AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.237

F30 styrservo låsning och bilen spårar

Hej,
har en 330e F30, 2018. M-sport med servotronic styrservo.

Jag har märkt att ratten "låser" sig ibland på motorväg och agerar lite oförutsägbar. Styv och sedan mjuk efter den "lossnar".
Nu när jag bytte till sommardäck (punkteringsfria) blev denna effekt mkt färre. Bilen drar mycket vänster/höger och har svårt att centrera sig.
Ska balansera däcken och göra framvagnsjustering men min känsla är att detta är p.g.a. servon och inte däck/däckinställning.
Mina framdäck just nu är äldre och av en annan fabrikat än bakdäcken (också run-flat).
Har någon annan stöt på liknande?
Georgi

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag tror du skall börja med att se över däcken. Att sommardäcken är gamla och de blev värre med bytet pekar åt det hållet. Kanske nya däck tom? Run-flat är inte bra för stabiliteten. Men hjulinställning är också klart bra, aldrig fel.
bl
2.294
blixten
325i -88
Att montera olika fabrikat eller sorts däck fram och bak är alltid ett vågspel. Det kan fungera egenskapsmässigt men gör det inte alltid.
Ti
7
TikkaTac
320d
120d
Det är ett känt fenomen som hela plattformen lider av. Äger själv en 2019 som har sk stickslip i styrningen.
Däcken är inte problemet men eftersom styrkrafterna går ner med vinterdäck känns problemet tydligare än med sommardäck som behöver mer startkraft för att svänga.

Problemet sitter i inne styrväxel, som från början är konstruerad av Presta, vilka köpts upp av Thyssenkrupp och är en av de största leverantrerna av chassi komponenter

Man har lyckats bygga in ett geometrifel i servomotorns transmition vilket gör att hela systemet har en startkraft som behöver överkommas. Kuggarna griper i varanda på ett sätt som ger en momentspik när varje kugg lämnar racket.
Hur mycket servoassistans man får styrs av en torrisonstav som sitter på rattaxeln och hjulens motstånd mäts av servomotorn.
Bussningen runt torritionsstaven har desutom ett flex ner mot kugstången som lurar "rättmomentmätaren"
Förenklat sagt så klarar inte systemet av att mäta upp hur mycket servoassistans som behövs i vissa körfall, främst när man ligger i hjulspår på landsvaäg eller vill göra små förflyttningar i hög vart.
Resultatet blir att man först får för lite servoverkan och sedan blixtsnabbt för mycket, vilket känns som att man måste bryta loss latten.
Andra bilmärken som har köpt denna styrväxel har också problem.
Vissa bilar har fått ny styrväxel på grantin och det finns också en mjukvarulösning som delvis hjälper.
Det finns också ett uppgraderingskitt framtaget för klonkade styrväxel somkan hjälpa lite om man monterar det med lite lägre Jokeinspänning.
2020 gjorde thyssenkrupp en geometriändring på mekaniken men det verkar som att även senare bilar har haft problemet ändå.
Tyvärr är det EU lagkrav på att ha en styrservo som klarar att styra själv så transmissionen behöver dimensioneras därefter med de effekter de får.
Ett fulknep kan va att ställa mer toe in på både bak och framaxel. typ 0,2 per sida
Vilken kanonsvar Tikkatac!
Äntligen något jag kan läsa och förstå och förklara till frugan som klagar på detta :)
En kompis med 2016 328i har samma symptom. Nu med helt nya däck är effekten mindre kännbar men ändå kvar.

Detta med klockande styrväxel - kan det vara samma anledning varför ibland när jag backar med full ratt utslag hörs det klonk och känns att däcken hoppar och sedan hittar sitt läge?

Mvh

Ti
7
TikkaTac
320d
120d
Det är lite av mitt jobb att hålla reda på sånna saker hos en annan biltillverkare.

Det finns en åtgärd man kan prova mot klonkade växel, Det har inte med häftningarna att göra men kan påverka negativt dem om man spänner Jokeförspänningen för mycket. Likväl som det går att släppa lite och kanske förbättre något
Bmw artikelnummer Repair kit 32106891974. Detta kan ev dämpa klonket när kraften kommer men kraften blir du aldrig av med.

När du backar fulltutstyrt så är hjulgeometrin inte konstruerad för att rulla linjerande bakåt. Ackerman och Kingpin linje i geometrin kommer göra att hjulen vill styra åt lite olika håll. Därför kommer det bryta lite då kurvradien hjulen vill inte inte linjerar helt bakåt medans det stämmer framåt.
Det är omöjligt att bygga utan att bilen blir tråkig i högre farter framåt.
Googla Ackermanvinkel, Kingpin index och Camberkompensering så får du övergripande bil på vad det handlar om.

Kolla även in denna tråden för styrväxelrattel. Mycket dösnack men endel svar innehåller saker man faktiskt kan prova.
Länk
Tack åter igen.
Ska på hjulinställning om 3 beckor och komme be om lite mer toe-in fram. Blir ändå ännu roligare instyrning och dynamiska egenskaper.
Ti
7
TikkaTac
320d
120d
Ju mer toe in, speciel fram , men även bak till viss del . Desto lugnare oncenter respons får du och bilen blir antagligen ngt mer sidkraftsunderstyrd. Ackerman index utvecklas snabbare, MEn det är små skillander ju större rattvinkel du har.
Du kan nog få den ngt mer riktningsstabil rakt fram med lite mer toe in både bak och fram.
Upplevs den som att styrresponsen blir försenad får du gå tillbaka fram men inte bak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.