AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.825

Korta svaga "hugg"

Sida 2 av 6
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur kan du vara så säker att det är bränsletillförseln och inte tändningen?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: För tändningsproblem brukar ju hacka som bl.a dåliga tändspolar orsakar de här är svaga korta mjuka hugg ibland känns den svag nån eller några sekunder vid gaspådrag på just de nämnda varvtalen
bl
2.293
blixten
325i -88
Eftersom du har bestämt dig för att det är bränsletillförseln som det är fel på, och inte verkar mottaglig för att det kan vara andra felkällor, så tycker jag att du skall byta allt som har med det att göra.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: har inte en jävla aning om vad det kan vara gissar bara utifrån det lilla jag vet och just därför jag frågar er här om ni haft samma eller vet vad det är som orsakar dessa så tacksam om ni delar med er av er egna erfarenheter och kunskap som är syftet med detta forum!
Ni
958
Nip
320i-04
En införskaffad OBDII scanner skulle i alla fall ge besked om "misfire" på någon cylinder.
- det räcker att stanna och scanna och göra "freeze frame" efter att man haft "hugg"
- förutom koder, "freeze frame" lagrar undan diverse data om motorn när en kod kastas
- man måste inte köra med det jämt, om man inte vill

När man felsöker utesluter man bit för bit vad som kan vara fel, genom att se vad som inte var fel.

Vad det finns för koder om "skakig" bränslepump vet jag dock inte.

När jag hade gäckande motorlampa så bytte jag bl.a bränslefilter med tryckregulator.
- hette visst så, inga astronomiska kostnader att prova, billigt rent utav
- bara i samma härad som du själv spekulerar om ojämt bränsletryck
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Reggas och sparas inte alla fel/problem som uppstår under körning i bilens "hårddisk" och visas på nästa felsökning menar du?
De två senaste felsökningarna Autocom och Bosch senaste två åren har reggat felkod på den elektriska bensinpumpen så det är det enkla svaret men ska inte huggen öka ju mer man har kört för har kört ca 800 mil sen jag upptäckte de och varken ökat eller minskat eller har jag fel? högtryckspumpen i motorn tar jag för givet funkar perfekt för den ingick i motorbytet så har bara jobbat 6000 mil
Vad vet du om Vanossystemets delar och uppgifter som möjligt kan orsaka dessa hugg/stamningar/tiondels korta "stopp" i motorn?
Vilka andra tändningsdelar förutom stift, spolar och tändkablar ingår i tändsystemet och hur troligt är det nån av de?
Kan nåt mindre fel på avgasreningsdelarna eller igensotning av en eller flera kattar orsaka detta?
På båda nämnda felsökningar har det stått noxen är igensotad resp, svavelförgiftad(tror fan den är det när avgaser innehåller en massa svavel bland annat så idiotisk felkod) men på alla besiktningar är det 0,0, 0,0 och mellan 6-37 HC för inte kan den var igensotad och ändå visa nollutsläpp i stort sett?

Vad är det för namn/nummer på felkoden du får?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
nusnas: tyvärr sparade jag inte papperet men det var flera felkoder som elektrisk bensinpump, svavelförgiftad noxkatalysator och audio/gateway vilket är stereon eller hur? om ja så funkar den helt perfekt så en felaktig felkod på en felsökning är tragikomiskt...
Har du några tankar och svar på mina frågor i inlägget från igår? Allt du vet kan vara till nytta och tas tacksamt emot!
Ni
958
Nip
320i-04
Felkoder kan ackumuleras flertal, men freeze frame är inte fel i sig, utan mer data kring som kan vara till hjälp vid felsökning.

Här exempel första av flera frames från min iCarsoft BMM v3
- har för mig jag läst att när man gör freeze frame att det sedan nollas och startar på nytt
- jag är student på dessa saker också, så någon får rätta om jag har fel
OBD_EN_TEST_00001>Freeze Frame:
Total Frames: 312 , Supported Items: 16
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 1/312:
DTC that caused required freeze frame data storage ----- P0174
Fuel system 1 status ----- CL
Fuel system 2 status ----- CL
Calculated LOAD Value ----- 5.5%
Engine Coolant Temperature ----- 98°C
Short Term Fuel Trim B1 ----- 7.0%
Long Term Fuel Trim B1 ----- 11.7%
Short Term Fuel Trim B2 ----- 8.6%
Long Term Fuel Trim B2 ----- 13.3%
Engine Speed (Revolutions Per Minute of crankshaft) ----- 2007rpm
Vehicle Speed ----- 68km/h
Ignition Timing Advance for #1 Cylinder ----- 29.0°
Intake Air Temperature ----- 32°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor ----- 11.97g/s
Absolute Throttle Position ----- 10.2%
Commanded Secondary Air Status ----- OFF

osv osv

Du får söka internet för djupare om vad freeze frame leverar.
- vet inte om detta varierar beroende på vilken felkoden är
- sök t.ex på "OBD2 Freeze Frame Data: How to Interpret And Use It?"

Jag sätter lite frågetecken kring din metodik hur du arbetar för att ringa in detta problemet?
- du slänger bort protokoll med koder och liknande?
- du har uppenbarligen inte skaffat skanner än
- vad är din plan????

Och nu fantiserar du kring att bensinpump blir sliten för vissa varvtal för du kör där mest?
- kör du med farthållare?
- eller har du ryckningar(tremor) i foten på gaspedalen fast du inte tänker på det?

Nej, jag skojar inte, jag har tendens i händerna vid viss belastning att få ryckningar i fingrarna i vissa lägen vissa tillfällen. Kommer med ålder(71 år). Mest ring och lillfinger.

Gå systematiskt tillväga och kasta inte underlag.
- gå på koderna för att hitta engelska namnen så du kan söka internet på ledtrådar

I all välmening....
Dum fråga kanske, men jag kan inte se i tråden att bränslekvalitet diskuterats, kör du på 98? 95 oktan ger ofelbart ryckningar i min 525 m54.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Har inga ryckningar och felsökningsprogram i all ära men man kan inte ens förlita sig på de utan måste också ha kunskap och erfarenhet och det måste ju vara rätt många som haft detta eller känner nån som haft detta och kan och vill dela med sig som såna här forum är till för istället för att bara lämna in på felsökning och de hittar ett fel och byter den delen och felet kvarstår och man är många tusen fattigare och vissa verkstäder hittar inga fel men ljuger och blåser folk de jävla svinen och att de ljuger om tidsåtgången är standard hos de flesta verkstäder så förtroendet är lågt både gällande kunskapen och debiteringen

homis63: kör enbart 98 som man ska med prestandabilar men har aldrig märkt nån skillnad tyvärr och den kostar ju enorma 1,50-1,60 mer än 95 och samtidigt har det alltid varit nåt jävla fel på den här motorn och annat har fan inte kört 1000 mil ens utan nåt jävla fel blir så trött på skiten så jag skulle ha dåligt samvete och sälja den bästa vore att Bmw köpte tillbaka alla de här och skrotade skiten liksom alla andra bilmärken med de här snåla komplexa och högteknologiska motorerna som det har varit och är så mycket fel och problem med så nästa bil blir en äldre som har de bästa motorerna som byggts
Ok, tråkigt att du har/haft sån "otur" med din motor :-(
Har kört många olika generationer av 5 serien, e60n jag kör nu är den bästa bil jag ägt, går fortfarande fantastiskt fint, ingen rost och väldigt lite problem de 10 år jag ägt den, servar den varje år oavsett körsträcka, det kanske är det som är viktigast om man vill ha en bil som håller länge!
Det största problemet är parkeringsbromsen, får, nästan varje år, ombesiktning på den, men det kan man ju leva med :-)
21 år gammal bil som funkar klockrent förutom nämnda handbroms, inte dåligt :-)
Ok, glömda att skriva, de ggr jag haft hugg i de BMW jag ägt har det varit givare som spökar, vevaxel eller kamaxel givare.
Någon gång har det varit nödvändigt att kolla livedata för att upptäcka vilken givare det handlat om (är kass på det här med elektronik, föredrar analogt), vet inte om du gjort detta, i alla fall kom jag på det nu :-)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
holmis63: Ja de motorerna i E46 och E60 är de bästa motorerna som Bmw någonsin gjort och bland de bästa av alla motorer! :) Att handbromsen åker på ombesiktning beror nog så enkelt på att du inte drar åt den varje gång du parkerar de måste också motioneras precis som pumpbromsningar behövs på övriga bromsar ibland för att inte kärva ihop men har också hört att handbromsvajern blir slapp med åldern men vet inte om det är sant utan behövs spännas

Angående huggen så ska jag spraya alla kontakter till givarna/sensorerna som blixten här tipsade om för flera månader sen för han tror inte det är bensinpumpen för den jobbar med konstant tryck oavsett varvtal noteras bör att det varit felkod på bensinpumpen vid två olika felsökningar senaste två åren plus felkod på audio/gateway vilket jag tror är den grymma Bmw stereon som det aldrig varit nåt fel på så även felsökningsprogram kan ha fel tyvärr...
har tyvärr glömt bort spraya givare/sensorer så ska göra det ikväll för när varningslampan för säkerhetsbältet tjöt lite då och då så hjälpte det med att spraya i de man sticker i bältet i så får jag verkligen hoppas det är så enkelt :)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: sprayade alla kontakter som jag såg i motorrummet men Vanoskontakterna sitter väl på i mitten av gaveln på blocket eller? räknade till tre vet inte om det är rätt antal och försökte ta loss de för att spraya invändigt där kontaktytorna är men fick inte loss nån av de sitter hårt som fan och svårt att se hur man ska trycka på de för att få loss vet du nåt om detta?
Körde sen ikväll ca sju mil landsväg och det högg som vanligt när jag glider fram mellan 2000-3000 varv och tror du har rätt i att det inte är den elektriska bensinpumpen under baksätet men frågan kvarstår vad fasiken kan orsaka de jävla småhuggen enbart vid dessa varvtal konstant i 600-800 mil som jag kört sen jag upptäckte de?
Sånt här tror jag inte ens kommer felkod på vid felsökning utan krävs egen erfarenhet eller nån man känner som haft detta för annars är det som att leta efter nål i höstack men vore väldigt tacksamt om nån vet hur man får loss de hårt sittandes Vanoskontakterna och inte pajar så jag kan spraya de invändigt och börja därifrån i felsökningen
Ni
958
Nip
320i-04
Vanos problems, symptoms and repairs
Länk
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Tack, läste att om man inte rengör regleringsventilerna så kan hela Vanos lätt förstöras på samma sida stod det om i stort sett allting i N43 motorn och de dömde ut den och i stort sett alla Bmw motorer med samma och liknande teknik och kvalitet på delarna totalt det är riktigt skrämmande läsning
Ni
958
Nip
320i-04
Man kan nog ta intryck av ren kunskap i sådana artiklar, men vara medveten om att det kan vara folk som driver verkstäder som skriver dom i eget intresse.

T.ex vanos ganska ok upp till 8000 mil, men sedan innan 12000 mil så ganska säkert att inte 100% längre.
- det kan vara skrivet för att folk skall byta i desperation nästan
- man skall inte ta allt gravallvarligt, menar jag, på en enda artikel
- att BMW i varje ny generation skulle ha sådant som måste bytas så tidigt skall man spela ner lite

Det kan finnas fog för, men jag skulle leta fler artiklar innan man gör "dyra" saker i alla fall.

Jag letade ju mitt motorlampa problem i ett år och man blir desperat över tid när inget hjälper.
- utav allt jag bytte, också i förebyggande en hel del, hade jag bara besinpumpen kvar av det jag hittat
- BMW hade felaktigt testat MAF(på min inrådan) och sagt att ok med en "testbox", trots att just MAF var problemet till slut
- och BMW verkstäder säger, "nej, vi vet inte vad det kan vara"
- mellan raderna läste jag "kör den till skroten, och köp en ny av oss, vettja!"
- så andra verkstäder tipsade om test av MAF med att helt enkelt koppla ur den och se om bilen går sämre, därav löste det sig
- inte meckat med vanos alls då i mitt fall, trots 16000 mil, och går som ett spjut och snålt

Glöm inte alternativa motiv, menar jag....men rengöring låter ju inte superdyrt, värt att prova när det gäckat dig så länge....
Om nu motorn är kass och en katastrof är på gång och mekanikerna är "svin som överdebiterar och har dålig kunskap" förstår jag inte varför man inte säljer bilen och köper en som ger mer sinnesro.

Eller är själva saken att man vill hitta fel och problem...?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Ja man måste ta det med ro och skratta åt eländet ibland :) men har läst och hört många med Bmw, Merca, Audi, Volkswagen m.fl. vars ägare fått punga ut med 50-80 000 kronor på fullservade bilar i 600-800 000 klassen när det egentligen är konstruktionsfel och tillverkarna skulle självklart stå för sina grava fel

Ska3: Måste ju få i ordning den och kunna köra minst 1000 mil utan nåt jävla fel uppstår igen så jag kan sälja den med gott samvete om det är möjligt... aldrig mer en av de nyare motorer oavsett märke för de är ungefär lika kassa allihopa men det är min åsikt efter åtta år med den här som bara hade gått 5600 två ägare som hade servat den enligt serviceintervallerna, väldigt välskött och lugnt körd är den en stor besvikelse motorns konstruktion/teknik och alla dess delar men allt annat är av absolut högsta kvalitet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.