|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte min nuvarande bil för någon månad sedan. En 523 från 06 Jag fick häromdagen ett meddelande om att jag behöver fylla på med 1 liter olja då den nått miniminivån, och när jag skulle kolla oljenivån i idrive såg jag att det inte finns med i menyn. För förtydligande, det är alltså inte så att oljenivån visar fel eller inget, menyvalet för att visa oljenivån finns ej. Det står också "head unit not coded correctly" vid uppstart och jag har också hittat en gammal bränd dvd som verkar innehålla kartfiler för gps, trots att stereon och displayen inte stöder det. Jag antar att en tidigare ägare bytt stereon och skärmen och kanske bytt tillbaka vid försäljningen. Detta stör mig inte i sig då jag ändå bytt till en Android Auto enhet från AliExpress. Men jag tänker att det kan vara relevant och och undrar om det kan vara så att jag behöver koda in menyvalet för oljenivån på något vis? Jag har bimmercode :) | |
| Bumpar för att se om någon kan ha koll på detta. :) | |
| Jag utgår från att du inte har oljesticka... | |
|
Precis! Det skall alltså vara i idrive jag ser min oljenivå. Sensorn verkar ju fungera eftersom den flaggar när det behövs fyllas på och min engine oil level stod som 121 senast jag kollade för någon dag sedan. Skulle vara skönt att slippa behöva koppla in något i obd porten för att se oljenivån. Men när jag ändå frågar så kan jag ju också fråga om någon här vet vilket värde som är minimum och max? Värdet 121 säger ju inte så mycket utan kontext 😅 |
|
| Skumt fel. Det finns folk som är bra på att koda alla möjliga saker. Tror inte bimmercode kan fixa detta, men det är värt att prova. Har du tur kanske OlaO här på AP hör av sig. | |
| Ja jag har kollat runt i bimmercode men hittar inget det kan vara. Jag har lätt för datorer och teknik så om någon vill peka mig åt rätt håll kring att ladda ner något program till pc som har mer alternativ tar jag gärna emot tips kring det med :) | |
|
som sagt - OlaO här på forumet vet rätt säkert om det går och vad du då behöver. Han finns också här Länk |
|
| Ok, tack så mycket! 🙏 | |
|
Jag skriver här för att återkoppla efter att ha löst problemet om någon annan skulle stöta på det i framtiden! Jag provade kolla med appen protool istället och där hittade jag ett alternativ under ccc som hette oil_level som var avaktiverat. Ingen aning om varför den var det, men nu när det blivit aktiverat finns oljenivån i idrive som den ska :) |
|
| Toppen, tack för återkoppling! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.