AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
814

Startproblem+vibrationer V8

Ma
34
Mason
530i -93
Min 530i -93 är så himla svårstartad. Startmotorn måste alltid jobba 2-3 sek under det händer nått. Vid några tillfällen har den startat men direkt fallit i varv och dött ut. Till saken hör att det finns lite vibrationer på tomgång och mellan 1000-2000 varv så rister den lite. Har nån förslag?

Bränslepumpen viner inget alls men funderar på att byta bränslefilter iaf.
Var sitter filtret? Är det lätt att byta?

BMW4ever
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Det kan vara så att den inte går på alla cylindrarna. Det är ganska svårt att upptäcka om en V8 går på 7 cylindrar, annat än ristningar och vibrationer på tomgång. När man varvar motorn märks det mindre, förutom lite effektförlust förstås.

Kolla att alla tändsstift mår ok. Om de bakre stiften är kladdiga av olja kan det vara membranet i bakre delen av insugskammaren som är sönder. Det är ett extremt vanligt fel på V8:or fram till -95 ca. Det är inte så dyrt att byta membranet. Om membranet är sönder är det lämpligt att byta så fort som möjligt, annars kan motor och katalysatorer ta skada.
Jag trot oxå att det är membranet.
Bytte det på min och problemen (samma som du) försvann direkt.

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Kolla tomgångs motorn, det finns spjäll som ska röra sig där inne, men kan kärva lite så ta ut den och spreja den med 5-56 sen funkar den..min var så trygg att den inte ville röra på sig.
Lycka till..

MvH Bmw 4-ever

Ma
34
Mason
530i -93
OK. Skall be verkstaden byta membran.

Bränslefilter skall jag byta själv. Vet nån var det sitter?

Har aldrig byt tändstift förut. Sitter dem lättåtkomligt på V8:an? (ursäktar mig...är novis :-))

Hade aldrig kunnat sova gott utan hjälpen här på sajten!
Bl
21
Blyfoten
540iA -93
Tjenare Mason, bränslefiltren sitter i alla fall på min på höger sida bak. Nästan vid bakhjulet har jag för mig! 2 st behållare/burkar!
Stiften är inga problem att byta.
Bort med stora kåpan uppe på motorn och dom mindre på varje sida av motorn.
Där under hittar du tändspolarna som oxå måste bort.
När du kommit så långt är det bara stiften kvar.

Lycka till.

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
När du skall byta tändstift: Vad försiktig med tändspolarna! Liksom flera andra motorer har M60 en tändspole för varje tändstift. Denna sitter ovanför tändstiftet. Koppla bort kabeln till tändspolen, skruva bort skruvarna som håller spolen på plats, och vips så kommer du år själva tändstiften.

Kolla här för bilder. om du är slängd i tyska, förstår du säkert beskrivningen oxå ;-)

Länk

/Mattias
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
liten modifierng av bränslefiltert. på 530 finns det bara ett som sitter lättåtkomligt bak på höger sida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.