AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.823

Korta svaga "hugg"

Sida 4 av 6
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Det är bedrövligt när kvalitén är så låg på vissa delar och även de nya men lever på hoppet att spridarna funkar bra och det är den bakre bensinpumpen, lambdasonden, egr ventilen, nox sensorn, solenoiderna eller högtryckspumpen ja listan kan göras lång... mycket troligtvis är det knutkorsen på kardanstången som helt ofattbart tjärvar och orsakar drrr:en och småskumpandet som på din och detta hade varit fruktansvärt långsökt och felsöka och angående detta ska inte drrr:en och skumpandet öka ju högre hastighet?? Eller var det bara mellan 2000-3000 varv?
Såg att Trodo har knutkors och mellanlager till min för bara några hundralappar styck så om det är dessa som är orsaken ska jag fråga verkstan om de byter såna här och pris och ska bli intressant och se vad mekanikern säger om detta som orsak för det är fruktansvärt svårt att tro de tycker jag innan du berättade för då låter det väldigt troligt men inget man tror ska krångla och fan inte efter bara 13000 mil :(

Tror du den gamla Noxburken tål hettas upp rödglödande utan att paja den också? Låter som en kremering och slutar med att köpa nytt avgassystem för 50 papp efter en misslyckad regenerering/kremering... ;)

Mekanikern sa precis som du att man måste hitta felet/felen till varför Noxen blivit ihjälgasad, varför oljan blivit svart efter bara 400-500 mil och oljeförbrukningen 1-2 dl mellan oljebytena i år dock inte än så länge efter det fjärde och senaste oljebytet för knappt 200 mil sen
Helt ofattbart att det kan vara så allvarliga fel när den är pedantservad, lugnt körd, motorn låter bra, inga varningslampor, drar inte mer soppa så är väldigt besviken och uppgiven och efter ha läst vad du skrev så måste jag vänta in det hemska resultatet från "världens längsta felsökning" som ingen vet hur många timmar till som krävs och den förmodade enorma kostnaden för en onödigt avancerad fyra som de flesta inte tycker är värt att lägga några större summor på i reparationer och håller fullständigt med om de för bildligt talat är det som att sätta in en F1 motor i en vanlig bil helt galet avancerad teknologi på en fyra
Ni
958
Nip
320i-04
När desperationen aldrig upphör och får en lösning
Länk

Har ingen erfarenhet av dem, men sök referenser.

Hade jag inte efter ett år funnit vad som orsakade motorlampa hade jag absolut åkt riktigt långt, eller behöva skrota bilen i förtid.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMWBamse, det är inte en F1-motor i en vanlig bil. Det är en tidig generation av en ny teknik som fungerar sådär. Att kalla den F1 vore en orimlig befordran. =)

Allmänt är din bil nog en av forumets struligaste så det bästa är väl att sälja den och köpa ett annat ex, håll tummarna för att du undviker ett måndagsex nästa gång.

13 000 mil eller inte, den är 15 år gammal väl? Den är inte ny, genomsnittslivslängden för en bil i Sverige är väl runt 17 år. Översatt till en man är alltså din bil ca 73 år gammal, den är över pensionsålder =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Knutkors var bara ett exempel.
Hela min poäng var att din beskrivning lät mer som ett mekaniskt vibrationsproblem än ett motorförbränningsproblem och att det bör hanteras och felsökas som ett sådant.
Kärvande knutskors, slitna stödlager, delaminerat bakdäck och så vidare - alla inte vanliga men heller inte extremt ovanliga - så det är bara att felsöka.

@Bmwbamze : Jag hittar inga knutkors till din bil på Trodo.
Vilket inte är så förvånande för det finns inte som lös reservdel.

Vänta, vänta, vänta...
Nu verkar Trodo sänkt sig till samma bottennivå som alla andra ehandelssidor tyvärr!
Trodo uppger hardyskiva som knutkors och knutkors som hardyskiva.
Såhär gör även Autodoc och alla andra som luktar billig parfym.
Jag blir så otroligt äcklad av denna ehandelindustri!

Detta är en hardyskiva (en svagt flexande drivaxelkoppling)
Länk

Ett knutkors däremot är delen i mitten av en kardanknut (som är en konstruktion som tillåter en drivaxel att byta riktning)
Länk

Knutkors ser ut såhär
Länk
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Tack för tipset! Kan ju vara en sista desperat lösning om mekanikern ger upp och hitta felet/felen... hahaha!!

Grelle: F1 motor var menat bildligt talat och menar att fyran är lika avancerad och högteknologisk som sexorna och åttorna de är bara mycket större men helt onödigt tekniskt avancerad för de flesta vill inte lägga stora summor på reparationer på en fyra så Bmw skulle ha byggt en enklare motorkonstruktion på fyrorna

bmw-slangen: Ja tack vare dig med all din djupa specialkunskap och som kände igen symptomen så tror jag det är samma på min så det verkar vara som drrr:en och småskumpandet beror på detta och nersotningen och oljeförbrukningen i motor och Noxen är ett eller flera andra motortekniska fel
Jättebra att du som är så extremt kunnig såg felen på Trodo och ska meddela de detta men då är det alltså "bara" att köpa ny kardanaxel? Begagnad kan ju vara lika kass eller bli det kort efter bytet

Angående det tekniska du skrev om igår de tre lägena homogen, stratifierad och nåt tredje hur illa är det med att motorn inte går i de här tre lägena?
Tycker motorn har gått rent, mjukt och starkt efter byte av tändspolarna och stiften för ett år sen så hade inte de där drrr:en och småskumpandet fått mig att felaktigt tro det var ojämn motorgång så hade jag trott allt var bra och Noxen var ursotad efter ha kört på fyran mellan 3500-4000 varv i 110 mil i april och oljeförbrukningen berodde på detta men det verkar vara nåt eller några allvarliga motorfel?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varför ska du byta kardanaxel? :-)
Vänta istället och se vad som framkommer av felsökningen!
Knutkors var bara ett exempel jag tog ur högen.
Det finns många andra fel som ger liknande symptom.

Men yes - om det skulle framkomma av verkstadens felsökning att något knutkors är defekt så har du i princip fyra alternativ:
#1 : Köp ny från BMW
#2 : Köp ny eftermarknads (finns till din bil dock bara budgetvarianter - till min bil fanns inga eftermarknadsalternativ alls)
#3 : Köp begagnat (det är precis som du säger en risk - detta fick jag göra och jag köpte den sista kardanaxeln som fanns i Europa från någon fransk demonteringsfirma)
#4 : Renovera din nuvarande (till exempel Svea Bil)

Nja, de där två nyare lägena (homogenous lean och stratified) är endast till för att sänka bränsleförbrukningen med en gnutta eller så. Används främst vid mycket lätt eller medelmåttig motorlast när det inte behövs så mycket hästkrafter från motorn (då dessa lägen ger generellt sett inte så bra med effekt).
Generellt kan man säga att det finns risk att irreversibla skador förr eller senare uppstår på NOx-katalysator som aldrig regenereras (nu har vi exempelvis väldigt låg svavelhalt i bränslet här i stora delar av Europa så det är positivt iallafall). Det här dock ett relativt komplicerat område (med många typer av skador som kan uppstå och på olika sätt) så det är redan utanför min kunskapsnivå. Påminner mig om en intressant rapport som studerade failure modes på NOx-sensorer som inträffar och hur de uppträder (när NOx-sensorerna åldras), det var en bra blandning mellan uppenbara failure modes och riktiga slamkrypare :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMWBamse, de flesta av ägarna till sexorna eller åttorna vill inte heller lägga stora summor på reparationer. =)

Från biltillverkarens synvinkel så handlar det om att ha en sån homogen produktion som möjligt. Så kostnadseffektivast för dem är likadana motorer men modulära. Så en fyra på 2 liter, en sexa på 3 liter och en V8 på 4 liter med samma teknologi. Att bygga en simplare fyra blir alltså inte bra för dem, utan dyrare då de skulle tappa skalfördelar.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Själv tycker jag motorn har gått riktigt rent och fint senaste året efter bytt spolarna och stiften och blev ett lite råare motorljud också som bonus, alla besiktningar har visat utsläppsvärden som är i stort sett noll och låga Hc värden också så om man vore oärlig skulle man kunna sälja den som den är för ingen skulle upptäcka de här felen men jag är inte sån jävel utan vill öppet informera om allt jag gjort och om jag vet nåt eller några fel m.m.
Tänker också att det bara är en tidsfråga innan den elektriska styrservon ger upp efter 16,5 år och kostar väl ca 50 000... hahaha!! Kan inte annat än skratta åt fantasipriserna! :)

Det är också jävligt oroande med Noxen för går inte byta enbart den utan måste byta hela avgassystemet som enbart Bmw har och kostar ca 40 000 plus verkstadskostnad och återigen för tredje gången vill jag veta om du tror Noxburken håller för en regenerering? eller stor risk nåt förstörs när den hettas upp till glödande?
Rostskyddade den och bromsrören i hjulhusen i somras
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Men jag och tror de flesta tycker det är större valuta och mervärde ju större motor och högre marknadsvärde det är
Och visst är det precis så som du säger och tillverkarna tänker för att minimera kostnaderna i motorutvecklingen och tillverkningen och där menar jag att 2 litersfyran på bara 170 pållar blir mycket dyrare om man sätter reparationskostnader i paritet till marknadsvärdet
Och samtidigt är det helt vansinniga privata begagnatpriser där de vill ha 150 000 för en 8-10 år gammal som gått +15000 mil men felet är ännu en gång människor som betalar de priserna annars skulle inte marknadspriserna vara så sjukt höga och det gäller de flesta större märkena så har aldrig haft så svårt för att veta vad jag skulle köpa istället för min största besvikelse av bil någonsin men blir nog en 20-30 år gammal för många av de var av högsta kvalitet 1995-2005 och bästa bilarna och motorerna som byggdes då
Ett långskott, har du kollat ventilkåpspackningen? Visserligen har jag en M54B25, men jag fick anmärkning på oljeläckage vid besiktningen, bytte ventilkåpspackningen och alla märkliga hugg försvann direkt!

Huggen kom vid låga varvtal och jag har försökt i flera år att åtgärda detta, bytt misstänkta slangar, stift, kollat så att bränsletryck är rätt etc, och så fixas allt med byte av ventilkåpspackningen, förmodar att den dragit tjyvluft genom den otäta packningen utan att ge någon som helst fel-indikering från systemet.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
holmis63: Nä det har jag inte gjort för det har aldrig funnits i mina tankar och måste ju ta bort plastkåpan för att se men den ska tillbaka på felsökning på onsdag igen och mekanikern ska börja kolla stiften, spridarna och vidare och då bör han ju se om det läcker därifrån eller inte
Men nu är det länge sen jag lade in detta inlägget och helt ofattbart har de här korta svaga huggen upphört av nån outgrundlig anledning så jäkla skönt! Men istället har två nya "fenomen" dykt upp för det drrr:ar och småskumpar ibland i vissa varvtal men det är mycket troligtvis knutkorsen i kardanaxeln som kärvar så när ett problem försvinner så uppstår två nya... hahaha!!
Kardanaxlarna har aldrig någonsin varit nåt problem med på alla Bmw jag haft och var väl fan det sista jag trodde skulle behöva bytas utan hålla längre än motorn... jag blir så trött på den här jävla svikaren till bil som har kvalitet a`la Trabant... hahaha!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bmwbamze : NOx-katalysatorn utstår hundratals regenereringar under sin livstid - den är gjord för att kunna göra detta. Du oroar dig på tok för mycket - glöm inte och koppla av och njut lite också! :-)

@holmis63 : Ditt problem var att det hade läckt ned olja i tändstiftsbrunnarna som skapade överslag vilket orsakade misständningar (vilket löses med en ny ventilkåpspackning som även innefattar nya packningar runt tändstiftsbrunnarna). Vanligt fel på dessa motorer.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Ja jag får försöka men inte lätt när man kollar priserna på olika tänkbara delar som måste bytas och räknar lite på totalkostnaden men tack för omtanken! :)
Måste man inte köra ett dataprogram för regenereringar??
Om inte varför ska man då betala flera tusen för detta???
Enligt mekanikern så uppnår man inte de höga temperaturerna så Noxburken blir glödande genom att köra på höga varv 30 min som har sagts här och andra mekarforum och samtidigt går det ju bara att glida fram i 70-90 ca 2500 varv på landsvägarna

Vill också veta vad du vet om solenoidspridarna Magneti Marelli som är premium/originalkvalitet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, regenerering görs automatiskt av motorstyrenheten med jämna mellanrum (den estimerar hur mycket svavel som byggts upp och när den anser det är dags så aktiveras en regenerering såfort rätt körförutsättningar är uppfyllda).
På samma sätt hanteras exempelvis DPF och på liknande sätt har bensinångor sen 80-talet hanterats (bensinångor slutade ventileras ut i luften på slutet av 80-talet och istället fångas upp och mellanlagras i en kolkanister som motorn sedan suger upp bensinångor ifrån vid lämpliga körsituationer).
Nu har problem uppstått som gjort att motorstyrenheten stängt av den automatiska regenereringen. Det är därför man nu måste manuellt gå in och be den göra detta (vilket måste göras via diagnostikutrustning) och samtidigt måste man ju undersöka orsakerna bakom varför det stängdes av.

Din motor har piezo-baserade spridare, inte solenoid-baserade spridare.
Men generellt får Magneti Marelli anses som ett av märkena i den övre klassen (iallafall var det så förut men vet inte om något ändrats här de senaste 5-10 åren).
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Vet du orsaker till varför motorstyrenheten stänger av detta mycket viktiga?
Och kommer det ske automatiskt igen efter regenereringen??

Stora problemet gällande detta är att jag kör extremt sällan på motorvägar och på landsvägar går det ju bara att puttra fram i 70-80 och det mår väl inte motorerna bra av i längden

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, du har redan skrivit anledningen själv - motorstyrenheten har estimerat svavelmängden till 790 mg (jag vill minnas att går det estimatet över 700 mg så går inte längre den automatiska regenereringen igång). Men det finns "hundratals" andra anledningar som också kan förhindra att regenerering inte går igång automatiskt.

Yes, puttra omkring, korta sträckor eller att köra sällan är exempel på "ofördelaktiga körprofiler" som är namnet som det sorteras in under numera.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen; Ja bilar måste köras på motorväg en timme åtminstone en gång i veckan helst flera gånger och att jag kör 3-6 mil landsväg i 70-80 och drar på korta sträckor hjälper tydligen inte mycket
Den här igensotningen kan ha varit väldigt länge för de två tidigare ägarna hade bara kört 5600 när jag köpte den åtta år gammal så ska väl till ett mirakel om motorstyrenheten sätter igång regenereringen efter varit nere så många år och samtidigt kan väl Noxen blivit för dålig också efter 16-17 år eller hur? Ska fråga mekanikern om jag får köra och han sitter bredvid med datorn under regenereringen och se hur mycket det ryker kommer väl bli en skräckupplevelse... hahaha...
Hur vet man sen om regenereringen funkar automatiskt efter den påtvingade igångsättningen och rensningen?
Försämrar igensotningen prestandan nåt också?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, en "svavelförgiftad" NOx-katalysator påverkar inte prestandan direkt.

Vill du ha en riktig igensotning att oroa dig för, googla på "carbon direct injection" och njut av hur underbara insugsventilerna ser ut på en direktinsprutad bensinmotor (där bensinen inte längre rengör insugsventilerna)! :-)
Dessa gigantiska avlagringar har orsakat många irriterande misständningar och dålig motorgång i många många många motorer!
Problemet existerande inte innan GDI (Gasoline Direct Injection) gjorde sitt intåg, nu är det den ofrånkomliga svarta döden som ingen motor kommer ifrån (såvida du inte blästrar regelbundet). Biltillverkarna har ingen lösning på detta. Vissa tillverkare kör med dubbla insprutningssystem (både ett högtrycks för direktinsprutning och ett lågtrycks för portinsprutning), men nu har du plötsligt ett tre gånger så komplicerat system som innan samt kostsamt i både tillverkning och när det ska underhållas.

Men det är irrelevant idag - en bil är en smartphone on wheels idag och ses på samma sätt som vilken konsumentelektronik som helst. Köp nytt och släng skiten i elektronikskroten när det inte fungerar längre. Det finns i princip inget som det finns ekonomi i att laga eller försöka felsöka/laga på en modern bil - ett trasigt bromsljus och ett par sensorer räcker för att skrota och köpa nytt blir ett lämpligare alternativ.
Skulle det mekaniska överleva så är ändåså all mjukvara så extremt outdated och fungerar inte ihop med någonting modernt alls, alla mjukvaruppdateringar slutat komma för längesen, säkerhetshål efter säkerhetshål uppdagas och utnyttjas direkt (då alla vet att dessa inte patchas), molntjänster och nätservers har sedan länge stängts ned eller flyttats, allt krims-krams prenumerationer och features har sedan länge slutat supportas och appen som används för att komma in i bilen och även starta den supportas inte längre...
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Låter som en mardröm och mina 5 år gamla/4500 mil spridare är helt förstörda? Eller kanske klarat sig på grund av alla Rislone och två starka rengöringstillsatser jag hällt i genom åren?
Mekanikern trodde de kan läcka och skulle mäta dessa på onsdag men hur kan man kontrollera pumparna?
Kollade runt för att beställa den bakre som jag tror det är när det står "bensinpump" i felsökningen men det följer inte med ny gummipackning och visst måste man byta den?
Sen sitter enligt Trodos kundtjänst en avluftningsventil i motorrummet och ingen tankventil vill kolla med dig om detta stämmer? Då ska det inte vara nån tankventil på pumpen eller?

Tidigare ägaren bytte Nox sensorn efter bara 5000 mil och jag har hällt i många flaskor i tanken för rengöring och smörjning av insprutningssystemet och även de där starka två gånger senaste året som också ska rengöra avgasdelarna och bytt olja+filtret var 1000:e mil tills i år som jag bytt fyra gånger nu och det är nog klokt att byta igen efter felet/felen till nersotningen och att oljan blivit svart efter bara 400 mil och dragit 1-2 dl mellan de tre första oljebytena i år
Motorn har nog klarat sig bra tack vare alla dessa oljebyten men måste rengöras med säkert två täta oljebyten när motorn är frisk igen och Noxen förhoppningsvis är rensad och regenereringen funkar automatiskt igen Hur ska man veta säkert att den funkar automatiskt när det inte finns nåt som visar detta??
Då kan man ju sitta och köra och det blir igensotat igen och igen???

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bmwbamze : Jag beskrev carbon buildups i insugsportarna/insugsventilerna. Det uppstår för att det inte längre finns spridare som duschar området med härlig bensin (som alltid innehåller rengöringsadditiv). Du förstår, på en direkinsprutad motor sitter spridarna inskruvade direkt i cylindern (som ett tändstift) och sprutar bränsle direkt in i cylindern.

Nej, de rengöringstillsatser har inte gjort någon som helst skillnad (varken skada eller nytta). Vårt bränsle här är av hög kvalitet och innehåller rengöringsadditiv vilker räcker gott och väl.

Dessa piezo-baserade spridare går sönder rent mekaniskt internt, inte att de får massa smuts i sig. De verkar bland annat ha problem att hantera den höga värmen som ofrånkomligen kommer ifrån att man sitter inskruvad i ett förbränningsrum - men har inga direkta belägg för detta.

Tänk på att det sitter en rejält komplicerad styrenhet (EKPS) som är den styrenhet som styr och reglererar dessa hastighet beroende på hur mycket bränsle som motorstyrenheten säger den behöver via PT-CAN bussen (antingen via tre-fas eller pulsbreddsmodulerad spänningsmatning). Samma styrenhet är även den som gör all diagnostisering och även den som rapporterar de felkoder du ser. Det händer att denna styrenheten är defekt (alltifrån mjukvarubuggar, ärgade kontakter, spruckna lödanslutningar, <you-name-it>).

När du köper från BMW eller motsvarande kvalitet ingår en ny packning (se detalj #1 här nedanför där du kan se att då ingår även detalj #4):
Länk

Men yes, en ny packning är att rekommendera att ha då man inte vet skicket på den gamla efter demonteringen.

Anslutningen till avluftningsledningen sitter på ovansidan av locket på bränslepumpenheten som leder ångorna till en kolkanister för mellanlagring och så vidare precis som tidigare beskrivet (vid lämpliga körscenarios öppnar sedan motorstyrenheten en solenoidventil som sitter vid insuget på motorn som skapar en öppen väg in till kolkanistern och motorn kan suga in alla härliga bensinångor som mellanlagrats).

Men jag skulle ändåså rekommendera att låta den utbildade serviceteknikern åtgärda de fel som uppdagas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.