AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.232

Tyder dessa felkoder på NOx-sensorn?

Hej. Motorlampan har tänts på min X23 2.0 Diesel (mildhybrid med AdBlue) och jag har dessa felkoder:

338800
354C00
36E000

Det msåte väl vara NOx-sensorn?

AI säger så här:
++++++++++++++
It's important to understand that BMW-specific error codes provide much more detailed information than generic OBD-II codes. Here's a breakdown of the three codes you provided:

338800:
While pinpointing the exact meaning can vary slightly depending on the specific BMW model and engine, this code often relates to issues within the air mass system. It can indicate problems with:
Air mass flow sensor readings.
Intake air system leaks.
Problems related to the air path going into the engine.
Therefore it is related to the amount of air entering the engine.

354C00:
As discussed previously, this code specifically points to the NOx sensor located after the DeNOx catalytic converter.
More precisely: "NOx sensor after DeNOx-Kat, signal NOx: NOx signal invalid for too long."
This indicates that the sensor is providing unreliable or inconsistent NOx readings.

36E000:
This code is also related to the NOx sensor after the SCR catalytic converter.
"NOx sensor after SCR catalytic converter, heating plausibility: Dew point enable delayed."
This code indicates a problem with the heating element of the NOx sensor. NOx sensors require proper heating to function accurately. The dew point issue indicates that the sensor is not heating up as it should, or within the correct time frame. This can be caused by a faulty sensor heater, or wiring issues.
++++++++++++++
Jo
294
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hejsan,

Låter misstänkt NOx-sensor.

Senast jag bytte på min 520d fick jag koderna 26F500, 338800 och 354C00, därav två av koderna är samma som du fått.

Då var det den bakre NOx-sensorn som lagt av. Som kuriosa kan jag nämna att just denna sensor bytts totalt 3 gånger, så verkar vara känsliga grejer.
Ok, det finns alltså två sensorer. Jag satsar nog på att beställa den bakre och försöka byta själv. Den verkar sitta relativt rätt åtkomlig.
Jo
294
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Sensorn i sig är nog enkel att byta.

Hur man gör sedan för att radera felkoder och om nya sensorn behöver någon initiering är jag osäker på.

För detta behövs troligen diagnos utrustning.

Sök här på forumet, finns säkert information. NOx-sensorer är ett vanligt problem på moderna dieselar.

Jag har lämnat in min kärra på BMW för åtgärd.

Är din bil max 5 år eller rullat max 8000 mil, omfattas fel relaterat till avgasreningen normalt av BMWs fabriks garantier.

Kolla i så fall detta med din BMW-åf om så är fallet innan du börjar greja själv.
Bu
14
Bukko
BMW GT 640 XD -21
Hej till alla kunniga,

Motorlampan har också tänts på min G32. 640 GT XD 2021 (Mildhybrid med AdBlue). Ingen limpmode.
Jag får fram felkoder via Carly på 366C00, 366600 som lyser rött och 36E800 som lyser orange.
Rött är enligt Carly "Åtgärda direkt" och orange är "Var försiktig"
Vid 366C00 står det : Lambda nitrogen oxide probe downstream the SCR catalytic converter (undercarriage), signal: Short circuit.
Vid 366600 står det : Lambda nitrogen oxide probe downstream the SCR catalytic converter (undercarriage), signal: Open circuit.
Vid 36E800 står det Lamda NOX probe after SCR cathalytic converter (underbody), plausability of heating: Dew point enable delayed.
Jag bytte en annan sensor i avgasröret för drygt ett år sedan. Det verkar som att Mildhybridtekninken har gjort att sensorerna badar i vattenånga och inte håller så länge.
Jag är ganska händig av mig så jag har inga problem att byta sensor själv. Bara jag vet vilken:-) Är emot att köpa delar för att prova mig fram.
Hittade en länk som kanske hänvisar till sensorn: Länk
Ovan sida har en bra sprängskiss men det verkar som att man behöver borra ut den gamla.

Jag ska ringa min säljare på måndag då bilen blir 5 år i juni. Kanske kan man få dem att byta. Bilen har dock gått 9950 mil.

Jag hade Ista+ tidigare till min tidigare BMW men har inte orkat leta upp den gamla datorn för att försöka återuppliva denna.

Har vi någon kunnig själ på forumet som kan guida mig vidare?

Mvh Mikael
Hej Bukko. BMW löste min 2021:a på Goodwill, två gånger faktiskt. Förra året var det NOx-sensorn och nu för en månad sedan, lambda-sensorn, då de stod för sensorn och jag betalade en "felsökningsavgift" på 2500kr.
Bu
14
Bukko
BMW GT 640 XD -21
Tack för info. Jag ringer och surrar med dem imorgon så hoppas jag på lite Goodwill från deras sida.
Har du varit duktig och servat din bil hos dem? Har löst all löpande service själv så jag är ingen "superlönsam" kund för dem:-) Hoppas att de kan hjälpa mig ändå!
Bu
14
Bukko
BMW GT 640 XD -21
Pratade med BMW idag. Goodwill fungerar bara om du typ har servat din bil där regelbundet. De gör inget utan att tjäna något. Så jag behöver någon kunnig med kunskap på hur jag kan lösa problemet.
Supertacksam om någon kan guida mig i rätt riktning gällande vilken sensor jag behöver byta refererat till felkoderna.

Mvh Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.