|
|
|
|---|---|
| Jag står i begrepp att köpa 4 nya sommardäck. På registreringsbeviset stå att min bil har 205-60-16. Men bilen levererades med 225-55-16. Ska jag köpa 2025-55-16 eller kan jag välja? Vinterdäcken som jag köpte samtidigt med bilen är 205-60-16. Kan det ha någon betydelse att bilen är "sportline"? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kolla i din instruktionsbok eller på etiketten på förarsidans b-stolpe så ser du vilka storlekar som är original till din bil: Länk Länk |
Om det handlar om en F31 LCI 320i -16 så var både dimensionen 225/55R16 och 205/60R16 original för sommardäck till den modellen. Så här kan du fritt välja utefter vad som passar dina önskemål, förutsättningar och objektiv bäst! |
|
Den första siffra anger bredden i millimeter, den andra siffra anger höjden på gummit av däcket i procent, den tredje är fälgstorleken. Så däck som är 225 breda och har 55% profil har en höjd om 65,39 cm och däck som är 205 breda med 60% profil har en höjd om 65,24 cm när båda har 16". Däcken är alltså lika stora men olika breda. Så ja, du kan välja. Vet du hur bred fälgen är? Brukar stå på en av ekrarnas insida i form av text som 16 x 7,5 eller dylikt, där den lägre siffra är fälgbredd i tum. |
|
| Det står 7 1/2 x 16. Jag tror att fälgarna bara passar till 225 däck. Så för att sätta på 205 däck ska fälgarna vara 7 x 16. Konstigt att min bil är utrustad med 225 däck. I registreringsbeviset och i broschyren står 205 däck för BMW 320. | |
| Det finns fördelar att ha 7,5 tums fälg till ett 205 brett däck. Tex billigare i inköp, bättre vattenplanings egenskaper, däcket sitter stadigare på fälgen, vilket innebär att kurvegenskaperna kommer att vara minst lika bra som ett 225 däck på en 7,5 tums fälg. (finns tester som visar detta) bilen kommer att rulla tystare och dra mindre bränsle. Eventuell nackdel, något längre bromssträcka vid panikbromsning. Men väljer du ett testvinnande däck, tex continental eller michelin så kommer du få i princip samma bromssträcka som ett bredare däck av annat märke... | |
| Jag håller med om att det finns fördelar med ett smalare däck. Jag tänkte köpa Michelin och dessa däck har ju inte de bästa värdena på våt väg. De tester du nämner, var finns dom? Finns det någon tabell över vilka fälgar man måste ha för olika däckstorlekar? | |
|
Generella storlekskombinationer: Länk |
|
Continental PremiumContact 7 kan exempelvis rekommenderas med bra resultat i alla grenar. Det ska nämnas att väljer du något däck från de bättre märkena (och det är dedikerade sommardäck samt inte några UUHP eller track-fokuserade däck) så är du hemma - precis som blixten säger. Skillnaderna är relativt sett ganska små mellan dessa där i toppen. Det är när man kommer ned till billigare och okända märken och modeller där schwingen blir större och bredare och det blir mer och mer sannolikt för bottennapp ju billigare du går. Så Pirelli Cinturato C3 fungerar precis lika bra. Eller Michelin Pilot Sport 5. Eller Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Vredestein Ultrac och Ultrac Pro fungerar också bra. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.