AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
572

Tullar på BMW tillverkade i USA

Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hur mkt tull är det i dagsläget på Bmws tillverkade i USA som tas in i EU?

//FF
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det finns några specifika tullar på bilar tillverkade i USA. Det är en relativt liten andel import av just bilar (speciellt om man tar hänsyn till att hel del av de bilar som importeras är från europeiska märken som BMW, Mercedes och Volvo

EU:s planerade motåtgärder:

Första fasen (15 april 2025):
Riktad mot USA:s stål- och aluminiumtullar
Omfattar amerikanska produkter som kött, spannmål, trä och kläder
Bourbon whiskey tas bort från listan efter påtryckningar från europeiska alkoholproducenter

Andra fasen (15 maj 2025):
Ytterligare motåtgärder mot stål- och aluminiumtullarna
Kan omfatta produkter som tuggummi, tandtråd, dammsugare och toalettpapper

Planerade åtgärder mot 20-procentstullarna:
Under utarbetande
Kan inkludera både varor och tjänster
Vissa medlemsländer förespråkar åtgärder mot amerikanska teknikföretag

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nuvarande tull på personbilar från USA är 10%
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Bumpar denna tråden.Jag tecknade mig för en X3 G45 för några mån sen. Den är inte tillverkad ännu, men kommer nog bli det snart. Den tillverkas ju som bekant i Usa. Nu verkar det ju bestämts att tullar på bilar från Usa kommer att hamna på 15% om jag fattat det hela rätt?. Blir priset lägre då, eller är det priset som sattes när kontraktet tecknades? Handlar om privatleasing i detta fallet. Någon som vet hur det funkar?
/FF
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det är ju Trumps tullar mot EU som blir 15%. Åt andra hållet är det väl än så länge oförändrat.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Läste detta nu Länk ,
Men som jag tolkar det så blir det nog ingen skillnad om detta stämmer? Och om nu Bmw räknas dit?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du betalar det som står på din beställning, oavsett vilka tullar som beslutas. Det är inte du som importerar bilen utan BMW.
@Löwet. I mitt köpavtal, från 2020 punkt (6) "Prisändring", står det att ändrade "skatter, tullar eller offentliga avgifter" kan krävas av kunden. Men med (lite olika) begränsningar, typiskt max 2%, annars har kunden rätt att frånträda avtalet.
Läs vad du skrivit på, är väl svaret till OP. Kan BMW hävda att USA:s importtullar ändrar kostnaden för att bygga bilen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ok, då har de tagit höjd för det. Men det borde vara angivet vilka förutsättningar som finns för att kliva av. Kan inte tänka mig att de bara kan skicka en hel tullhöjning direkt till kunden utan vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.