boxar, inte alla, men ändå fundersam till hur den kan vara billigare än i mina ögon "billigare och sämre" bilar.
Hej Grelle.

Ok, ja men ta den här då tex. Länk

Det där med extra utrustning är jag inte skitnoga med, den är ändå modernare än det jag kört hittils. Bilen ska bara funka som familjebil hemma på ön (gotland) och resor till GBG för att hälsa på föräldrar. Pendlar gör jag inte så jag är sjöman. Elbil kör sambo som pendlar till Visby. Fyrhjulsdrift är ett krav nästan där vi bor vilket dessa har men de har lite låg markfrigång. En SUV i motsvarande ålder/mil springer i väg ännu mer i pris och då blir det dealbreaker. Jag är ingen som gillar spendera pengar på bilar, vi har en gård som slukar större slantar och där behövs de mest.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.