|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Har för mig det är när bilen håller på med homogeneous and stratified-charge |
|
|
mj_mj_mj_mj: Det låter som det är det med skillnaden att mina småhugg inträffar vid lägre hastigheter 40-80 2400-2600 varv Kan också vara pumpen och tryckregulatorn som inte klarar hålla jämn bensintillförsel eller att Noxkatten är igensotad och läckaget i flexrören så ska börja med att byta flexrören och sen borde man väl försöka sota ur Noxen Smutsig och sotig Egr ventil är ytterligare möjlig orsak och borde rengöras |
|
| Stratified mode in BMW N43/N53 engines is active during low-load, steady-speed cruising (e.g., 40–90 km/h) after the engine reaches a temperature of around \(60^{\circ }\text{C}\). It requires a healthy NOx system to activate,, usually engaging within 2 minutes of driving, and often continues during idle, provided the car has not been idling for more than 2-3 minutes. | |
|
mj_mj_mj_mj: Vad är det där stratified mode? minns att bmw-slangen skrev om tre olika lägen homogenous, stratified charge och nåt mer men fattar inte riktigt vad dessa innebär, fördelar och nackdelar Min Nox är det felkod på "igensotad" vilket betyder den är igensatt eller? Vet inte om den fungerar överhuvudtaget men utsläppen har varit nästan noll på alla besiktningar och motorn går väldigt fint, mjukt och kraftfullt kanske bättre än någonsin för körde lugnt på tvåan i 50-60 och tryckte till 80% av maxgas och den drog iväg nåt grymt som det var turbo för var uppe i över 100 på ca 5 sek gissar jag så fattar inte hur Noxen kan den gå så grymt bra när den är igensotad går inte ihop helt enkelt men ska köra ut på landets bästa motorväg E4 genom Småland och efter kört den varm en timme dit så kör jag på runt 3500 varv och ser hur mycket det ryker och kör tills det slutar men måste byta en drivaxel som glappar utåt ena bakhjulet och de långa länkarmarna bak först och bytte det trasiga flexröret igår så allt det tekniska är bra igen innan jag kör min "regenerering" och ser hur mycket det ryker eller inte |
|
| Det är ett såkallat "gå snålt som fan läge" BMW hade strul med detta redan när bilarna var nya, det kom ny mjukvara som hjälpte en del, det är aktivt när motorn är varm och man kör på jämn gas, det kopplas från när nox inte fungerar alls, dvs när felet är aktivt. Ofta på nox har du felkoder som kommer och går och växlar mellan aktiv och inaktiv. | |
| Det känns som små misständningar i vissa lägen, rycker lite grann sporadiskt. | |
|
mj_mj_mj_mj: Intressant att veta för det är just i de låga farterna och varvtalen dock "bara" vid vissa varvtal som det är kritiskt och har småhuggit Har trott det var bensintillförseln som var orsaken och efter en verkstad mätt spridarna, pumpen och tryckregulatorn visade det sig att pumpen och tryckregulatorn levererar lite ojämnt och båda låter lite för mycket tyckte verkstan Vibrationer i stolen och samtidigt studsig/skumpande i bakvagnen har också uppstått vid dessa varvtal så måste hänga ihop på nåt sätt? Är det nån fara med att "gå snålt som fan läge" och de andra två lägena kopplas ifrån? Hur ska man veta säkert att motorn går klockrent och helt perfekt på de här svåra komplicerade och jävligt känsliga motorerna? Hur vet jag om noxen funkar överhuvudtaget? Flexröret var nästan helt av runt om sa mekanikern som bytte och då har ju massa luft strömmat in där så småhuggen kan väl också bero på detta eller? |
|
|
Dom är jävligt känsliga, det har gått till lite överdrift med nox, lambda, luft, temp på dessa. Har du koder på nox hade jag först skaffat en noxem för att utesluta en hel del huvudbry. Hål i flexrör borde göra att den går "jämt dåligt" inte intermittent. NOXEM is an emulator (sensor replacement) designed to fix BMW N43/N53 engine NOx system errors by mimicking a perfectly functioning OEM NOx sensor, allowing the car to run in fuel-efficient stratified charge mode, often improving efficiency and solving idle issues. |
|
|
mj_mj_mj_mj: Med noxem menar du noxsensorn? Om ja är den bytt av han jag köpte bilen av efter bara 5000 mil längre höll inte skiten Efter flexröret blev bytt så har jag kört på fyran på 3500 varv några mil och såg ingen rök bakifrån under de körningen men när jag kom in i stan igen och körde sakta rök det som fan så det verkar som allt funkar som det ska och ska knacka på Noxen när jag byter olja inom kort för att höra om det är några lösa metallbitar i den eller inte men det verkar som sagt alla delar fungerar bra med avgasreningen tack och lov och ska ut på E4:an genom Småland och sota ur kattarna genom att köra på 3500-4000 varv 30 min eller tills det slutar ryka men max 2 timmar Vet du så mycket om avgasreningen och vet om igensotningen och/eller läckaget i flexröret kan vara orsaken till småhuggen? Och även att oljan blivit svart efter bara 300-400 mil? |
|
| du har ju en monitorsond efter flexröret som lär ha fått felaktiga värden om du haft läckage, kan ju mycket väl ha överfettat för att kompensera för felaktig bränsleblandning och därmed sotat . | |
|
mj_mj_mj_mj: Ja jag hoppas verkligen det! Har också tänkt att det kan vara så för läste det blir ett mottryck när det läcker i avgassystemet som orsakar nersotning av motorn och oljan därför blir svart fort så det känns surt att det inte blev upptäckt förra året för jag ville rengöra motorn genom oljebyte så fort den blev åt det svarta hållet och gjorde också fyra oljebyten förra året så nu får jag fortsätta rengöra motorn med oljebyten tills den håller sig fin 1000 mil/1 år som jag haft som oljebytesintervall innan Monitorsond menar du lambdasonden? Eller Noxsensorn? Noxen är ju igensotad enligt felsökning sen flera år tillbaka och vet du om igensotad är detsamma som igensatt och inte fungerar alls? För efter bytet av flexröret så har jag kört på 3000-4000 varv 20-40 min med lite lägre varv korta bitar men rök inte nåt vad jag kunde se i backspegeln men efter en körning rök det mycket när jag kom tillbaka i stan men inget på de senare körningarna så hur ska man veta om den är ursotad eller att det inte går för den är så igensatt? Och hur sotar man ur den då? Bmw:s påtvingade regenerering står det köra i 110 30 min men inte varvtal så det verkar ju bortkastade pengar för det är ju varvtalen som hettar upp kattarna och förhoppningsvis bränner bort soten men jag är rädd för att Noxen och de andra kattarna inte går att bränna bort soten ur men kanske nån här har nåt specialknep som är väldigt effektivt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.