AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.022

Hur får man aut halvljus på import 540?

bm
46
bmwsoon
540IA -94
Har en importerad 540 -93 som ju inte har automatiskt halvljus som här i sveriges rike krävs.
Då undrar jag raskt:
Finns det något enkelt sätt att ordna till reducerat eller vanligt halvljus som går på automatiskt med motorn?
Det borde väl vara standard på svensksålda?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Hej!
Ta en kik på Micke Olssons mek.tips:
Länk

MVH
Patrik, Karlskrona

*min signatur står här*
Länk

Mvh.
Micke Olsson
fa
46
falke
520d-07
530iA-94
Monterade ett kit från Mixon.
Funkar kanon, lättmonterat kostar ca 600:- med frakt.

Länk

Stinger
Predator
Håller med att mixon reläet var klockrent,tog max en halvtimme att få på plats.Sen funkar det även så bilprovningen blir nöjda.

Alla tipsen är väl OK.
Men inte finns det nån lag väl, bara bekvämt att inte behöva tänka på att komma ihåg lyseknappen hela tiden?
Vi har väl en lag som säger att varselljus skall vara tända (inte nödvändigtvis halvljusen) under dagtid, och de behöver inte starta automatiskt.
Ibland kan man ju vilja släcka ljuset utan att stanna motorn.

FP
Bilprovningen bryr sig inte om ifall du har ett fungerande parkeringsljus eller inte.
Alltså om du parkerar och går ifrån bilen.

Mvh.
Micke Olsson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, det är riktigt. Det finns inga som helst krav på att en bil ska ha parkeringsljus.

Jeppe
Var det inte halvljus/varselljus det gällde, och om det skulle vara automatiskt?

FP
Folke:
Kolla mektipset ovan.
När man kopplar som beskrivs så fick jag med många flera effekten som oxå beskrivs i tipset.

Mvh.
Micke Olsson
OK, inget parkljus då när man lämnar bilen menar du?
Då är det ingen bra koppling tycker jag.
De halvljuslösningar jag har gjort bygger på att inget tänds förrän motorn verkligen startats (generatorn laddar).
Mixons lösning bygger väl på spänningsökningen när generatorn laddar har jag för mig. Mindre bra tycker jag, vad händer när man laddar med extern laddare? Eller när man kopplar in större laster under färd så att spänningen tillfälligt går ner?
Men still: Ingen lag på halvljusautomatik, går lika bra att sköta detta manuellt om man så önskar.

FP
Helt rätt med p-ljuset.
Jag kan hålla med att det inte är den optimala kopplingen men jag pesonligen kör hellre denna varianten än att lämna bilen på BMW och få det riktigt gjort mot byte av en tusing.
Tycker inte att det känns motiverat att lägga så pass mycket pengar på en sådan bekvämlighetsgrej.

Mvh.
Micke Olsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.